اوپک افزایش تدریجی تولید نفت را شروع کرد

بر اساس این گزارش، با تعیین چنین میزان کمی برای افزایش تولید، صادرکنندگان نفت که ۴۰ درصد بازار جهانی نفت را تشکیل می دهند، می توانند حجم عرضه را بهتر کنترل کنند. به ویژه، تولید کنندگان نفت در صورت بدتر شدن وضعیت بازار، راه اندازی چاه های جدید را متوقف خواهند کرد.

در ژانویه ۲۰۲۱، کشورهای عضو ائتلاف اوپک تولید نفت را به جای ۱.۹ میلیون بشکه در روز که پیش از این برنامه ریزی شده بود، ۰.۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهند داد.

این متحدان میزان کمتری را برای افزایش تولید انتخاب کردند چرا که تقاضای نفت کندتر از آنچه در بهار انتظار می رفت بهبود یافته است. آنها هنوز قصد دارند تقریباً ۲ میلیون بشکه در روز را به بازار بازگردانند اما فعلاً این کار را در طی ۳ الی ۴ ماه اول سال ۲۰۲۱ انجام می دهند.

به دنبال تعطیلی های گسترده جهانی به دلیل شیوع کرونا و پس از آنکه شکست توافق اوپک پلاس در ماه مارس ۲۰۲۰ منجر به سقوط شدید تقاضای نفت شد، کاهش بی سابقه تولید نفت به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز در ماه مه ۲۰۲۰ شروع شد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اخیراً در یک کنفرانس درباره صنعت نفت گفت: اگر ما [در ماه آوریل] در مورد کاهش جدید تولید نفت توافق نکرده بودیم، مجبور بودیم همه با هم تولید را متوقف کنیم چرا که در جهان جایی برای ذخیره سازی چنین حجم تولید شده نفت با کاهش فاجعه بار تقاضا وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، توافق جدید تأثیرگذار بود. در ماه ژوئن قیمت نفت برنت در مقایسه با ماه مه دو برابر شد، در کل تابستان قیمت نفت ۴۵ دلار در هر بشکه ثابت ماند و تا پایان سال ۲۰۲۰ از ۵۰ دلار در هر بشکه فراتر رفت. از آگوست سال ۲۰۲۰، محدودیت های تولید نفت کاهش یافت و به ۷.۷ میلیون بشکه در روز رسید.

از ماه ژانویه، وزرای اوپک قرار است هر ماه برای تعیین سطح تولید در ماه آینده دیدار و گفتگو کنند. این امر قبلاً هرگز در عمل رخ نداده است - به طور سنتی جلسات وزرا دو بار در سال در آغاز زمستان و تابستان برگزار می شد.

در جلسه ۳ دسامبر، این متحدان توافق کردند افزایش یکباره تولید به میزان ۱.۹ میلیون بشکه در روز همانطور که در بهار برنامه ریزی کرده بودند، صورت نگیرد بلکه به تدریج این اتفاق رخ خواهد داد و از ۰.۵ بشکه در روز طی یک ماه بیشتر نمی شود. انتظار می رود در جلسه آینده این وزیران در ۴ ژانویه، در مورد سطح تولید برای ماه فوریه بحث کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.