اتهام‌زنی‌ مایک پنس علیه ایران

به گزارش مانیتورینگ پیش از سخنرانی «مایک پنس» نفر دوم دولت کنونی آمریکا در جمع نظامیان پایگاه هوایی «لمور» در ایالت کالیفرنیا «کارن پنس» همسر او در سخنانی کوتاه گفت که سفر او و شوهرش، آخرین سفر آنها به عنوان «معاون رئیس‌جمهور آمریکا و بانوی دوم آمریکا» است.

مایک پنس بعد از سخنان همسرش در این پایگاه نیروی دریایی این کشور، پشت تریبون رفت و در ابتدا به تمجید از عملکرد دولت «دونالد ترامپ» در زمینه تقویت منابع مورد نیاز به منظور تقویت ارتش آمریکا پرداخت و سپس درباره «دستاوردهای» این دولت در زمینه سیاست خارجی ادعاهایی مطرح کرد.

نفر دوم دولت کنونی آمریکا که قرار است اول بهمن ماه قدرت را به  جو بایدن و دموکرات‌ها تحویل دهد، ابتدا گفت:«چهار سال پیش ، ما ارتشی را به ارث بردیم که با کاهش مخرب بودجه، از بین رفته بود».

به گفته او، نیروهای ارتش آمریکا تا پیش از روی کار آمدن دولت ترامپ نزدیک به ۱۰ سال شاهد افزایش قابل توجه حقوق نبودند.

مایک پنس سپس به تمجید از مواضع خارجی دولت ترامپ به ویژه در قبال ایران پرداخت و از اقدامات غیرقانونی این دولت در قبال فلسطینیان و رژیم صهیونیستی تعریف کرد.

به ادعای او، در آغاز به کار دولت ترامپ و به دلیل مواضع نادرست دولت قبلی آمریکا، [قدرت] ایران در سراسر منطقه غرب آسیا احیا شده بود.

این مقام ارشد آمریکایی سپس مدعی عملکرد «فوق‌العاده» دولت و ارتش این کشور طی ۴ سال اخیر ریاست جمهوری ترامپ در «از بین بردن خلافت داعش» شد.

پنس گفت: «من افتخار می‌کنم که در روزهای آخر این دولت اعلام کنم، این اولین دولت در دهه‌های اخیر آمریکا بوده که آمریکا را وارد یک جنگ جدید نکرده است. تضمین استقرار صلح به دو چیز نیاز دارد: ارتش قوی آمریکا و اراده برای اقدام کردن به منظور دفاع از منافع آمریکا در مناطق مختلف جهان».

وی سپس به سابقه اقدامات غیرقانونی دولت ترامپ به منظور جلب رضایت رژیم صهیونیستی و لابی‌های پرنفوذ تل‌آویو در آمریکا اشاره کرد و آنها را دستاورد این دولت برشمرد؛ اقداماتی که حتی متحدان اروپایی آمریکا هم آنها را مغایر با مقررات بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل خوانده‌اند.

نفر دوم دولت آمریکا در این باره گفت: «ما اقدامات تاریخی را برای ایستادن در کنار محبوب‌ترین متحدمان انجام دادیم، ما سفارت آمریکا (در فلسطین اشغالی) را به اورشلیم (قدس اشغالی) پایتخت دولت اسرائیل منتقل کردیم، ما حاکمیت اسرائیل را بر بلندی‌های جولان به رسمیت شناختیم و به دنبال این اقدامات و برای اولین بار طی ۲۶ سال، ۴ کشور عربی حق اسرائیل برای موجودیت را به رسمیت شناختند».

وی بلافاصله بعد از صحبت درباره کارنامه اقدامات دولت ترامپ برای حمایت از رژیم صهیونیستی، به سراغ اقدامات تروریستی و غیرانسانی آمریکا طی 4 سال اخیر علیه ایران رفت.

مایک پنس در ابتدا ضمن تکرار ادعای نخ نما شده مقام‌های آمریکایی درباره «حمایت ایران از تروریسم»، از اقدام تروریستی و غیرقانونی واشنگتن در به شهادت رساندن سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی تمجید کرد.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد: «ما در مقابل کشورهای اصلی حامی تروریسم ایستادیم، از توافق هسته‌‎ای ایران خارج شدیم، ائتلاف‌هایمان را در این منطقه تقویت کردیم و ایران را تا حدی که تاکنون سابقه نداشته است، منزوی کردیم و وقتی خطرناک‌ترین تروریست در جهان نیروهای آمریکا در این منطقه را تهدید کرد، نیروهای مسلح ما اقدام کردند و ژنرال ارشد ایران قاسم سلیمانی دیگر نیست».

نفر دوم دولت آمریکا در این سخنرانی اظهارات تندی علیه چین هم مطرح و پکن را به تلاش برای سلطه بر کشورهای منطقه «ایندوپاسیفیک» (مناطق بین اقیانوس هند و آرام) متهم کرد.

به ادعای مایک پنس، «جمهوری خلق چین از طریق اقدامات تحریک آمیز نظامی و دیپلماسی مبتنی بر مقروض کردن»، درصدد تقویت نفوذ خود در دیگر کشورها است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا سپس خطاب به دولت جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب این کشور گفت: «من از دولتی که در شُرف آمدن است می‌خواهم، مسیری که ما در پیش گرفتیم را ادامه دهد، کاری که ما کرده‌ایم را انجام دهد، در برابر تجاوزات چین و سوء رفتارهای تجاری آن بایستد، برای داشتن یک ایندوپاسیفیک آزاد، محکم بایستد و آمریکا و متحدان عاشق آزادی مان را در اولویت اول قرار دهد».

اظهارات پنس درباره کارنامه دولت کنونی و تکرار اتهام‌زنی‌ها به تهران و همچنین پکن در شرایطی انجام شده که تحلیلگران بین‌المللی اعلام کرده‌اند دولت ترامپ به رغم در پیش گرفتن کارزار فشار حداکثری علیه ایران در رسیدن به اهداف خود شکست خورده و آمریکا چاره‌ای جز تغییر رفتار در قبال ایران ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.