بورل از آمریکا درباره ایران چه خواست؟

جوسپ بورل روز چهارشنبه با ایراد سخنانی در پارلمان اروپا بیان داشت: با روی کار آمدن دولت بایدن دولت توئیتری [ترامپ] به پایان می‌رسد، رویکرد سیاست‌ها عوض و تلاش می‌شود چندجانبه‌گرایی در اولویت قرار ‌گیرد.

او تصریح کرد که اتحادیه اروپا و دولت جدید آمریکا باید دستکم روی سه محور کلیدی تغییرات آب و هوایی، توافق هسته‌ای ایران و قانون گذاری برای شرکت‌های بزرگ فناوری همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

رئیس جمهوری منتخب آمریکا بازگشت به برجام را مشروط دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت و همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین‌المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

بورل که مسئولیت هماهنگی برجام را برعهده دارد از بایدن خواسته تا تهدید کردن کسانی را که در روابط تجاری با ایران نقش دارند، متوقف و بجای تلاش برای مذاکره در مورد یک توافق جدید کنترل تسلیحاتی، با بازگشت به برجام در زمان صرفه جویی کند.

او همچنین در نامه‌ای به وزرای خارجه اتحادیه اروپا هشدار داده که برجام در «وضعی حیاتی» قرار دارد. وی در این نامه که به رویت خبرگزاری فرانسه رسیده، اعلام کرد: ما در بُعد هسته‌ای و همچنین با توجه به تحریم‌های جدید آمریکا شاهد تحولات بسیار نگران کننده‌ای هستیم.

این سیاستمدار اسپانیایی در ادامه نوشته است: این تحولات تلاش‌های دیپلماتیک ما را از جمله تسهیل بازگشت آمریکا به برجام و بازگرداندن ایران به اجرای کامل تعهداتش در این توافق تضعیف می‌کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه پیشنهادی بایدن دیروز (سه‌شنبه) در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا عنوان کرد که اگر ایران به تهدات برجامی اش بازگردد ما هم به این توافق می‌گردیم. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.