فارن پالیسی: مسیر معالمه بهتر با ایران از بازسازی برجام می‌گذرد

نشریه فارن پالیسی در تحلیلی نوشت: تصمیم ایران برای غنی سازی اورانیوم تا سطح بیست درصد، نوعی تشدید تنش در بحران طولانی مدت است و هم یک تهدید. به این ترتیب ایران هشدار می دهد که اگر پس از روی کار آمدن دولت بایدن ایالات متحده به توافق هسته ای برنگردد، تهران برنامه هسته ای اش را توسعه می دهد تا در هر گفتگوی پیش رو دست بالا را بگیرد. به این ترتیب، هر توافق تازه ای چه بسا از زنده کردن توافق کنونی بدتر باشد.

به رغم تلاش های دولت ترامپ و واکنش ایران، هنوز توافق هسته ای از هم نپاشیده است.

بایدن می تواند آن طور که قول داده با برداشتن تحریم ها توافق را زنده کند. با این حال، اگر بایدن شکست بخورد، ایران بی تردید پای بندی اش را کاهش داده و حتی اگر در صدد ساخت سلاح هسته ای بر نیاید برنامه هسته ای را گسترش می دهد. یعنی ایران در همان نقطه ای قرار خواهد گرفت که سال ۲۰۱۳ متوقف شده بود. به علاوه، ایران این بار اهرم های اضافی در اختیار خواهد داشت و دستیابی به توافقی دیگر در بردارنده محدودیت های کم تری بر فعالیت های هسته ای است.

به رغم ساز و کار فشار حداکثری، فروش نفت ایران در حال افزایش است. ایران حالا مهارت بیشتری در دور زدن تحریم ها دارد و حمایت جامعه بین المللی نیز از تحریم ها رو به کاهش است. حفظ سطح فشار اقتصادی کنونی نیز چالشی برای ایالات متحده است. از سوی دیگر ایران می تواند برنامه هسته ای خود را بدون نیاز به عبور از آستانه هسته ای به شکل چشمگیری افزایش دهد.

در طول چهل سال گذشته، کره شمالی توانسته با جمع آوری مقادیر بیشتری از پلوتونیم، افزایش غنی سازی و انجام آزمایش های موشکی، توانایی های خود را افزایش دهد. در نتیجه هر یک از توافقات ایالات متحده با کره شمالی نسبت به قرار داد قبلی محدودیت های کم تری در بر داشته اند. افزایش توانمندی های کره شمالی همگی موازی بود با تلاش های دولت های کلینتون، بوش، اوباما و ترامپ برای برچیدن یا محدود کردن برنامه هسته ای این کشور.

یک دیپلمات ارشد کره شمالی در این خصوص گفته است: اگر توافق ایران از بین برود زمان از دست رفته بازهم به زیان منافع ایالات متحده است. کاملا حق با بایدن است که می خواهد در ازای پای بندی کامل ایران به توافق هسته ای، ایالات متحده را دوباره به برجام بازگرداند.

پایین آمدن از دیواری که قبلا بالا رفته ایم، یک افول چالش برانگیز است و موفقیت را تضمین نمی کند. با این حال، دولت بایدن اگر بتواند توافق برجام را نگه دارد می تواند در میز گفتگو محدودیت های بیشتری بر برنامه هسته ای ایران بگذارد و پس از آن با پیشنهاد منافع بیشتر به تهران برای برنامه موشکی نیز راه حلی پیدا کند. مسیر دستیابی به یک معامله بهتر از گذر بازسازی برجام صورت می گیرد نه با از بین بردن آن.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.