بلومبرگ: ایجاد روابط با ایران اولویت آخر بایدن است

بلومبرگ طی گزارشی نوشت، مسیر رفع تحریم‌های نفتی ایران مسیری طولانی است که دام‌هایی بر سر راه آن وجود دارد.

زمانی که جو بایدن در این هفته، چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا شود، مسائل فشرده بسیاری برای حل و فصل خواهد داشت و احتمالا موضوع ایران به زودی حل نخواهد شد.

به نوشته این گزارش، رئیس جمهور منتخب آمریکا پنهان نکرده است، تمایل دارد تا توافق نامه‌های بین‌المللی نظیر به توافق‌نامه پاریس و برنامه جامع اقدام مشترک یا همان توافق هسته‌ای ایران بازگردد، اما ایجاد روابط با ایران که شامل برداشته شدن تحریم‌های صادرات نفت این کشور است، در اولویت‌های آخر وی قرار دارد و زمان بیشتری خواهد برد.

در زمان مذاکرات سال 2015، مخالفت‌های شدیدی در رابطه با توافق هسته ایران هم از سوی جمهوری خواهان و هم از سوی دموکرات‌ها در آمریکا وجود داشت که مانع تصویب آن در سنا شد. این مخالفت ها همچنان وجود دارد.

و اکنون هم آمریکا و هم ایران شرایط توافق را نقض کرده‌اند: آمریکا با اعمال تحریم‌های بسیار بیشتر و ایران با افزایش غنی سازی اورانیوم به 20 درصد.

بلومبرگ نوشت، ساده ترین راه بازگشت، این است که هر دو طرف گام های خود را بردارند و مانند چهار سال پیش به توافق بازگردند، قبل از اینکه به دنبال رفع سایر نگرانی ها باشند. اگر آمریکا، کاهش تحریم ها را به پایان دادن حمایت ایران از حزب الله، حماس و حوثی های یمن مشروط کند، دشوار است که ببینیم دو طرف چگونه در نهایت بر اختلافات شان فائق می آیند.

اگر تحریم ها علیه صادرات نفت ایران برداشته شود، جمهوری اسلامی ایران می تواند سطح تولید قبلی خود که نزدیک به 4 میلیون بشکه در روز بود را نسبتا سریع از سربگیرد، همانطور که این کار را زمان لغو تحریم ها در سال 2016 انجام داد اما نباید به این زودی ها بر روی این اتفاق حساب کرد.

مجلس ایران ماه گذشته به پایان دادن بازرسی‌های بین المللی از سایت های هسته ای این کشور درصورتی که آمریکا تحریم های اصلی بر بخش نفت و بانکداری ایران را لغو نکند، رای داد.

به نوشته این گزارش، انتخابات ریاست جمهوری ایران در 18 ژوئن (28 خرداد 1400) برگزار خواهد شد و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که انتخاب شدن خود را به توافق هسته ای گره زده بود، با رئیس جمهور جدید جایگزین خواهد شد. ممکن است مذاکرات سخت تر شود و یا حتی تا نیمه دوم سال 2021 آغاز نشود.

از این رو بیشتر خریداران نفت ایران برای مدت قابل پیش بینی کاری انجام نخواهند داد. دشوار است که تصور کنیم، پالایشگاه های اروپا، ژاپن، کره جنوبی یا هند آشکارا نفت ایران را بخرند، درحالی که اقدامات مجازاتی احتمالی آمریکا همچنان برقرار باشد؛ مگراینکه ضمانت های معتبری دریافت کنند که  با عواقب آن مواجه نخواهند شد که این امر به مثابه لغو تحریم ها خواهد بود.

به نظر می رسد چین تمایل دارد تا واردات نفت خام از ایران را برای جبران کاهش موقتی تولید یک میلیون بشکه ای عربستان، افزایش دهد. اما حجم قابل توجه نفت ایران که در ماه های اخیر به چین ارسال شده است، هنوز در انبارهای گمرک ،پالایش و فروخته نشده است.

موسسه انرژی اسپکت مستقر در انگلیس، رقم این محموله ها را 30 میلیون بشکه اعلام کرده است. هرگونه افزایش تقاضا در چین فقط موجب تسکین موقتی شرکت ملی نفت ایران می‌شود و حتی ممکن است، این افزایش، با انتقال بشکه‌هایی که ذخیره می‌شود، کاملاً برآورده شود.

حجم فرآورده‌های خام و تصفیه شده پنهانی از ایران خارج شده است، احتمالا در ماه های آینده رو به افزایش باشد، اما انتظار می‌رود که این حجم چندان زیاد نباشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.