درگیری میان نیروهای وابسته به امارات بالا گرفت

منابع محلی در این باره اعلام کردند که نیروهای وفادار به «طارق صالح» از رهبران گروه های وابسته به امارات متحده عربی بار دیگر با یکدیگر در یمن درگیر شدند.

بر اساس اعلام این منابع، در حال حاضر اختلاف ها و درگیری میان نیروهای عمده امارات و شاخه های وابسته به عربستان سعودی و اخوان المسلمین در یمن جریان دارد.

تنش و درگیری میان این نیروها پس از آن صورت گرفت که «أبوزرعة المحرمی» فرمانده گروه های وابسته به امارات متحده عربی تصمیم به برکناری «علی ناصر» ملقب به «ابو عایشه» فرمانده تیپ سوم گرفت و فرد دیگری به نام «نبیل هادی الردفانی» را جایگزین وی کرد.

تصمیم المحرمی در ادامه خودداری از پیوستن نیروهای تیپ سوم به نیروهای طارق صالح و تحت فرماندهی به اصطلاح «نیروهای مشترک» اتخاذ شد.

این اقدام چند روز پس از درگیری و تنش های شدید میان نیروهای تیپ سوم و مزدوران اماراتی در منطقه «المخا» و «طارق» در شهر موسوم به «نگهبانان جمهوری» رخ داد.

اقدام المحرمی در ادامه اقدام های روزهای گذشته وی در حمایت از طارق صالح و با هدف انحلال گروه های ضد وی در ساحل غربی یمن انجام شده که یکی از مهمترین آنها انحلال تیپ سوم برای پیوستن به نیروهای طارق است.

ائتلاف کشورهای عربی به سرکردگی عربستان از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (فروردین ۹۴) به بهانه بازگرداندن منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن ، این کشور را هدف حمله‌های خود قرار داده‌ است.

این در حالی است که پس از گذشت بیش از پنج سال از این جنگ، ائتلاف سعودی هیچ دستاوردی در یمن کسب نکرده است. 

شورای انتقالی جنوب یمن در سال ۲۰۱۷ پس از برکناری عیدروس الزبیدی استاندار پیشین عدن توسط منصور هادی و با حمایت ابوظبی تشکیل و هدف آن استقلال دوباره  بخش جنوبی یمن اعلام شد.

شورای انتقالی جنوب از اواسط اردیبهشت در استان‌های جنوبی یمن به مرکزیت شهر عدن، دولت خودمختار اعلام کرد که با مخالفت جامعه جهانی روبه رو شد.

در آبان‌ماه ۹۸ با میانجیگری سعودی‌ها، توافقی میان شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن در عربستان امضا شد که به توافق ریاض شهرت یافت.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض، استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن در مدت ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.