سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: حضور در مدارس اجباری نیست

علیرضا رئیسی ضمن تسلیت ایام فاطمیه، مصوبات پنجاه و سومین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا را اعلام کرد و گفت: مباحث مختلفی در این جلسه مطرح شد. وضعیت دنیا به ویژه اروپا و آمریکا درباره وضعیت بیماری مرور شد. اروپا در وضعیت نابسمانی به سر می برد و انگلستان از مرز ۱۵۰۰ مرگ هم عبور کرد و امریکا هم از مرز ۴۳۰۰ مرگ عبور کرد.

وی افزود: میزان ابتلا در اروپا طی کمتر از یک ماه گذشته شبیه آمریکا شده و نگران کننده است، از این جهت به این موضوع تاکید می کنم که جهش صورت گرفته در ویروس بسیار در انتقال بیماری و میزان مرگ و میری که در سطح دنیا اتفاق افتاده موثر بوده است به همین دلیل نیاز است که بیشتر از مرزها مراقبت کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه باید یادمان باشد فقط ترس از ویروس جهش یافته از کشورهای دیگر مطرح نیست گفت: در کشورهایی مثل ژاپن، برزیل و آفریقای جنوبی نمونه هایی از ویروس های جهش یافته، پیدا شده و اتفاقی که می افتد این است که اکنون در تمام کشورها پروازها دارد لغو و محدود می شود و در ایران هم پروازها را بسیار محدود کردیم.

رئیسی افزود: اما خوشبختانه فعلا وضعیت بیماری و روند ابتلا و مرگ در کشورها ما نزولی است اما مازندران همچنان در وضعیت خوبی نیست و ۱۰ شهر مازندران در وضعیت قرمز قرار گرفته است. استان گیلان و گلستان هم درگیر هستند.

وی ادامه داد: آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدون کنار و نکا شهرهای قرمز استان مازندران هستند و حتما نیاز است پروتکل ها بیشتر و جدی تر رعایت شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه علاوه بر این شهرها که در وضعیت قرمز هستند، ۲۳ شهر ما در وضعیت نارنجی، ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۵۲ شهر در وضعیت آبی هستند اظهار کرد: اما در چند روز گذشته در برخی نقاط کشور شاهد عدم رعایت پروتکل ها بودیم. مسافرت هایی به جنوب به ویژه قشم صورت گرفته و مسافرت های زیادی به سمت شمال داشتیم.

وی در پایان تاکید کرد: هشدار بسیار جدی است که اگر رعایت ها ضعیف شود متاسفانه موج چهارم می تواند اواخر بهمن و اوایل اسفند شکل بگیرد و هرموجی شکل بگیرد برابر  ۸ تا ۱۰ هزار فوت بیشتر است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه گرچه به شرایط نسبی مطلوبی رسیدیم اما همواره باید توجه داشته باشیم کوچکترین کم توجهی و ساده انگاری می تواند موجب خیز بیماری شود گفت: اگر در منطقه ای اعلام می شود که وضعیت کم خطر شده به معنای از بین رفتن ویروس یا ضعیف شدن آن نیست که بار سفر را ببندیم. اگر این اتفاق بیفتد تجربه اردیبهشت و خرداد و تیر را داشتیم و ممکن است پیک سهمگینی تکرار شود به همین دلیل درخواست می کنیم مردم این هشدار را جدی بگیرند که اگر رعایت نکنیم متاسفانه موج چهارم شکل خواهد گرفت و دوباره محدودیت ها اواخر اسنفد و تعطیلات عید نوروز برخواهد گشت.

رئیسی افزود: ۲۳ شهر نارنجی در سه استان گلستان، گیلان و مازندران قرار دارند.

وی به چگونگی برگزاری مراسم ۲۲ بهمن ماه اشاره کرد و گفت: مهمترین مصوبه امروز درباره برگزاری مراسم ۲۲ بهمن، سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بود که ستاد تصمیم گرفت امسال این مراسم را با توجه به وضعیت ناپایدار بیماری، به طور متفاوتی برگزار کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  ادامه داد: این مراسم امسال به صورت نمادین و در اکثر شهرها با رژه های موتوری و با موتوسیکلت و خودروهاست و هیچ کس به صورت پیاده در مراسمی حضور پیدا نخواهد کرد؛ نه به صورت تماشاگر و نه به صورت راهپیمایی های معمول سال های گذشته؛ مراسم نمادین است و سخنرانی رئیس جمهور هم از طریق صداوسیما پخش خواهد شد. امسال مراسم ۲۲ بهمن به هیچ وجه مثل سال های گذشته نیست و تاکید می کنم برای  گرامیداشت این جشن برنامه به صورت نمادین با خودروها، پرچم ها و بلندگوها برگزار خواهد شد.

رئیسی با بیان اینکه درباره مدارس هم سوالات زیادی طی هفته گذشته مطرح شده است اظهار کرد: همچنین صحبت های ضد و نقیضی مطرح شد، اما به عنوان سخنگوی ستاد ملی اعلام می کنم که مدارس به هیچ وجه به صورت اجباری برگزار نخواهد شد.

وی افزود: برای پایه های اول و دوم در مناطق آبی و زرد به صورت اختیاری خانواده ها می توانند دانش آموزان را به مدرسه بفرستند و به ویژه مدارسی که تعداد دانش آموزان کم است. کلاس کمتر از ۱۰ نفر و مدرسه با جمعیت کمتر از ۵۰ نفر هم جزو شاخص هایی بود که اعلام شد. برنامه ریزی خود آموزش و پروش حداکثر دو روز در هفته و یکی دو ساعت در هرروز است که آن هم اصلا اجباری نیست. 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  ادامه داد: اما حضور کادر مدرسه، مدیریت و کارکنان در مدرسه به عهده خود آموزش و پرورش است و خودشان تصمیم می گیرند که به چه صورت خواهد بود.

رئیسی تاکید کرد: بار دیگر تذکر می دهم بیش از ۳۰ هزار نفر وارد جزیره قشم شدند و به مسافرت رفتند که می تواند کانون آلودگی و عاملی برای شیوع بیماری باشد. مراسمی هم بدون رعایت پروتکل ها در برخی استان ها برگزار شد و امید است پروتکل های بهداشتی به دقت رعایت شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.