خطوط ریاست ایران به عراق و سوریه متصل می‌شود

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره اهمیت اقتصادی کشورهای محور مقاومت، گفت: یکی از اهداف آمریکا و هم پیمانان و گروه‌های وابسته به آن‌ها در طول جنگ‌هایی که در منطقه ایجاد کردند علاوه بر ایجاد ناامنی، نابودی زیرساخت‌های اقتصادی کشورها با برنامه‌ریزی دقیق بود تا امکان همکاری و تبادلات اقتصادی بین آن‌ها را از بین ببرند، از جمله آن‌ها زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی است و از طرف دیگر برای حمل‌ونقل دریایی هم تا جای ممکن ایجاد مزاحمت می‌کنند.

وی در پاسخ به این که با توجه به تصویب قانون ترانزیت در مجلس عراق، چه اقداماتی برای اجرایی شدن و استفاده ایران از این ظرفیت انجام‌شده است، گفت: با توجه به بی‌ثبات شدن دولت‌ها در عراق برای انجام این کار با مشکل مواجه شدیم. آخرین مذاکره ما با هیئت عراقی اخیراً در کمیسیون مشترک انجام شد، در این جلسه گفتگوهای خوبی انجام و مقرر شد که ظرف دو ماه آینده مذاکرات وارد جزئیات شود و به تفاهم‌نامه برسیم که از قبال آن حمل و نقل یکسره برای دو کشور بتواند به‌صورت مساوی اتفاق بیفتد.

اسلامی افزود: عراقی‌ها بیان می‌کردند که تجارت ایران یک‌طرفه است و منافعی برای عراق ندارد، در پاسخ ما بیان کردیم که به دنبال متوازن کردن تراز تجاری هستیم و به صورت مساوی جابجایی ماشین‌ها اتفاق بیفتد و این موضع ما موجب تحرک مذاکرات شد، جمع بندی ما این است که این مذاکرات خواهد توانست این مشکل را حل کند و بحث ترانزیت برقرار شود.

وی در پاسخ به این که دو کشور سوریه و عراق توافق‌هایی باهم برای اتصال خطوط ریلی به یکدیگر انجام داده‌اند، اما همچنان پس از سال‌ها، ۳۵ کیلومتر راه آهن شلمچه - بصره ساخته نشده است، چه برنامه‌ای برای تحقق آن وجود دارد، اظهار داشت: همکاری‌های حمل‌ونقل سه‌جانبه ایران، عراق و سوریه را ما بنیان‌گذاری کردیم و مذاکراتی در سطح وزرا و معاونین وزیر تشکیل دادیم که اولین اجلاس آن سال گذشته در تهران بود.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تفاهمات کلی انجام شده که این خطوط ریلی متصل شود، برای بخش ایران بحث اتصال شلمچه به بصره تا به حال مشکل اساسی آن در حوزه سیاسی بود که محقق نشده است.

اسلامی افزود: در سفر اخیری که وزیر خارجه ایران به بغداد داشت گام بزرگی برداشته شد، در طی سال‌های گذشته ریاست جمهوری شخصاً حداقل ۱۵ بار این موضوع را از رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق پیگیری کرد و در آخرین دیدار با آقای الکاظمی برای این موضوع تفاهم شد و وی یک نماینده ویژه برای این کار تعیین کرد و در ادامه آن آخرین اتفاق، سفر آقای ظریف بود که مذاکرات نهایی را انجام داد.

وی بیان کرد: چند دور مذاکرات انجام شد و آخرین آن هفته گذشته اتفاق افتاد که منطقه شلمچه مورد بازدید عراقی‌ها قرار گرفت و مقرر شد که اصلاحاتی در آرایش و امکانات مرزی ما صورت گیرد. این موضوعی بود که مانع اصلی اجرای پروژه بود و تقریباً حل و فصل و مقرر شد پس از انجام اصلاحات در طرف ما، هیئت عراقی مجددا حضور پیدا کند و پس از تائید آن ها، زمین برای استقرار کارگاه در خاک عراق تحویل پیمانکار شود، چراکه قرارداد با پیمانکار منعقد شده و منتظر تحویل زمین است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که در زمینه حضور شرکت‌های ایرانی برای انجام پروژه‌های بازسازی در سوریه و عراق چه اقداماتی انجام‌شده است، گفت: مذاکرات و صحبت‌های زیادی برای حضور شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های این کشورها وجود دارد، اما مشکل اصلی برای انجام پروژه‌ها تأمین مالی، تضامین و روابط بانکی بین کشورها است.

اسلامی گفت: برای این موضوع مذاکرات مفصلی انجام‌شده و امیدواریم که بانک مرکزی سریع‌تر توافقات خود با آن‌ها را نهایی کند و همکاری‌های بانکی و مبادله پول صورت گیرد. تعدادی از شرکت‌های ما تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کردند و به محض اینکه مسئله بانکی حل شود، کارهای اجرایی را شروع خواهند کرد.

وی توضیح داد: متأسفانه مذاکرات بانکی و تعاملات پولی خیلی زمان‌بر است، امیدواریم که دوستان مسئول در این زمینه تحرک بیش‌تری از خودشان نشان دهند و حرکتی اتفاق بیفتد.

اسلامی گفت: آمریکا به هیچ وجه کوتاه نمی‌آید و برنمی‌تابد که ما کشورمان را در راستای منافع ملی خود اداره کنیم، راه پیشرفت ما این است که جغرافیای اقتصادی کشور را در همه محورها گسترش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ظرفیت اقتصادی ایران خیلی فراتر از ظرفیت جغرافیایی کشور است، لازم است با افزایش تعاملات دو و چندجانبه، زیرساخت‌های این کار را مستحکم کنیم و یکی از این فرصت‌های خوب، کشورهای محور مقاومت هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.