در دیدار وزیردفاع ترکیه با الکاظمی چه گذشت؟

به گزارش خبرگزاری آناتولی، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه با جمعه عناد سعدون، وزیر دفاع عراق در بغداد، پایتخت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

آکار پس از استقبال نظامی توسط سعدون، در وزارت دفاع عراق در بغداد پایتخت این کشور و گفت‌وگوی دوجانبه همراه با همتای عراقی خود در نشست بین هیئت‌ها شرکت کرد.

در این دیدار ژنرال یاشار گولر رئیس ستاد مشترک و سایر فرماندهان ارتش کشور نیز حضور داشتند.

آکار در این دیدار گفت: می‌توانیم با همکاری بر مشکلات موجود در منطقه فائق بیاییم و ثبات و امنیت را در خاورمیانه که از هر لحاظ زیباترین نقطه جهان است، برقرار کنیم.

وی افزود: به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذاریم. وحدت سیاسی عراق برای ما یک اصل است. همانطور که همیشه می‌گوییم ما یک هدف داریم آن هم این است که تامین امنیت مردم و مرزهای خودمان است. چشم طمع به خاک هیچ همسایه‌مان نداریم.

وزیر دفاع ترکیه همچنین با تاکید بر اینکه حضور تروریست‌ها در شمال عراق برای هر دو کشور نیز یک تهدید مهم است، تصریح کرد: همکاری و هماهنگی در مبارزه با گروه تروریستی پ.ک.ک بسیار مهم است. ما با عراق برای هر طور همکاری آماده‌ایم.

همچنین مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با خلوصی آکار بر اهمیت پایبندی آنکارا به اجرای تعهداتش در سرمایه‌گذاری در عراق تاکید کرد.

دو طرف در این دیدار درباره مسائل مورد اهتمام مشترک، تقویت همکاری نظامی میان عراق و ترکیه و نهادینه‌سازی اصل احترام به حاکمیت عراق بر همه اراضی‌اش رایزنی کردند.

الکاظمی در این دیدار بر لزوم فعال‌سازی توافقات پیشین در جریان سفر اخیر وی به آنکارا و نیز اهمیت پایبندی ترکیه به اجرای تعهدات سرمایه‌گذاری خود در چارچوب کنفرانس کویت برای حمایت از عراق در سال ۲۰۱۸ تاکید کرد.

نخست وزیر در ادامه بر مخالفت عراق با هر گونه تهدید یا فعالیت تروریستی از خاک عراق علیه ترکیه تاکید کرد و گفت: توانمندی عراق در مقابله با این تهدیدات از رهگذر تداوم اعمال حضور نیروهای امنیتی عراق بر همه اراضی این کشور تقویت می‌شود.

الکاظمی با اشاره به اهمیت همکاری نظامی میان دو کشور اظهار کرد: ارتش عراق چند روز پیش صدمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت و این نهاد به تقویت توانمندی خود با همت خود و کمک دوستانش در ترکیه و ائتلاف ناتو ادامه خواهد داد.

به گزارش میدل ایست نیوز، از سوی دیگر، وزیر دفاع ترکیه ضمن رساندن درود و سلام دولت متبوعش و آرزوی موفقیت برای دولت عراق، از آمادگی ارتش ترکیه برای ارائه حمایت و مشورت در زمینه مبارزه با تروریسم، آموزش و مانورهای مشترک خبر داد.

دو طرف همچنین بر اهمیت رفع تهدیدات تروریستی در نزدیکی مرزهای مشترک اتفاق‌نظر داشتند و تاکید کردند که امنیت و ثبات منجر به گشوده شدن زمینه همکاری بیشتر در راستای شکوفایی و پیشرفت دو کشور خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.