چین مقام‌های آمریکا را تحریم می‌کند

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) اعلام کرد که برای اعمال تحریم‌هایی بر مقام‌های آمریکایی که رفتارهای «زننده و ناشایست» در مورد تایوان داشته‌اند، به جمع‌بندی رسیده است.

«هووآ چون‌یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز طی نشست خبری روزانه، در پاسخ به سوالی درباره تصمیم اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا برای لغو محدودیت‌های روابط واشنگتن با تایوان، این تحریم‌ها را تایید کرد.

پمپئو هفته گذشته تمام محدودیت‌هایی که واشنگتن از دهه‌ها قبل بر روابط با تایوان اعمال کرده بود، لغو کرد.

هووآ همچنین در پاسخ به سوالی درباره خروج روسیه از معاهده «آسمان‌های باز»، از ایالات متحده خواست تا نگرانی‌های جامعه جهانی را در نظر گرفته و اقدامات قاطعی برای حفاظت از صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای انجام دهد.

به نوشته وبگاه «سی‌جی‌تی‌اِن»، وی در این باره توضیح داد: «دلیل خروج روسیه از آن معاهده، این است که آمریکا به‌صورت یکجانبه و علی‌رغم مخالفت‌های جامعه جهانی، توافق را شکست؛ اقدامی که به اعتماد نظامی دوجانبه آسیب زده و عواقب منفی جدی برای کنترل تسلیحات بین‌المللی داشت».

وزارت بازرگانی آمریکا همچنین چند روز پیش قوانین جدیدی تعیین کرد تا به این کشور اجازه جلوگیری از مبادلات فناوری‌های ارتباطی با روسیه، چین، ایران و ۳ کشور دیگر را می‌دهد.  

این دستورالعمل بر اساس فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۷۳ صادر شده است که دونالد ترامپ سال گذشته آن را معرفی کرد. فرمان مذکور به وزیر بازرگانی آمریکا اختیار می‌دهد از انجام آن دسته از مبادلات مربوط به به خدمات و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی که توسط دشمنان خارجی «طراحی، ساخت، تولید یا عرضه» می‌شوند جلوگیری کند. 

وزارت خارجه چین نیز ضمن مخالفت شدید با تحریم‌های جدید آمریکا علیه این کشور، تلاش آمریکا برای حفظ هژمونی و سلطه بر جهان را محکوم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.