قوانین جدید چین برای مقابله با اقدامات آمریکا

به گزارش خبرگزاری فرانسه‌، چین روز شنبه‌ در بحبوحه تنش‌ها با آمریکا، قوانین جدیدی را برای مقابله با اقدامات "غیرمجاز" که سایر کشور‌ها می‌توانند درباره مشاغل و شهروندان این کشور اعمال کنند، اتخاذ کرد.

بر این اساس، وزارت بازرگانی چین اعلام کرد این قوانین "حفاظت از حقوق و منافع مشروع" مشاغل، شهروندان چینی و حفاظت از منافع این کشور است. این قوانین در شرایطی اتخاذ می‌شوند که شرکت‌های چینی تحت فشار فزاینده‌ای در خارج از کشور، به ویژه از جانب آمریکا قرار دارند. واشنگتن به طور قابل توجهی محدودیت‌هایی را برای شرکت هوآوی، غول ارتباطات چین اعمال کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز در ماه نوامبر دستور اجرایی منع سرمایه گذاری آمریکایی‌ها را در شرکت‌های چینی مظنون به تأمین یا حمایت از ارتش چین صادر کرد. او همچنین به تازگی دستوری را برای منع معاملات چندین برنامه کاربردی مرتبط با شرکت‌های چینی امضا کرده است.

قوانین جدید چین ایجاد سازوکاری را برای مقابله با "اجرای فرا سرزمینی قوانین بی دلیل و اقدامات خارجی" پیشبینی کرده است. هر چند این قوانین همچنان مبهم هستند‌، پیش بینی می‌کند که مقامات و شرکت‌های چینی ممکن است در برابر کسانی که تحریم‌های اعمال شده توسط کشور‌های خارجی را رعایت می‌کنند، اقدام تلافی جویانه اتخاذ کنند.

پکن به ویژه می‌تواند دستوراتی صادر کند که شرکت‌ها نباید از برخی محدودیت‌های خارجی پیروی کنند، این امر می‌تواند گروه‌های فعال در سطح جهانی را در شرایط پیچیده‌ای قرار دهد. به ویژه اینکه شرکت‌های چینی که به دلیل رعایت این قوانین توسط طرف دیگر متحمل ضرر شده اند، می‌توانند در دادگاه‌های چین شکایت و درخواست خسارت کنند. مشاغل و شهروندان اگر به دلیل قوانین خارجی با محدودیت‌هایی روبرو شوند که مانع از انجام "فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و اقتصادی عادی" می‌شود، باید ظرف ۳۰ روز آن را به مقامات گزارش دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.