رئیس سیا ترامپ را تهدید کرد

طبق گزارش یک رسانه آمریکایی رئیس سیا رئیس‌جمهور این کشور را تهدید کرد در صورت عملی کردن طرحش برای تعیین فرد معتمد و نزدیک به خود به عنوان قائم مقام این نهاد اطلاعاتی و جاسوسی، از منصب خود استعفا می‌دهد.

«آکسیوس» بامداد امروز شنبه در خبری گزارش داد، جینا هاسپل رئیس سازمان اطلاعات مرکزی (موسوم به سیا) آمریکا بعد از صحبت‌های مطرح شده در خصوص احتمال اقدام دونالد ترامپ برای تعیین «کَش پَتِل» یکی از طرفداران و وفاداران ترامپ به عنوان قائم مقام این نهاد جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا، تهدید به استعفا کرده بود.

«کَش پَتِل» یکی از حامیان پر و پا قرص ترامپ و دستیار سابق «دیوید نونس» عضو ارشد جمهوریخواه ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا است.

بنا بر گفته سه مقام مطلع آمریکایی، کارهای اداری و کاغذی مربوط به تعیین «کَش پَتِل» به عنوان نفر دوم سیا در اوایل ماه دسامبر ۲۰۲۰ (ماه گذشته میلادی) انجام شده بود.

به دنبال این تحرکات، گمانه زنی درباره احتمال برکناری جینا هاسپل رئیس سیا توسط ترامپ شدت گرفت و عدم حضور او در جلسات گزارش دهی اطلاعاتی روزانه به رئیس‌جمهور آمریکا شدت گرفت.

طبق گزارش آکسیوس، هاسپل ۱۱ دسامبر در جلسه گزارش دهی روزانه به ترامپ شرکت کرد و بعد از این جلسه ترامپ نظر خود برای برکناری او و تعیین قائم مقام جدید سیا را عوض کرد.

بنا بر روایت این رسانه آمریکایی، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بعد از اطلاع از احتمال کنار زدن «ون بیشاپ» قائم مقام کنونی این نهاد، تهدید کرد که از منصب خود کناره‌گیری خواهد کرد.

آکسیوس افزود، طرح مد نظر ترامپ برای تعیین قائم مقام جدید برای سیا به دنبال افزایش بی اعتمادی رئیس‌جمهور آمریکا به هاسپل مطرح شد. طبق این طرح، با تعیین قائم مقام جدید سیا، هاسپل در اعتراض از منصب خود کنار می رفت و با این کار، «کَش پَتِل» به عنوان سرپرست و رئیس موقت سیا کار را ادامه می داد.

طبق این گزارش، تعدادی از دستیاران ارشد ترامپ در کاخ سفید به رئیس‌جمهور توصیه کردند که طرح تعیین کَش پَتِل به عنوان قائم مقام سیا را عملی نکند. آنها همچنین تلاش کردند اعتماد ترامپ به هاسپل را دوباره احیا کنند.

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و ناکامی دونالد ترامپ، یکی از وکلای رئیس جمهور آمریکا گفته بود، رئیس سازمان سیا باید به خاطر نادیده گرفتن هشدارها درباره نرم‌افزار مورد استفاده در انتخابات اخراج شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.