مخالفت دولت با ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی

محمود واعظی درباره اظهارات نمایندگان مجلس مبنی بر این‌که قیمت ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ توسط دولت ارائه شده و مجلس چنین پیشنهادی نداشته در حالی که بارها رئیس جمهور اعلام کرده مخالف این قیمت گذاری است، گفت: روشن است که ما در دولت به دنبال آن هستیم که قیمت ارز به تعادل بازگردد. در بودجه  هم قیمت ارز را حدود ۱۲ هزار تومان عنوان کردیم و قصدمان هم این است که قیمت به این سمت و سو برود که روندی ثابت داشته باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در لایحه بودجه هم ما اسمی از ارز نبردیم و همه چیز را ریالی عنوان کردیم، فروش نفت را هم  ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه گذاشتیم و برایش درآمد ۱۹۰ هزار میلیارد تومانی تعیین کرده بودیم اما مجلس آن را  به یک میلیون و ۵۰۰ هزار رساند و  ۲۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد در نظر گرفت. 

وی  اظهار داشت: مجلس یک میلیون از فروش نفت کم می‌کند و برآورد ۲۳۰  هزار میلیارد تومانی برای آن قرار می‌دهد؛ مشخص است این اعداد و ارقام را دست هرکسی برای حساب و کتاب بدهید از آن ۱۷ هزار تومان در می آورد، که  ما با این مخالف هستیم.

واعظی تاکید کرد:   ما که می توانیم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم اما فروش ما را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه رساندند و برایش۲۳۰ هزار میلیارد تومان گذاشتید آن هم درحالی که می‌گویند بودجه باید وابستگی‌اش از نفت کم شود اما خودشان زیادش کردند!

وی درپاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که نمایندگان می‌گویند ارز ۴ هزار و ۲۰۰ فسادآور است و باید حذف شود، پاسخ دولت چیست گفت: قبل از ارسال لایحه  بودجه به مجلس با نمایندگان درباره ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بحث کردیم و گفتیم آن هنگامی  که این تصمیم را گرفتیم زمان بسیار سختی بود؛ در جنگ اقتصادی قرار داشتیم و  ما برای وارد کردن کالاهای مورد نیاز مردم به مشکل برخورده بودیم .

واعظی با بیان این‌که زمانی آنقدر فشار و سختی  بر روی ما  زیاد بود اصلا نمی دانستیم  قیمت ارز تا کجا می خواهد بالا برود، اظهار داشت: گفتیم نمیتوانیم ارزاق و سفره مردم  را به قیمت ارز گره بزنیم و بگوییم امروز ارز چه قیمت است، فردا چه قیمت؛ بنابراین تصمیم گرفتیم قیمت ارز هر چقدر بالا می‌خواهد برود، دولت باید  آن را تا زمانی که شرایط به سمت و سوی بهتر برود ثابت نگه دارد.

وی تاکید کرد: ما در حال حاضر و تا آخر سال کالا وارد کرده‌ایم؛ البته این کالا دست دولت نیست و دست بخش خصوصی است اما اگر در این شرایط در مجلس اعلام کنیم که این نرخ آزاد شده است یک گرانی در بازار راه می‌افتد و مردم باید تا عید با یک گرانی عجیب و غریب کالا خریداری کنند؛  به همین دلیل پیشنهاد کردیم که اجازه تصمیم‌گیری به دولت داده شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پایان گفت: می‌دانیم ارز دو نرخی فسادزا است و همیشه هم یک عده واسطه در این حوزه وجود دارند که البته ما به دنبال آن هستیم دست این واسطه را قطع و کوتاه کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.