مینو محرز: هر واکسن تایید شده‌ای را باید تزریق کرد

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و مسئول ارزیابی علمی واکسن کرونا گفت: آمریکا واکسیناسیون را از همه زودتر شروع کرد اما ۳۰۰ میلیون جمعیت دارد و باید حداقل ۲۰۰ میلیون نفر تزریق کنند تا میزان اثرگذاری و مقابله با احتمال مرگ و میر مشخص شود. 

او افزود: آمریکا هنوز به صورت سراسری این واکسن را تزریق نکرده و از سوی دیگر  این بیماری در آن جا خاموش می‌شود و بعد دوباره شیوع پیدا می‌کند که در پی آن میزان مرگ و میر زیاد می شود بنابراین تا همه افراد یک جامعه واکسینه نشوند و مصونیت نسبی پیدا نکنند نمی‌‍توان در خصوص اثرگذاری این واکسن بر کاهش میزان مرگ و میر صحبت کرد. 

محرز در پاسخ به این سوال که این واکسن در مقابل ویروس‌های دیگری مانند ویروس کرونای بریتانیایی هم موثر است یا نه، بیان کرد: برخی کشورها واکسن را شروع کردند و تا زمانی که واکسیناسیون به صورت کامل انجام نشود نمی‌توان اظهار نظر کرد اما اگر جهش بعدی پیدا نکند که تاکنون نداشته‌ایم، می‌توان در خصوص تاثیر گذاری آن اظهار نظر کرد. 

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه افرادی که این واکسن را در سراسر جهان تزریق کرده‌اند به کرونا مبتلا شدند یا نه، گفت: تاکنون گزارشی در این خصوص نداشته‌ایم و تزریق این واکسن عمر کوتاهی دارد. باید زمان بگذرد تا وضعیت مشخص شود. 

او در خصوص انواع واکسن‌ها در دنیا گفت: هر کشوری هر نوع واکسن تاییده شده‌ای که دارد موثر است و باید تزریق کرد چرا که باید سطح ایمنی دنیا بالا برود و این واکسن‌ها گرچه انواع مختلفی دارند اما همگی باعث افزایش سطح ایمنی در برابر کرونا می‌شوند. 

محرز در پاسخ به این سوال که چگونه برخی شرکت‌ها سطح ایمنی را ۹۴ درصد و برخی ۹۰ درصد عنوان می کنند، اظهار کرد: متاسفانه بیزینس واکسن و دارو در دوران کووید خود را نشان داد اما یکی از متخصصین آمریکایی اپیدمیولوژی می‌گوید هر نوع واکسنی بزنید مهم نیست فقط باید ایمنی را بالا ببرید. 

او ادامه داد: هیچ کدام از این واکسن‌ها با یکدیگر فرق ندارند و باید بیش از ۷۰ درصد سطح تاثیرگذاری داشته باشند.

محرز در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه چگونه می توان کرونای نوع انگلیسی را تشخیص داد، بیان کرد: جواب منفی کاذب این نوع از کرونا بیش از سایرین است و چگونگی تشخیص بر اساس آزمایشات خواهد بود و چنانچه نوع ویروس و زمان ایجاد و توالی‌اش بررسی شود می‌توان تشخیص داد  اما در حال حاضر میزان سرایت آن بیشتر شده است. 

او در خصوص آخرین وضعیت تست انسانی واکسن کرونای ایرانی گفت: فعلا تعداد تست‌های انجام شده کافی نیست که ارتباط خاصی بتوانیم در خصوص میزان تاثیرگذاری آن بدهیم چون در حال حاضر تنها ۱۴ نفر از این واکسن تزریق کردند که باید به ۵۶ نفر برسند. 

مسئول ارزیابی علمی واکسن کرونا در خصوص توصیه های لازم برای مقابله با کرونا افزود:  توصیه‌ها همان توصیه‌های قبلی است که افراد در تجمعات نباشند و ماسک بزنند و فاصله فیزیکی را رعایت کنند. 

او با اشاره به احتمال ورود ایران به پیک بعدی گفت: اپیدمیولوژیست ها در دنیا گفته‌‍اند که زمستان سختی در پیش داریم و باید مراقب باشیم چون موج‌های بعدی می‌آید. 

محرز با بیان اینکه میزان ابتلا به کرونا در تهران کمی کمتر شده اظهار کرد: چون عده‌ای گرفتار شده‌اند و در حال حاضر مصونیت دارند و البته مردم در تهران بیشتر رعایت می‌کنند. شهرستان های دیگر مانند تهران رعایت نمی کنند باید واقعا رعایت اصول قطعی را داشت و همه واکسینه شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.