روسیه از موضع اروپا در قبال ایران انتقاد کرد

اولیانوف روز جمعه در توئیت جدیدی نوشت: تروییکای اتحادیه اروپا (شامل آلمان، فرانسه و انگلیس) خواهان نوسازی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هستند. 

وی افزود: موضع دولت جدید آمریکا آنطور که مقامهای آن اعلام می کنند، واقع بینانه تر به نظر می رسد.

نماینده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین تصریح کرد: در ابتدا برجام را باید با مشارکت ایران بطور کامل احیا کرد و سپس به مسائل مربوط به آن پرداخت. 

 با توجه به سیاست های ضدایرانی ترامپ و خروج آمریکا از برجام، آلمان، فرانسه و انگلیس بر حفظ توافق هسته‌ای تاکید کرده و کوشیدند از نابودی برجام جلوگیری کنند.

اما با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی جو بایدن، تروییکای اروپایی مواضع متفاوت‌تری نسبت به دوران ترامپ اتخاذ کردند.

 آنها در این مدت از توافق جامع‌تر با ایران سخن گفته‌اند. در این چارچوب، به نظر می‌رسد آلمان نسبت به فرانسه و انگلیس نقش فعال‌تری را برعهده را برعهده گرفته است.

کارشناسان بر این باورند که اروپا در دولت بایدن، همراهی و همکاری بیشتری با آمریکا نسبت به دولت ترامپ خواهد داشت و تروییکای اروپا درصدد است براساس سیاست خارجی چندجانبه‌گرایانه دولت بایدن، فشار مضاعفی بر ایران وارد کرده و با تاکید بر حفظ برجام، تهران را مجبور به پذیرش خواسته‌های فرابرجامی‌شان کند.

  رویکردی که اروپایی‌ها دنبال می‌کنند آن است که در وهله نخست، دستاوردهای ناشی از برجام را حفظ کرده و در وهله دوم، با اعمال فشار بر ایران، تهران را مجبور به پذیرش توافق جامع‌تر با ایران درخصوص مسائل موشکی و منطقه‌ای کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.