کامالا هریس: یورش به کنگره حمله به قانون بود

کامالا هریس روز پنج‌شنبه در مراسم معرفی گزینه وزارت دادگستری دولت جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا افزود: یکی از اصول اساسی که دموکراسی آمریکا بر آن استوار است ، وفاداری به قانون و قانون اساسی است.

وی ادامه داد: در زمان ثبات، این اصل ممکن است انتزاعی به نظر برسد اما در مواقع آشفتگی درک می کنیم که واقعا قانون چقدر حیاتی است. آنچه دیروز در پایتخت کشورمان دیدیم، همانطور که رئیس جمهوری منتخب آن را نامید، حمله به قانون بود و در دموکراسی ما جایی ندارد.

معاون اول رئیس جمهوری منتخب آمریکا اضافه کرد: بنابراین ، ما باید در مورد آنچه دیروز رخ داده است، دو سوال از خود بپرسیم: "چه اشتباهی رخ داده و چگونه آن را اصلاح کنیم؟

هریس یکی از راه‌های حل مشکل ایجاد شده را اصلاح سیستم قضایی آمریکا برشمرد و گفت سیستم قضایی که برای همه به یک اندازه کار نمی کند، باید اصلاح شود؛ سیستم قضایی که اگر سفید پوست یا سیاه پوستان باشید متفاوت تجربه می‌شود.

وی از مشکلات سیستم قضایی آمریکا اینگونه یاد کرد: «یک سیستم قضایی که اگر ثروتمند یا فقیر باشید، تجربه متفاوتی دارد»، «یک سیستم قضایی متفاوت، اگر شغل شما این باشد که قبل از رفتن به محل کار شما، ملزم به دوش گرفتن باشید یا وقتی پس از کار به خانه می‌آیید دوش بگیرید».

معاون اول رئیس جمهوری چهل و ششم آمریکا ادامه داد: ما شاهد دو سیستم قضایی بودیم که یکی را دیدیم که به افراط گرایان اجازه می‌دهد به کنگره آمریکا حمله کنند و دیگری که در تابستان گذشته بر روی معترضان مسالمت آمیز گاز اشک آور شلیک کرد.

هریس با اشاره به خشم مردم آمریکا از این سیستم ناعادلانه، اظهار کرد: ما می‌دانیم که این ناپذیرفتنی است.ما می‌دانیم که باید بهتر از این باشیم. وعده کشور ما این است که با همه مردم یکسان رفتار خواهد شد. این همان چیزی است که قاعده قانون قرار است در مورد آن باشد. این همان ایده آل "تساوی در برابر قانون" است.

وی تاکید کرد: آنها قدرت اجرای قوانین ما را به روشی منصفانه و انسانی‌تر خواهند داشت ، در حالیکه افرادی که قانون را نقض می‌کنند چه شهروندان عادی و چه مجریان قانون نیز پاسخگو خواهند بود.

معاون اول رئیس جمهوری منتخب آمریکا با اشاره به گزینه معرفی شده برای دادستانی کل آمریکا، تصریح کرد: آنها یکپارچگی و استقلال را به وزارت دادگستری برمی‌گردانند و اعتماد مردم آمریکا را به این نهاد را بازسازی می‌کنند.

هریس خاطرنشان کرد: عدالت نباید به رنگ پوست یا میزان پول شما در حساب بانکی بستگی داشته باشد. نباید به این بستگی داشته باشد که مادربزرگ شما به چه زبانی صحبت می‌کند یا به کدام حزب سیاسی تعلق دارید.

وی تاکید کرد: عدالت باید بی‌طرفانه و منصفانه باش و یکسان اعمال شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.