نمکی: برخی هنوز بی‌توجهی و لجبازی می‌کنند

دکتر سعید نمکی در همایش سراسری مدیران ارشد بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: بی ریا می‌گویم که هر گاه در مجلسی قرار است برای شهیدی یا مرتبط با شهدا صحبت کنم، به شدت احساس حقارت می‌کنم. وقتی در نخستین روز سفر در استانی پا در مزار شهیدی می‌گذارم، اولین چیزی که با خودم می‌گویم این است که خدایا ما را شرمنده خون این شهدا و شرمنده پدر و مادر این شهدا نکن. خدمتگزاری خانواده شهید، خدمتگزاری اولیا و انبیاء است. جگرگوشه دادن خیلی گذشت می‌خواهد. شهدا جاودانه‌اند و می‌مانند. زیرا رمز و راز شهادت دلدادگی است. شهدا در اوج معرفت و دانایی و آگاهی جان را نثار آینده یک مملکت می‌کنند، چه آنهایی که در دفاع مقدس پر پر شدند و چه عزیزانی که در کنار حاج قاسم برای زمین‌گیر کردن دشمنی که برای ما تربیت شده بود برای دفاع از حرم رفتند و چه آنهایی که امروز به عنوان مدافع سلامت می‌بینیم.

وی گفت: امروز داغ عزیزانی را بر دل دارم که در این ایام عاشقانه دور بیماران چرخیدند و علی رغم اینکه همه از ویروس فرار می‌کردند، تن بر آتش زدند و خط شکنی کردند. حتی روزهای اول ماسک و گان نداشتند اما دل بر آتش زدند و پر پر شدند.

وی ادامه داد: ما در این جنگ نابرابر با ویروس از یک سو و جنگ نابرابر با کسانی که در عرصه‌های بین‌المللی ما را تحریم کردند، روزهای سختی را گذراندیم. ما ایامی را گذراندیم که شاید هیچ کشور و قومی بر روی زمین نگذارنده است. همین نکبتی که امروز از دامن سیاست آمریکا پاک شد که البته اندیشه‌اش سال‌ها خواهد ماند، اگر روزهای اول می‌خواستیم یک ماسک برای کشور جابجا کنیم، این‌ها نمی‌گذاشتند. اگر می‌خواستیم کوچکترین دارویی را جابجا کنیم، قفل می‌کردند و به دروغ می‌گفتند منعی برای جابجایی دارو قائل نیستیم. در همین روزها درک کردم که اگر در جنگ جنوب تابوتی برای پنج شهید قرار می‌دادیم و تکه‌های بدن شهدا را در آن قرار می‌دادیم، شاید فکر می‌کردیم که بعد از جنگ دیگر تابوت شهیدی را بر دوش نخواهیم کشید. اما وقتی جلوتر رفتیم، فهمیدم که تا زمانیکه قرار است بر اصولی پافشاری کنیم، فرهنگ شهادت هم در این سرزمین خواهد ماند.

نمکی با اشاره به آنچه که در مدیریت کرونا گذشت، گفت: حدود یکسال پیش بود که خبر حضور و بروز یک ویروس ناشناخته‌ای را در سرزمین چین دریافت کردیم. بلافاصله سعی کردیم که سنگرآرایی کرده و خودمان را برای هجمه ویروس آماده کنیم. آنچه که به ما کمک کرد که این طوفان را به راحتی مدیریت کنیم، به لطف خدا با وفاق ملی شکل گرفته در خیمه بلند رهبری، یک بیمار هم پشت بیمارستان سرگردان نشد، هیچ قومی بر قوم دیگر اولویت پیدا نکرد، هیچکس به دلیل فقر پشت در بیمارستان آواره نشد، هیچ دارویی که گفتند موثر است، در اوج تنگدستی و مضیقه های کشور، از مردم ما دریغ نشد. این وفاق ملی، دلسوزی و هدایت رهبری بود و قرار گرفتن تیم دولت در کنار یکدیگر، به میدان آمدن بچه‌های بسیجی و از همه مهمتر دعای خانواده شهدا بود.

وی گفت: وقتی متاسفانه کشوری مانند آمریکا از ۳۰۰۰ مرگ در روز و بریتانیا از ۱۶۰۰ مورد مرگ در روز گذشتند آن هم با آن ساختارها و امکاناتی که دارند، اما می‌بینیم که در این سرزمین مرگ دورقمی که البته زیاد است و حتی برای یک مرگ هم غصه می‌خوریم، اما مرگ دو رقمی برای سرزمین ما یک معجزه است. البته ما از مرگ‌های شهروندان سایر کشورها بسیار مرگ ناراحت می‌شویم و از مرگ هیچ بنده خدایی در هیچ کجای دنیا خوشحال نمی‌شویم، حتی برای کشورهایی که از بدترین محدودیت‌ها استفاده کرده و دارو را از بیمار خاص ما دریغ کردند، اما ما برای مرگ مردمانشان غصه می‌خوریم. کشور انگلیس تا سه ماه قبل ۲۲ میلیارد پوند فقط در نظام سلامت خرج کرد و آمریکا ۱۱۲ میلیارد دلار در این حوزه خرج کرد، اما برای ما فقط یک میلیارد دلار با اذن رهبری تخصیص پیدا کرد که بخشی از آن برای بیمه بیکاری و... رفت و آنچه به ما برسد ۵۰ یا ۶۰ درصد از این پول است. در عین حال هرچند که در دولت آقای دکتر روحانی بخش‌های زیادی برای بستری و آی سی یو ساخته شد، اما  هنوز میزان تخت ما به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱.۶ است. در حالی که فرانسه که یکی از کشورهای ضعیف اروپا در این حوزه است شاخص تختش حدود ۷.۷ است.

وی تاکید کرد: حال چه چیز توانست جمهوری اسلامی ایران را ممتاز کند؛ اول لطف الهی است، دوم دعای شبانه روزی پاک‌ترین مردم این مملکت و استفاده از شیوه‌ای بود که از دفاع مقدس آموختیم؛ به طوری که در مرحله اول سنگرآرایی کردیم و در مرحله دوم خانه به خانه دنبال ویروس گشتیم. استفاده از این ابزار گران‌قیمت توانست از جمهوری اسلامی ایران، توفیقی ماندگار در تاریخ مبارزه با اپیدمی‌ها را ثبت کند. ممکن است در جهان هر ۱۰۰ سال و ۱۵۰ سال یکبار رخ دهد. برخی به من می‌گویند که چقدر کم شانس بودی که تا آمدی اول سیل آمد، بعد زلزله و بعد آنفلوآنزا آمد، ۳.۵ میلیون زائر اربعین آمدند و رفتند و همه اینها را باید مدیریت کنی و بعد هم گرفتار کرونا شدی، اما می‌گویم چرا از این منظر نمی‌بینید که خداوند به این بنده سراپا تقصیر مرحمت کرد که شاید بتوانی خدمت کنی. روزهای سختی بر ما و همکارانمان گذشت و شهدای ذی‌قیمتی را تقدیم کردیم.

نمکی گفت: تفاوتی که جنگ ما با دفاع مقدس داشت، این بود که در دفاع مقدس خط مقدم دشمن را می‌شناختیم، اما در این جنگ کسی که در کنارمان بود، بمب ویروس بود و ما نمی‌دانستیم. یعنی دشمن در بدن عزیزی بود که با همه عشق می‌خواست عزیز دیگرش را در آغوش بگیرد. دوم اینکه گرچه در دفاع مقدس سرداران عزیزی را از دست دادیم، اما در جنگ کرونا، ما سردار بیشتر از سرباز از دست دادیم. دو تا سه برابر پزشک متخصص و پزشک برجسته که سال‌ها به عنوان پیشکسوت علم پزشکی منطقه بود را از دست دادیم و وقتی علت این عدم تعادل را در زمینه نیروهای صف و ستاد کند و کاو می‌کنیم، به یک جمع‌بندی می‌رسیم که این سرداران می‌خواستند تن به آتش بزنند تا دل سربازان قرص شود و پیش بیایند . به خصوص در روزهای اول که استاد پیش می‌رفت تا رزیدنت و انترن جرات کنند تا به منبع آلودگی نزدیک‌تر شوند و این واقعا هم برای ما عزت و احترام کسب کرد و هم دل‌هایمان را به شدت داغدار از دست رفتن برگزیده‌ترین محورهای علمی جامعه پزشکی کرد.

وی افزود: چیزی را که راحت‌تر می‌توانم در این جمع بگویم، این است که برخی به راحتی این دستاوردها را فدا می‌کنند. چند روز قبل دیدم که یک فرزند شهید سلامت و بانوی بزرگوار یک شهید دیگر در یک معبر ایستاده بودند و عکس این دو شهید را در آغوش گرفته بودند و به مردم التماس می‌کردند که ماسک بزنید. دختر بچه نازنینی که باید روی پای پدرش نوازش شود، عکس پدر بزرگوارش را در آغوش گرفته بود و بانوی بزرگواری که باید سایه شهید بر سرش می‌بود، آن طرف ایستاده بود تا با این شیوه به مردم بگویند که فکری کنید تا دیگر عزیزان ما در خدمت‌گذاری به مردم از بین نروند. کار ما به اینجا رسیده که فرزند شهید سلامت باید کف خیابان بیاید و عکس پدر شهیدش را در آغوش بگیرد و التماس کند که رعایت کنید که ما عزت‌مان در عرصه بین‌المللی پایدار بماند. کمک کنید که دستاورد عظیم‌مان حفظ شود. این برای من بعد از ۱۲ ماه تلاش بی وقفه جای غصه و دلتنگی است.

نمکی ادامه داد: هنوز برخی یا بی توجهی و عادی انگار می‌کنند و یا به شکلی لجبازی می‌کنند. حال نمی‌دانم که با چه کسی لجبازی می‌کنند!. وقتی عزیزترین فرزند فاطمه در حسینیه‌ای با سقف بلند و با آن فضای فراخ تنها می‌نشیند و در عزای جده سادات گریه می‌کند، اما برخی دیگر به شیوه‌های دیگر برخورد می‌کنند، را من نمی‌فهمم. واقعا علت این کار را نمی‌فهمم. چه چیز را می‌خواهیم اثبات کنیم. دنبال چه می‌گردیم؟.

وزیر بهداشت تاکید کرد: وزیر بهداشت تاکید کرد: عزیزان اگر کرونا را بُردیم، افتخار جمهوری اسلامی است، نه وزارت بهداشت و اگر خدایی نکرده باختیم، آبروریزی است برای همه نه فقط وزارت بهداشت. این را همه باید بدانید. امروز در عرصه بین‌الملللی هیچ دیده‌ای افتخار آمیزتر از این نیست که به دنیا بگوییم که علی‌رغم تمام فشارهای حداکثری جمهوری اسلامی ایران در جدول مبارزه با کرونا بالاترین رتبه را کسب کرد. در عین حال خوشبختانه امروز به عرصه تولید واکسن کرونا داریم پای می‌گذاریم و خواهید دید که با لطف خدا و دعای خانواده معزز شهدا یکی از بهترین و موفق‌ترین تولید کنندگان واکسن جهان خواهیم بود و این را اثبات خواهیم کرد.

نمکی گفت:  این ملت، همان ملتی است که در هشت سال دفاع مقدس، میلی‌متری از خاکش را بر سر میز هیچ مذاکره‌ای پس نگرفت و این همان ملتی است که در عرصه مبارزه با کرونا، هم در مدیریت بیماری و هم در ساخت داروها موفق شد و می‌شود. این ملت دو ماهه داروهایی را ساخت که وارد می‌کرد و ۵۵ روزه ماسک و گانی را ساخت که وارد می‌کرد و اکنون صادر می‌کند. به قول سردار سلیمانی ما ملت امام حسینیم و با همان شیوه امام حسین مبارزه خواهیم کرد و توفیق به دست می‌آوریم و در عرصه تولید واکسن هم به خوبی پیش می‌رود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ان شالله واکسن تولید داخل را از اواخر خرداد ماه خواهیم داشت، ادامه داد: در زمینه واردات واکسن کرونا برای گروه‌های آسیب‌پذیر هم اقدام کردیم و مذاکرات‌مان خوشبختانه به سرانجام رسیده و امیدواریم قبل از ۲۲ بهمن بتوانیم برای گروه‌های آسیب‌پذیرمان واکسن وارداتی را که از منابع مطمئن و بدون دغدغه و با کیفیت است، به گروه‌های هدف تلقیح و تزریق کنیم. آماری هم از  جانبازان و خانواده شهدای معزز بالای ۷۰ سال که نیازمند تزریق واکسن هستند، دریافت کردیم.

نمکی گفت: امیدوارم به آبروی خون همه شهدا و جانبازان و ایثارگران این کشور، به زودی شر این ویروس منحوس از شر کشور دور خواهد شد و روزهای بهتری را در سایه عنایت خداوند برای مردم این کشور خواهیم داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.