تاکید بر اخراج نیروهای آمریکایی از سوی نمایندگان پارلمان عراق

«فاضل جابر» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق بر لزوم پایان دادن به حضور آمریکا در این کشور تاکید کرد و گفت که دولت عراق باید مسئولیت خود در قبال اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر لزوم اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را برعهده بگیرد.

«کاطع الرکابی» نماینده ائتلاف «دولت قانون» در پارلمان عراق نیز گفت که دولت عراق بایستی تدابیری برای متوقف کردن دخالت های خارجی و تخلفات این نیروها و اجرای مصوبه خروج نیروهای بیگانه از عراق اتخاذ کند.

«بدر الزیادی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز به نوبه خود درباره تداوم سیطره آمریکا بر حریم هوایی عراق هشدار داد و گفت که حاکمیت ملی عراق نقض شده است.

وی با انتقاد از دولت عراق گفت که دولت از متوقف کردن سیطره واشنگتن بر حریم هوایی عراق ناتوان است.

الزیادی همچنین درباره "توطئه آمریکا برای راه انداختن هرج و مرج جدیدی از طریق حریم هوایی عراق" هشدار داد.

در همین حال، «مختار الموسوی» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در واکنش به اقدام دولت آمریکا در تحریم شخصیت های عراقی گفت: دولت عراق مسئول تداوم اقدامات تحریک آمیز (آمریکا) در اعمال تحریم علیه چهره های میهن پرست است و این اقدامات، دخالت در امور داخلی عراق به شمار می رود.

«احمد الکنانی» دیگر نماینده پارلمان عراق نیز بر لزوم اخراج نیروهای بیگانه از این کشور تاکید کرد و گفت که این امر در وهله اول خواست مردم عراق است و پارلمان نیز بر لزوم خروج نیروهای بیگانه و در صدر آنها نیروهای آمریکایی از عراق تاکید کرده است.

الکنانی تاکید کرد: اقدام اخیر آمریکا در اعمال تحریم علیه «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق، نه مردم و نه پارلمان را درخصوص لزوم اخراج نیروهای آمریکایی بازنخواهد داشت.

نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

دولت آمریکا پیش تر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد «داعش» اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را سه هزار نفر اعلام کرد. با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی این کشور شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.

 
  •  
  •  
  •  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.