اعلام اولویت‌های اول تا چهارم دریافت واکسن در کشور

علیرضا رئیسی، با اشاره به تشکیل جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مروری بر وضعیت بیماری در سطح دنیا و کشور داشتیم. ویروس کرونای انگلیسی تقریباً تمام کشورهای اروپایی را درنوردیده و آمریکا همچنان در مرگ و میر رکورد زد و ثبت مرگ بالای ۴۰۰۰ نفر در روز را در آمریکا داشتیم. در آلمان و انگلستان هم مرگ و میر از مرز ۱۰۰۰ نفر عبور کرد و وضعیت در ایتالیا، اسپانیا و مکزیک نیز به همین صورت است.

وی افزود: خوشبختانه در ایران روند بیماری به گونه‌ای است که ۸۰ درصد در بستری‌ها و ۷۰ درصد در مرگ و میر کاهش آمار داشتیم، اما بدانیم این نتیجه رعایت مردم و همکاری مسئولین بوده است.

رئیسی ادامه داد: اکنون به جز استان‌های شمالی بقیه استان‌ها وضعیت مناسبی دارند که امیدواریم وضعیت مناسب تداوم داشته باشد. استان مازندران یکی از استان‌هایی است که بیشترین موارد ابتلاء را از آنجا داریم و استان گلستان و گیلان هم نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

وی گفت: ۷ شهر قرمز، ۳۰ نارنجی و ۴۱۱ شهر زرد در کشور داریم. از ۷ شهر قرمز ۵ شهر آمل، ساری، فریدونکنار، قائم شهر و نکا در استان مازندران هستند و دو شهر بندرگز و کردکوی در استان گلستان هستند که نیاز به مراقبت بیشتر دارند.

رئیسی تاکید کرد: برخی شهرها نیاز به مراقبت بیشتر دارند که شامل نور، نکا، قائم شهر، ساری، فریدونکنار، رامسر، جویبار، تنکابن، آمل در استان مازندران و شهرهای ماسال، لنگرود، رودسر در استان گیلان و شهرهای کردکوی و بند گز در استان گلستان هستند.

وی افزود: امروز دو مصوبه مهم داشتیم. در سطح کشور ۴۱۱ شهر وضعیت زرد داریم، ولی برخی شهرها میزان بستری شأن از حد پایینِ شهرهای زرد پایین‌تر است. یعنی ۱۹۲ شهر داریم که میزان بستری بیمار در آنها از دو بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هم کمتر شده است. برای این ۱۹۲ شهر رنگ جدیدی به رنگ‌ها اضافه کردیم تا اعمال محدودیت کمتری در آنها نسبت به شهرهای زرد داشته باشیم و تحت عنوان شهر آبی یاد می‌کنیم. در شهرهای آبی تقریباً تمام مشاغل با رعایت پروتکل‌ها که متعاقباً اعلام می‌شود آزاد هستند و می‌توانند فعال باشند.

رئیسی گفت: در شهرهای زرد و آبی منع تردد بین شهری نداریم؛ اما منع تردد ۹ شب تا ۴ صبح برقرار است. با این رنگ بندی جدید ۷ شهر قرمز، ۳۰ شهر نارنجی، ۲۱۹ تا شهر زرد و ۱۹۲ شهر آبی داریم.

وی به مصوبه دیگر جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: کلیات بحث سند ملی واکسیناسیون کشور امروز مصوب شد. تهیه سند مبتنی بر این است که بر اساس شواهد علمی و بررسی‌هایی که انجام شد کمیته‌های تخصصی، این برنامه را تدوین کردند و بر اساس بار بیماری، میزان شیوع بیماری‌های پرخطر و زمینه‌ای هر استان، شهر و شهرستان مشخص شده است و با طبقه بندی که انجام شده تزریق واکسیناسیون در ۴ فاز انجام می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: در فاز اول افراد کادر بهداشت و درمان که مستقیماً با بیماران کرونا سر و کار دارند، کسانی که در خانه‌های سالمندان کار می‌کنند و همچنین جانبازان شیمیایی، تنفسی و بالای ۵۰ درصد واکسن دریافت می‌کنند که این فاز تقریباً یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند.

وی افزود: در فاز دوم سایر گروهای پرخطر مانند سالمندان بالای ۶۵ سال هستند که به ترتیب اول از ۸۰ تا ۸۵ سال، ۷۵ تا ۸۰ سال، ۷۰ تا ۷۵ سال و… اولویت بندی می‌شوند و افرادی بین ۱۶ تا ۶۴ سال که بیماری زمینه‌ای دارند در این فاز هستند. فاز سه برای مراکز تجمعی و افرادی که ریسک کمتری نسبت به فاز دو دارند و نهایتاً فاز ۴ عموم مردم هستند. محل تأمین واکسن هم از تولید داخل و واکسن‌هایی که خریداری می‌کنیم خواهد بود.

وی افزود: امروز پیشنهادی داده شد در رابطه با فعالیت فرهنگی و آموزشی در مناطق آبی و برخی مناطق زرد که در دست بررسی است و به زودی به اطلاع خواهد رسید.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: استان‌های تهران و البرز پس از هفته‌ها به وضعیت زرد تبدیل شده است. البته مردم همچنان باید رعایت کنند.

وی همچنین گفت: مشاغل ممنوع در وضعیت نارنجی، اکنون در وضعیت زرد آزاد است، تردد بین شهری آزاد است اما ممنوعیت تردد شبانه ۹ شب تا ۴ صبح برقرار است و خواهش می‌کنیم مردم رعایت کنند و اگر همکاری کاهش یابد وضعیت بیماری بد خواهد شد و رنگ شهرها تغییر کرده و محدودیت‌ها مجدداً بازخواهد گشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.