شاه بیت سخنرانی سال نو مکرون

دیروز (۱۲ دی) به نقل از سخنرانی سال نو امانوئل مکرون نوشت که برگزیت حاصل «دروغ و نیرنگ» است.

مکرون در ادامه سخنرانی سالانه خود همچنین توان اعمال حاکمیت انگلیس پسابرگزیت را زیر سؤال برد.

این سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه در حالی منتشر می‌شود که پدر وی در نخستین مصاحبه پس از پیروزی سال ۲۰۱۷میلادی فرزندش در انتخابات ریاست جمهوری از او انتقاد کرد.

ژان میشل مکرون ۷۰ ساله به تازگی به روزنامه لوموند گفت که پسرش «سیاستمداری خودخواه» است.

سخنان مکرون در حالی ایراد شد که فرآیند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ساعت یازده شب ۱۱ دی به وقت لندن و هنگامی که اروپایی‌ها آغاز سال نو را جشن می‌گرفتند به پایان رسید و به این ترتیب انگلیس پس از ۴۷ سال عضویت، به طور رسمی از این اتحادیه خارج شد.

لندن اعلام کرده که به توافقی با اتحادیه اروپا دست یافته که باید به تصویب مجالس هر دو طرف برسد. در انگلیس نمایندگان مجلس عوام با اکثریت آراء به لایحه پیشنهادی دولت درباره این توافق رأی مثبت داده‌اند. این لایحه برای تائید نهایی به مجلس اعیان ارجاع و سپس با توشیح ملکه به قانون تبدیل خواهد شد؛ اما در اروپا از آنجایی که هر ۲۷ عضو باید آن را تأیید کنند، ممکن است تصویب آن مدتی طول بکشد، ضمن اینکه حتی یکی از کشورهای عضو می‌تواند کل توافقنامه را وتو کند.

توافق جدید نه به انگلیس آزادی ماهیگیری در آبهای خودش را می‌دهد، نه آن را از مقررات و استانداردهای اتحادیه اروپا آزاد می‌کند، نه حتی آن قدر آزادی عمل می‌دهد که انگلیس بتواند با سایر کشورها معاهدات تجاری مستقل امضا کند. حتی راه را برای دخالت اتحادیه اروپا در مرز داخلی بین ایرلند شمالی و سرزمین اصلی باز می‌گذارد.

اتحادیه اروپا بر اساس چهار آزادی یعنی آزادی جابجایی انسان، کالا، خدمات و سرمایه بنا شده و مفهوم شهروندی اتحادیه یکی از مفاهیم کلیدی آن است. انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا این چهار آزادی را از دست داده و شهروندان آن نیز حقوق شهروندی خود در اتحادیه اروپا را واگذار خواهند کرد.

بدین ترتیب به نظر می رسد تنها بخش مهم برای دولت انگلیس حفظ معافیت گمرکی بین دو قلمرو بوده باشد که تا حدی به آن دست یافته است. از روز اول ژانویه ۲۰۲۱ تعرفه های گمرکی بین انگلیس و اروپا مانند سابق صفر خواهد بود. دو طرف روی حفظ مقررات مشابه برای ایجاد فضای رقابتی و عادلانه یا به اصطلاح «زمین بازی هموار» توافق کرده اند. به این ترتیب مثلاً دولت انگلیس نمی تواند یارانه یا معافیت مالیاتی ویژه ای به شرکت‌های انگلیسی بدهد. دو طرف همچنین روی حفظ مقررات مشترک در زمینه حمل و نقل و حفظ حقوق بازرگانان تاکید کرده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.