به نوشته وبگاه «عاروتص شوع»، این سومین قرارداد برقراری پرواز مستقیم از فلسطین اشغالی به کشورهای عربی-اسلامی (بعد از بحرین و امارات عربی متحده) طی ماه‌ها اخیر است که بعد از اعلام توافق‌های سازش موسوم به «توافق‌های آبراهام» انجام شده است

مغرب از سال ۲۰۰۰ میلادی و همزمان با شروع انتفاضه دوم فلسطینیان ضد اشغالگری رژیم صهیونیستی، دفتر هماهنگی ارتباطات خود در تل‌آویو را تعطیل کرد و روابط خود با این رژیم را تعلیق نمود اما در پی تهدید و تطمیع دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در دسامبر ۲۰۲۰ راضی به امضای توافق سازش شد.

قرارداد شامگاه پنجشنبه، حدود یک ماه بعد از آن انجام شد که «نادیه فتاح العلوی» وزیر گردشگری مغرب اعلام کرد رباط و تل‌آویو در آینده نزدیک توافقنامه برقراری پرواز مستقیم امضا می‌کنند.

اولین پرواز مستقیم از فلسطین اشغالی به مغرب در ماه دسامبر و در پی اعلام توافق عادی‌سازی روابط بین دو طرف، انجام گرفت که از طریق آن دو هیأت آمریکایی و اسرائیلی برای مذاکره با مقامات مغربی، به رباط سفر کردند.

امضای قرارداد برقراری پرواز مستقیم در حالی است که نقشه‌ای از کشور مغرب در پیام ویدئویی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که آن را از صحرای غربی جدا نشان می‌داد، افکار عمومی این کشور را خشمگین کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.