خبر همتی از متعادل شدن نرخ ارز با کاهش انتظارات تورمی

عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: این روزها، درخصوص روند کاهشی نرخ ارز، بر اساس دیدگاه‌های سیاسی، تحلیل های مختلف ارائه و قضاوتهای خاص می‌شود.  

وی افزود: روند نرخ ارز، بر اساس مبانی بنیادی بازار شکل می‌گیرد. لذا، براساس آنچه طی دوسال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم‌ها، خصوصا تشدید انتظارات، درافزایش قیمت ارز مؤثر و تعیین کننده بوده است. لذا انتظار می‌رود با فروکش کردن انتظارات، نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی آن حرکت بکند.  

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همانگونه که ریاست جمهوری تأکید کردند با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و نیز شرایط پیش رو، امکان مدیریت مؤثرتر در بازار ارز، در راستای اهداف کلان بانک مرکزی، فراهم می‌شود. در این میان، حفظ قدرت رقابت پذیری اقتصاد، به همراه صیانت از ذخایر ارزی، برای بانک مرکزی اهمیت دو چندان دارد.  

به گفته همتی بانک مرکزی درطول دو سال و نیم گذشته تلاش کرده است با برنامه و تدبیر، تحریم‌های دولت آمریکا را خنثی و در حد توان از سقوط بیش از حد ارزش پول ملی جلوگیری و دشمن را، از رسیدن به هدف فروپاشی اقتصادی، مأیوس وناموفق بسازد. بانک مرکزی تمام توان خود را برای ایجاد تعادل در بازار ارز و تقویت ارزش پول ملی بکار می‌گیرد. انتظارم از فعالین سیاسی این است، رقابت‌های حزبی و جناحی خود را به تلاش‌های بانک مرکزی برای بهبود شرایط اقتصاد و استفاده از فرصت‌های بین المللی برای خنثی سازی و کاهش تحریم و تقویت ارزش پول ملی وصل نکنند.  

وی افزود: نهایتا، اینجانب هرچه را که بتوانم برای منافع ملی و رفاه مردم عزیز انجام می‌دهم و در این مسیر، براساس خوش آمد افراد و گروه‌های سیاسی تصمیم نمی‌گیرم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.