یک واکنش به حضور شرمن در وزارت خارجه بایدن

روزنامه شرق در خصوص بازگشت وندی شرمن به وزارت خارجه آمریکا نوشت: دولت در حال شروع بایدن، کم نخواهد داشت از نیروهای دوران اوباما که با آمدن بایدن به دولت بازمی‌گردند، اما در صحنه سیاست خارجی این بازگشت‌ها برای ایران و سرنوشت پرونده هسته‌ای، معنای ویژه‌ای دارند. جان کری، وزیر خارجه امضاکننده برجام، در جایگاه نماینده ویژه دیپلماسی محیط‌زیستی به دولت بازگشت و جیک سالیوان که از زمان مذاکرات اولیه و محرمانه در فرایند توافق هسته‌ای حضور داشت، مشاور امنیت ملی بایدن شد و حالا نفر سوم از تیم برجامی اوباما نیز به دولت بازمی‌گردد. وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد توافق هسته‌ای، قرار است در جایگاه معاون وزیر خارجه و نفر شماره دو این نهاد معرفی شود. او البته باید از سنا رأی اعتماد بگیرد.

بازگشت شرمن تا حد زیادی بار دیگر مؤید تصویر بازگشت به مسیر سابق و ادامه راه اوباما از سوی بایدن است. در عین‌ حال این نکته نیز در خور‌ توجه است که شرمن در زمان مذاکرات به سخت‌گیری معروف بود و حضور دوباره او در این جایگاه را می‌توان به معنای بازگشت همان رویکرد دقیق و با تأکید بر جزئیاتش به فرایند هرگونه تعامل احتمالی با ایران دانست؛ اما در هر صورت، قرار گرفتن او در کنار آنتونی بلینکن که تریبون اصلی وعده‌های بازگشت به برجام در دوران رقابت انتخاباتی بود، نشان می‌دهد که بایدن در هنگام چیدن تیم دیپلماتیک خود، چه رویکردی را برای یکی از چالش‌های اصلی پیش‌رویش در نظر دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، وندی شرمن در میانه مذاکرات هسته‌ای با ایران گفته بود: ما به طور دقیق رفتار تیم مذاکره‌کننده ایرانی را زیر نظر می‌گیرم و بعد از مذاکرات درباره روش‌ها و تحریم‌های بعدی بحث خواهیم کرد؛ فریب و نیرنگ قسمتی از DNA ایرانیان است.  وی بعدها از این اظهار نظر ابراز پشیمانی کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.