ربیعی: برخی عادت کرده اند هر موضوعی را با عینک سیاسی و تیره ببینند

علی ربیعی سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره بازار ارز و دست داشتن دولت در این بازار گفت: این سوال افکار عمومی نیست؛ افکار عمومی از پایین آمدن قیمت ارز خوشحال هستند. تحریم یکی از دلایل افزایش قیمت ارز بوده است. 

ربیعی خاطر نشان کرد: روند نرخ ارز، براساس مبانی بنیادی بازار شکل می گیرد. لذا براساس آنچه طی دو سال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریمها عدم امکان انتقال ارز به دلایل توامان تحریم و به هم خوردن عرضه و تقاضای ارز خصوصا تشدید انتظارات، در افزایش قیمت ارز موثر و تعیین کننده بوده است. 

وی بیان داشت: لذا انتظار می رود در مرحله اول خروج از شوک با فروکش کردن انتظارات، افزایش نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت کند.در مرحله بعدی با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو امکان مدیریت موثرتر در بازار ارز، و کاسته شدن از تقاضا و پاسخ به نیازهای واقعی فراهم می شود.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: از طرفی برای فهم شرایط این روزهای بازار ارز نیاز به دانش تخصصی اقتصاد و بودجه ریزی سنجیده نیست. هر فردی در کف بازار نیز متوجه می شود که با نبودن ترامپ، شکست فشار حداکثری و فرو ریختن تحریمها قیمت شکننده و کاذب ارز و سکه به سمت تعادل و قیمت اصلی خود نزدیک خواهد شد.

وی ادامه داد: باز هم هر کسی از همان کف بازار میداند زمانی که منابع بانک مرکزی آزاد شود و امکان عرضه از تقاضا پیش بگیرد قیمت ها متعادل میشود و پایین میآید. ظاهرا برخی افراد عادت کرده اند هر موضوعی را با عینک سیاسی و تیره بینند هر چند به قیمت ضربه زدن به روح و روان جامعه باشد.

ربیعی گفت:در مواردی مانند قیمت ارز و طلا صرفا وابسته به متغیرهای درونی نیست بلکه از متغیرهای بیرونی اعم از اقتصادی، سیاسی نیز هست. به یاد داریم بعد از پایان جنگ تحمیلی بلافاصله قیمتهای ارز و سکه سقوط کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.