توصیف رسانه‌های فرانسه از حوادث آمریکا

به گزارش روزنامه فرانسوی «لوپریزین»، دیشب (چهارشنبه شب) در واشنگتن صحنه‌های بی‌سابقه‌ای از هرج و مرج و شورش طرفداران «دونالد ترامپ» رقم خورد که به زعم بسیاری از ناظران، «کودتا و روز سیاهی» در تاریخ ایالات متحده ثبت شد که ارکان دمکراسی را در این کشور به لرزه درآورد.

این روزنامه فرانسوی امروز (پنجشنبه) نوشت: واشنگتن دیشب شاهد صحنه‌های هرج و مرج بی‌سابقه‌ای بود و معترضان طرفدار ترامپ وارد کنگره آمریکا در واشنگتن شدند، چهار نفر به ضرب گلوله کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

این روزنامه افزود: هیچ کس در واشنگتن تصور این صحنه‌های خشونت‌آمیز را نمی‌کرد. مقر کنگره و نماد دمکراسی آمریکا توسط شورشیان طرفدار ترامپ محاصره شد. مقامات منتخب، دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، مجبور شدند، زیر میز پنهان شوند و برای محافظت از خود در برابر گاز اشک‌آور، از ماسک استفاده کنند. افسران پلیس در محوطه ساختمان کنگره با سلاح گرم در حال کنترل شورش‌ها بودند. یک زن طرفدار ترامپ پس از شلیک در راهروی کنگره جان خود را از دست داد؛ سه نفر دیگر در این خشونت‌ها جان باختند.

لوپریزین اضافه کرد: بسیاری از ناظران آن را کودتا و روز سیاه در تاریخ ایالات متحده دانسته و از به لرزه درآمدن پایه‌های دمکراسی در این کشور ابراز تاسف و نگرانی کردند.

به نوشته لوپریزین، تمام این حوادث تلخ و غیرقابل باور درحالی رخ داد که ترامپ رئیس جمهوری مغلوب انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا همچنان با ادعای تقلب گسترده در این انتخابات، از پذیرش شکست خودداری می‌کند و بدون محکوم کردن اقدامات هواداران خود، از معترضان می‌خواهد به خانه‌هایشان برگردند.

این رسانه فرانسوی به نقل از شاهدان در صحنه نوشت: اگر پیروزی «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب ایالات متحده تایید شود؛ شاهد وقوع جنگ داخلی در ایالات متحده خواهیم بود؛ اگرچه این واژه‌ها دیگر نامانوس نیستند و اکنون درحال تحقق هستند.

لوپریزین به نقل از «باراک اوباما» رئیس جمهوری دمکرات سابق آمریکا ادامه داد: تاریخ به درستی خشونت‌ها در کنگره را که از سوی رئیس جمهوری وقت آمریکا با دروغ‌های بی‌اساس درباره نتیجه قانونی انتخابات نشات گرفت، به عنوان لحظه ننگین و شرم‌آور به خاطر می‌سپارد.

روزنامه فرانسوی لوموند نیز روز پنجشنبه نوشت: ترامپ، رئیس جمهوری مغلوب انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا پس از دو ماه تلاش واهی برای تغییر نتایج انتخابات به نفع خود؛ نهایتا با به تعلیق درآودن روند تایید پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، به شورش و خشونت متوسل شد.

لوموند نوشت: دو هفته مانده به پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور شکست خورده انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده؛ اما او همچنان سرسختانه از پذیرش نتایج انتخابات آمریکا امتناع کرده و آنچه را که نتوانست طی دو ماه اخیر به طرق گوناگون از جمله توسل به سازوکارهای حقوقی بدست آورد؛ نهایتا با به دست گرفتن رهبری آشوبگران و شورشیان حامی وی، درصدد تعلیق روند تایید پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده برآمد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.