جانسون: مشتاقانه منتظر همکاری با بایدن هستیم

نخست وزیر انگلیس بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران گفت که مشتاقانه منتظر همکاری با «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا در اولویت‌های مشترک است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس این سخنان را تنها چند ساعت قبل از اینکه مراسم تحلیف جوبایدن به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده برگزار شود، گفت.

جانسون در پارلمان انگلیس گفت: «همانطور که هنگام انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا به او  گفتم که مشتاقانه منتظر همکاری با وی و دولت جدید او، همکاری بر روی اولویت‌های مشترک از مقابله با تغییرات اقلیمی، مقابله مفیدتر با کرونا تا تقویت امنیت اروپا، آمریکا هستم.»

جانسون اظهار امیدواری کرد که بایدن در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰  و رساندن آن به صفر به انگلیس بپیوندد.

وی در پاسخ به انتقادات «ترزا می» نخست وزیر سابق انگلیس که گفته بود  برخی اقدامات دولت جانسون اعتبار انگلیس را از منظر جهانی پایین آورده، اظهار داشت: «امیدواریم که بایدن به ما بپیوندد و البته ما برای تامین ائتلاف اروپا، آمریکا و ناتو با بایدن همکاری خواهیم کرد.»

نخست‌وزیر سابق انگلیس روز چهارشنبه  بوریس جانسون را تحت انتقادات بی‌سابقه‌ای قرار داد. او همچنین با انتقاد از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، دوره بعدی ریاست جمهوری این کشور را «فرصتی طلایی» برای انگلیس دانست.

ترزا می در یادداشتی در روزنامه «دیلی میل»، جانسون را به‌ تهدید به نقض قوانین بین‌المللی از طریق عقب‌نشینی از معاهده‌‌ای که به تازگی امضا شده بود و رها کردن جایگاه جهانی انگلیس در رهبری اخلاقی، متهم کرد.

نخست‌وزیر سابق انگلیس نوشت: «باید منظری را که در آن چند مرد قدرتمند مقابل هم شاخ و شانه می‌کشند، رد کرده و در عوض مردم را حول انگیزه و هدفی مشترک گرد هم آوریم. به منظور رهبری کردن، باید به ارزش‌ها پایبند باشیم». (جزئیات بیشتر)

«لیزا ناندی» وزیر امور خارجه دولت در سایه انگلیس چندی قبل  گفت، جانسون و دیگر وزرای دولتش که سال‌ها «برای ستایش ترامپ به صف شده بودند»، چیزی جز تضعیف اعتبار انگلیس در سطح جهانی عایدشان نشد. ناندی ضمن توصیه اتخاذ سیاست خارجی جدید با «محوریت اخلاقی» برای انگلیس، تمجید رهبران حزب محافظه‌کار از ترامپ با هدف دستیابی به مقامات بالاتر را محکوم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.