ادعای جدید درباره تائید صلاحیت احمدی نژاد از سوی شورای نگهبان

محمدجواد ابطحی درباره روند انتخاباتی اصولگرایان گفت: «قضاوت درباره انتخابات۱۴۰۰ زود است و این احتمال وجود دارد که تا انتخابات تحولات مهمی در آرایش نیروهای سیاسی رخ دهد. به هیچ‌وجه هم نباید از تحرکات اصلاح‌طلبان غافل شد و باید بدانیم که هر لحظه ممکن است آنها گل دقیقه۹۰ را بزنند. برخی از اصولگرایان واقع‌بینانه نگاه نمی‌کنند و تصورشان این است که در هر حالتی اصولگرایان پیروز انتخابات می‌شوند. واقعا این‌طور نیست و اگر حواسمان جمع نباشد، هیچ بعید نیست اصلاح‌طلبان در انتخابات پیشی بگیرند».

این فعال سیاسی درخصوص احتمال نامزدی سید ابراهیم رئیسی هم اظهار کرد: «من بعید می‌دانم که آقای رئیسی نامزد ریاست‌جمهوری شود زیرا از یک‌سو به تازگی از سند تحول قضایی رونمایی کرد و قاعدتا می‌خواهد تا پایان دوره کاری‌اش در قوه قضائیه برای تحقق این سند تلاش کند و از سوی دیگر آقای رئیسی می‌داند که مقام انتصابی از سوی رهبر انقلاب چه شأنی دارد که چه بسا از جایگاه ریاست‌جمهوری هم مهم‌تر باشد زیرا ریاست قوه قضائیه با انتصاب مستقیم از طرف ولی فقیه صورت می‌گیرد. البته برخی اصولگرایان خواهان آمدن آقای رئیسی در عرصه ریاست‌جمهوری‌اند زیرا طبیعتا اجماع بر او راحت شکل می‌گیرد. در هر صورت به نظرم آقای رئیسی نخواهد آمد اما اگر بیاید، باید انتظار داشته باشیم که تغییرات کلانی در آرایش سیاسی اصولگرایان رخ دهد».

او در پاسخ به این پرسش که آیا اخباری که مبنی بر حضور سعید جلیلی در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و احتمال ریاست او بر مجلس به گوش می‌رسد، می‌تواند به واقعیت بپوندند، تصریح کرد: «بعید می‌دانم آقای جلیلی قصدی برای ریاست مجلس داشته باشد. او فعلا مردد است که در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد بشود یا نه و اگر احساس تکلیف کند برای ریاست‌جمهوری نامزد می‌شود».

ابطحی درباره احتمال نامزدی محمدباقر قالیباف هم گفت: «نامزدی آقای قالیباف به شدت جدی است و در روند اصلاح قانون انتخابات هم دیدیم که او بی‌تمایل به ریاست‌جمهوری نیست».

این فعال سیاسی گفت: محسن رضایی هم به طور جدی مشغول کار برای انتخابات است. آقامحسن هم قصد نامزدی در انتخابات دارد و همین که مدام بحث‌های اقتصادی را مطرح می‌کند برای آن است که توجه جامعه را به خود جلب کند زیرا امروز مهم‌ترین دغدغه کشور اقتصاد است. آقای روح‌الامینی هم عهده‌دار فعالیت انتخاباتی آقای رضایی شده است و برای انتخابات مشغول کار است.

این فعال سیاسی درخصوص وضعیت حسین دهقان هم یادآور شد: «آقای دهقان هم که هم حمایت بخشی از اصلاح‌طلبان معتدل و هم بخشی از اصولگرایان را با خود دارد، در انتخابات نامزد می‌شود و اکنون برای انتخابات ۱۴۰۰ مشغول رایزنی با نمایندگان ادوار است».

او درباره موضع انتخاباتی جبهه پایداری هم بیان کرد: «جبهه پایداری مشغول ارزیابی شرایط است و اگر به فرد اصلح رسید، از او حمایت می‌کند. اگر فرد اصلح که ولایی باشد و در عین حال از توانمندی لازم برخوردار باشد، دیده شد، حتما از او حمایت می کند و حتی بر روی او با دیگر نیروهای اصولگرا اجماع می‌کند. اینکه گفته می‌شود پایداری نامزد خود را دارد درست نیست و نیروهای پایداری هم به دنبال اجماع هستند، مشروط به آنکه مصداق اجماع، فرد اصلح باشد».

او آمدن محمود احمدی‌نژاد را اتفاقی دانست که می‌تواند هم معادلات اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان را بر هم بزند: «آنچه ممکن است میز بازی را بر هم بزند، نامزدی آقای احمدی‌ن‍ژاد و متعاقبش تأیید صلاحیت اوست. گویا تلاش‌هایی در حال انجام است که احمدی‌نژاد نامزد شود و برخلاف پیش‌بینی‌ها این احتمال وجود دارد که او تأیید صلاحیت شود. من شنیده‌ام که صحبت‌هایی برای تأیید صلاحیت احمدی‌نژاد در جریان است و باتوجه به اظهارنظر اخیر آقای کدخدایی مبنی بر اینکه ممکن است فردی که در دوره‌ای صلاحیتش تأیید نشده، اکنون تأیید شود و میزان حال افراد است، این احتمال قوت یافته که آقای احمدی‌نژاد تأییدصلاحیت شود. با تغییر برخی اعضای شورای نگهبان هم شانس تأییدصلاحیت احمدی‌نژاد بالا رفته است؛ از سوی دیگر به یاد داریم که آقایان معین و مهرعلیزاده در سال۸۴ با حکم رهبری تأییدصلاحیت شدند. این احتمال هم منتفی نیست که آن شرایط برای احمدی‌نژاد هم رخ دهد. به هر حال آمدن آقای رئیسی و آقای احمدی‌نژاد می‌تواند فضای انتخابات را طور دیگری کند».

ابطحی در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه به فرض تأییدصلاحیت احمدی‌نژاد آیا ممکن است جبهه پایداری از او حمایت کند، گفت: «جبهه پایداری همسو با نظر رهبر انقلاب و شورای نگهبان خواهد بود».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.