سفیر پیشین آمریکا در امارات به تیم شورای امنیت ملی بایدن می‌پیوندد

به گفته چند منبع مطلع، «باربارا لیف» سفیر پیشین آمریکا در امارات در دوره «باراک اوباما» قرار است به تیم شورای امنیت ملی «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب بپیوندد.

لیف به تیم تحت هدایت «برت مک‌گورک» ملحق خواهد شد که هفته گذشته به عنوان هما‌هنگ‌کننده خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید از سوی بایدن معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری آمریکایی «وکس»، این انتخاب منطقی است زیرا لیف اغلب دوره کاری خود را به رسیدگی به مسائل منطقه از جمله دوره‌هایی به عنوان مقام عالی وزارت خارجه در مسائل شبه‌جزیره عربستان و عراق و همچنین اولین مدیر دفتر این وزارتخانه در امور ایران گذرانده است. او همچنین در دوره‌هایی در فلسطین اشغالی، مصر و تونس از طرف آمریکا سمت داشته است.

لیف بعد از ترک سمت دولتی در سال ۲۰۱۸ به «انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» پیوست و برداشت‌های خود را درباره روابط آمریکا با کشورهای منطقه ارائه کرد.

منابع مذکور گفتند او بر روی روابط آمریکا با متحدان این کشور در منطقه خلیج فارس هنگام حضور در شورای امنیت ملی کاخ سفید کار خواهد کرد، گرچه پارامترهای دقیق انتصاب وی مشخص نیست. بنابر این گزارش، این مسئله در حال حاضر طبیعی است و زمانی که این دیپلمات باتجربه و سفیر بازنشسته در کاخ سفید حضور یابد این پارامترها مشخص خواهد شد.

با این حال، احتمالاً وعده‌های بایدن درباره منطقه غرب آسیا مثل قطع حمایت آمریکا از جنگ تحت هدایت عربستان سعودی در یمن و اصلاح روابط این کشور با متحدان منطقه‌ای، لیف را در مرکز تصمیمات حساس و بحث‌برانگیز سیاست خارجی قرار خواهد داد.

لیف درباره این خبر مبنی بر قصد بایدن برای معرفی وی سر باز زده و تیم انتقالی بایدن هم گفته انتصابی برای اعلام کردن ندارد.

به گزارش «المانیتور»، لیف به دلیل سابقه‌اش، با خود تجربه زیادی را در ارتباط با سیاست آمریکا در قبال کشورهای خلیج فارس به همراه می‌آورد و انتخاب او بر اساس گزارش‌ها، جدیترین نشانه از انتخاب افراد حرفه‌ای در زمینه سیاست خاورمیانه و لحاظ اولویت زیاد برای داشتن تعامل دیپلماتیک با ایران است.  

او بعد از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد «قاسم سلیمانی» در مصاحبه با شبکه آمریکایی «بلومبرگ» گفته بود این رویداد برای ایران غیرمنتظره بود و ایرانی‌های به لحاظ تاریخی نشان داده‌اند که در انتقام گرفتن عجله ندارند و زمان ومکان را خودشان انتخاب می‌کنند و لزوما این انتقام علیه آمریکا یا پرسنل و تاسیسات آن در زمان نزدیک نخواهد بود. او سپس در ادامه درباره احتمال هدف قرار گرفته شدن شرکای منطقه‌ای آمریکا ابراز نگرانی کرده بود.

پیشتر جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا «ویلیام برنز» را به عنوان گزینه خود برای ریاست بر سیا به سنای این کشور معرفی کرد.

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در بیانیه‌ای ویلیام برنز را  یک «دیپلمات نمونه» و دارای دهه‌ها تجربه در زمینه مسائل جهانی توصیف کرد.

در صورت تایید صلاحیت برنز به عنوان رئیس سیا در سنای آمریکا، او اولین کسی خواهد شد که با تجربه کار در وزارت خارجه به ریاست این نهاد اطلاعاتی مشغول می‌شود.

برنز از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ در زمان دولت باراک اوباما قائم مقام (نفر دوم) وزارت خارجه آمریکا بود و در همین سال بعد از ۳۳ کار در این وزارتخانه، اعلام بازنشستگی کرد.

وی از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ سفیر آمریکا در اردن، از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک، ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سفیر آمریکا در روسیه و ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به عنوان معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا فعالیت داشت.

بایدن چندی پیش در مصاحبه با روزنامه «نیویورک‌تایمز» ضمن تشریح مواضع خود برای ماه‌های اولیه دولت احتمالی‌اش، گفته بود هنوز بر سر موضع بازگشت به برجام، به عنوان «نقطه شروعی برای مذاکرات آتی» و همچنین به شرط تبعیت مجدد ایران از محدودیت‌ها ایستاده است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.