«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پس از برگزاری مراسم تحلیف و ساعتی پس از حضور در کاخ سفید، ۱۷ دستور اجرایی را در لغو قوانین مصوب دولت ترامپ امضا کرد.

نشریه آلمانی اشپیگل امروز (پنج شنبه) در این رابطه نوشت: بایدن نمی تواند منتظر بماند تا کنگره جدید در مورد قوانینی که از سوی «دونالد ترامپ» صادر شده به توافق برسد. از این رو وی از قدرت ریاست جمهوری هرچند محدود خود استفاده کرد تا این دستورات اجرایی را لغو کند.

در این میان مهمترین چیز همه گیری کرونا است. بایدن در فرمان شماره ۱ خود، مقرر کرد که ماسک های محافظتی باید در تمام اماکن و ساختمانهایی که زیر نظر دولت فدرال هستند و به هر شکل کارمندان دولت در آنها حضور دارند، مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال دفاتر پست، هواپیماها و پارک های ملی و نیز کاخ سفید. در زمان ترامپ، در ستاد دولت کسی ماسک نمی زد، به همین دلیل تعدادی از کارمندان و شخص ترامپ به ویروس آلوده شده بودند.

در دیگر دستور اجرایی بایدن، ایالات متحده مجدداً به عضوی از سازمان بهداشت جهانی (WHO) تبدیل می شود. «آنتونی فاوچی» متخصص ارشد و قدیمی دولت، به درخواست بایدن قرار است در جلسه بحران این سازمان شرکت کند. چند روز پیش این مسئله غیرقابل تصور بود. ترامپ دستور داده بود که آمریکا سازمان جهانی بهداشت را ترک کند، زیرا او این سازمان را به شکست در بحران کرونا متهم کرد.

بایدن همچنین با توجه به شرایط بحرانی آب و هوایی دستور داد ایالات متحده به توافق نامه اقلیمی پاریس برگردد و به تعهدات داوطلبانه خود عمل کند. ترامپ پیشتر عضویت در این پیمان را لغو کرده بود زیرا او و طرفدارانش بحران آب و هوا را به عنوان اختراع گروه های چپ مورد انتقاد قرار می دادند.

بایدن با تعدادی از فرمان های دیگر سنگ بنای مهم سیاست مهاجرتی ترامپ را نیز ویران کرد. با این فرمان ساخت دیوار مرزی با مکزیک متوقف می شود. ترامپ میلیاردها میلیارد دلار از بودجه نظامی را که دموکرات ها آن را غیرقانونی می دانند، صرف این پروژه کرده است. بایدن همچنین ممنوعیت ورود از برخی از کشورهای مسلمان را که ترامپ در هفته اول ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۷ اعمال کرد، برداشت.

با توجه به این دستورات اجرایی، به نظر می رسد بایدن قصد ندارد برای بازگرداندن مسیر سیاست های دولت زیاد منتظر هماهنگ شدن با کنگره بماند. وی به زودی برنامه های خود را برای اصلاح زمینه های اصلی سیاسی به سرعت و پشت سر هم ارائه خواهد کرد و در صورت لزوم از اختیارات خود برای اجرای آنها استفاده می کند.

از جمله این موارد اصلاح سیاست بهداشتی، فشار جدید برای تقویت اقتصاد و یک برنامه جامع برای اصلاح قوانین مهاجرت است. وی می خواهد اهداف سیاست خارجی خود را نیز حداکثر تا ماه فوریه (اواسط بهمن) ارائه دهد. در این راستا تماس های تلفنی اولیه با دیگر سران کشورها و دولت ها طی چند روز آینده برنامه ریزی شده است. در کاخ سفید گفته می شود در ابتدا رئیس جمهور می خواهد با متحدانش و در درجه اول کانادا و اروپایی ها تماس بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.