نامه مهم رهبر انقلاب با بازتابی جهانی

«تحولات اخیر در فرانسه و نمونه‌های مشابه آن در برخی دیگر از کشورهای غربی من را واداشت تا به صورت مستقیم با شما درباره این تحولات سخن بگویم. خطاب من به شماست؛ (شما جوانان)، نه به این خاطر که من توجهی به والدین شما ندارم، بلکه به این خاطر که آینده ملت‌ها و کشورهایتان در دستان شما خواهد بود و افزون بر این می‌دانم که حس حقیقت جویی در قلب شما جوانان پویاتر و قوی‌تر است. خطاب من متوجه سیاستمداران و دولتمردان شما هم نیست زیرا باور دارم که آنان خود خواسته راه سیاستمداری و راستی و حقیقت را جدا کرده اند.

می‌خواهم با شما درباره اسلام سخن بگویم؛ بخصوص چهره‌ای که برای شما از اسلام ارائه شده است. تلاش‌های بسیاری در دو دهه اخیر به خصوص از زمان فروپاشی اتحاد شوروی صورت گرفته است تا این دین بزرگ را در جایگاه دشمنی دهشتناک بنشانند. اصراری ندارم که شما قرائت من یا دیگر قرائت‌ها از اسلام را بپذیرید. چیزی که از شما می‌خواهم این است که اجازه ندهید این پویایی و حقیقت موثر در دنیای امروز با احساسات و پیش قضاوت‌ها در اختیار شما قرار بگیرد. به آنان اجازه ندهید که با دو رویی، تروریست‌های مزدورشان را به عنوان نمایندگان اسلام معرفی کنند.

اطلاعات مربوط به اسلام را از منابع اصلی و اولیه آن دریافت کنید. اطلاعات مربوط به اسلام را از قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن بگیرید. می‌خواهم از شما بخواهم که به صورت مستقیم، قرآن مسلمانان را قرائت کنید. آیا شما تا کنون آموزه‌های پیامبر اسلام (ص) و اصول انسانی ایشان را مطالعه کرده اید؟ آیا پیام اسلام را از منبعی غیر از رسانه‌های دریافت کرده اید؟ آیا تا کنون از خود پرسیده اید که چگونه و بر چه مبنایی، ارزش‌های اسلام توانست بزرگ‌ترین تمدن علمی و فکری را در دنیا ایجاد کند و در طول قرن‌ها بزرگ‌ترین دانشمندان و متفکران را بپروراند؟ من از شما می‌خواهم اجازه ندهید تصویر سازی موهن و متعرضانه، گردابی احساسی بین شما و واقعیت ایجاد کند و باعث شود احتمال داشتن یک قضاوت بی طرفانه از شما سلب گردد. امروز جوامع رسانه‌ای مرزهای جغرافیایی را درنوردیده اند. با این حال، اجازه ندهید که آنان شما را با مرزهای ذهنی و ساختگی احاطه کنند.

هر چند که کسی به تنهایی نمی‌تواند این خلاء‌های ایجاد شده را پر کند، هر کدام از شما می‌توانید پلی بین تفکرات و عدالت برای خلاء‌های ایجاد شده برای روشن کردن خود و اطرافیان خود  باشید. هر چند این چالش بین اسلام و شما جوانان ناخواسته است، می‌تواند سوال‌هایی جدید در ذهن‌های کنجکاو و جستجوگر شما ایجاد کند. تلاش برای یافتن پاسخ به این سوال‌ها فرصتی مناسب برای یافتن حقیقت‌هایی تازه برای شما ایجاد می‌کند. از این رو، فرصت را برای یافتن درکی صحیح و بی غرض از اسلام از دست ندهید تا با حس مسئولیت پذیری شما به سوی حقیقت، نسل آینده بتواند تاریخ این تعاملات بین اسلام و غرب را به صورتی وجدانی روشن‌تر و رنجش و خشمی کم‌تر بنگارد.»

این تنها بخش‌هایی از نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی بود که در  بهمن ماه سال ۱۳۹۳ نوشته شد؛ نامه‌ای که نه تنها موجب واکنش بسیاری از مردم کشورمان شد؛ بلکه با واکنش‌های جهانی هم همراه بود.

چنین شخصیتی نمی‌تواند برای آمریکا یک تهدید باشد

برای مثال ریچارد فالک استاد و پروفسور آمریکایی درباره نامه مقام معظم رهبری می‌گوید که این نامه، حاوی مطالبی زیبا و انسانی است و اگر چه خطاب به جوانان نوشته شده، اما برای همه ما اهمیت دارد. محورهای این نامه را می‌توان سنگ بنای معنوی و اخلاقیِ جوامع قرار داد و آن را به کلّ بشریت وسعت بخشید. وجود چنین احساسی در این برهه زمانی بسیار ضروری‌ست، چون قادر است با از بین بردن بی‌اعتمادی‌ها، به خلع سلاح هسته‌ای در دنیا و امنیت کمک کند. من ۸۴ سال دارم، ولی حس می‌کنم به اندازه کافی جوان هستم که این نامه، مرا مخاطب قرار داده باشد و بخواهم به پیام پرمعنای آیت‌الله خامنه‌ای پاسخ دهم.

سارا فلاندرز عضو ارشد مرکز اقدام بین‌المللی هم در مورد نامه فرمانده کل قوا گفته است که رسانه‌های آمریکایی که در کنترل و تحت حمایت نیروهای نظامی هستند درصدد هستند تا مردم این کشور به‌ویژه جوانان که مخاطب نامه حضرت آیت‌الله "سید علی خامنه‌ای" هستند، از محتوای این نامه ارزشمند آگاه نشوند. این نامه را خوانده‌ام و با در نظر گرفتن محتوای آن، در زمان بسیار مناسبی منتشر شده است. این فعال آمریکایی تأکید کرد که هدف دشمنان اسلام، ایجاد زمینه برای ادامه تجاوزهای خود به کشورهای اسلامی است.

برندن هریس فعال مسیحی آمریکایی هم بیان کرده است: نامه خوبی بود و من با تمام مطالب آن موافقم. من درباره اسلام مطالعه کرده‌ام و می‌دانم دنبال گسترش انسانیت، صلح و دوستی است و هرگز خشونت و تروریسم را ترویج نمی‌کند. به نظر من آیت‌الله خامنه‌ای یک رهبر روحانی و عالی‌قدر است و چنین شخصیتی نمی‌تواند برای آمریکا (آن‌چنان‌که رسانه‌های غربی القا می‌کنند) یک تهدید باشد.

من این کلمات را هیچ جای دیگری ندیده‌ام

آدام گری تحلیلگر آمریکایی هم با اشاره به نامه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به جوانان غربی اظهار می کند که مردی مانند آیت‌الله خامنه‌ای با خرد معنوی که تحولات سیاسی جهان را درک می‌کند، به روشنی می‌داند که جوانان جوامع مختلف رهبران آینده نهادهای سیاسی و مذهبی خواهند بود. طبیعی است که آیت‌الله خامنه‌ای خواسته است به همین دلایل با جوانان اروپایی ارتباط برقرار کند.

فیل ویلایتو نویسنده و رهبر گروه ضدجنگ ویرجینیا دیفندر در آمریکا در پاسخ به نامه یک نویسنده و فعال فرهنگی کشورمان که نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی را برای وی فرستاده بود، پاسخ داد: برای ارسال این پیام از شما بسیار سپاسگزارم. اگر چه ایالات متحده به خود درباره وجود «آزادی بیان» و نیز جریان آزاد اطلاعات می‌بالد، ولی من این کلمات را هیچ جای دیگری ندیده‌ام. کلمات آیت‌الله معقول، صریح و روشنگر هستند.

مصطفی مصدق پور مدیر شبکه الاتجاه عراق نامه رهبر انقلاب را وسیله‌ای برای دفاع از اسلام و مسلمین می‌داند و می‌گوید: این نامه می‌تواند سرآغاز یک وحدت انسانی شود و فراتر از چهارچوب اسلامی تأثیرگذار باشد. مردم دنیا به دنبال یک حامی و ناجی می‌گردند؛ مقام معظم رهبری مقام اعظم جهان اسلام محسوب می‌شوند و هیچ کسی غیر از ایشان در دفاع از اسلام نتوانست این چنین موضع گیری کند، نه فقط جوانان غربی بلکه تمام مسلمانان دنیا از طریق این نامه پی بردند که یک حامی و رهبر معنوی دارند و علاقه و شناخت آن‌ها به ایشان بیشتر شد.

پروفسور دنیس رنکورت عضو هیئت‌علمی و استاد سابق فیزیک دانشگاه اوتاوا  پس از خواندن نامه‌ رهبر معظم انقلاب، در نامه‌ای دیدگاه‌های خود را نسبت به نامه و شخصیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیان کرده است. وی در نامه‌ی خود خطاب به رهبر انقلاب چنین نوشت: درست است که من از نظر سن‌وسال جوان نیستم، اما نامه‌ی ۲۹ نوامبر ۲۰۱۵ شما به جوانان غربی را با شیدایی و علاقه‌ی بسیاری خواندم. این نامه قلب و فهم مرا به هیجان آورد. ایران واقعاً از اینکه رهبری مانند شما دارد، خوشبخت است. ما در کانادا فقط سیاست‌مداران کوچک دورو، مغرض و خودشیفته‌ای داریم که برای نفع شرکت‌های بزرگ و خواسته‌های ایالات‌متحده رقابت می‌کنند و کسانی که در رسانه‌ی ملی شعارهای کلیشه‌ای می‌دهند. من واقعاً از تحلیل عمیق روان‌شناسانه و ژئوپلیتیکال شما در مورد ریشه‌های تروریسم بین‌الملل قدردانی می‌کنم. من باور دارم که تفسیر شما به‌شکلی بنیادین صحیح است و من از ارتباطی که شما با این حقیقت برقرار کرده‌اید، شگفت زده‌ام. من امید دارم که جوانان غربی نامه‌ی شما را مطالعه کرده و به آن نگاهی واکاوانه خواهند داشت و امید دارم که این نامه بیداری قلب و ذهن غربی‌ها را سرعت می‌بخشد».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.