نظریه آشوب شاخه‌ای از علم ریاضی است که به بررسی سیستم‌های پیچیده‌ای می‌پردازد که در خروجی آن‌ها با اعمال تغییرات کوچک (و ظاهرا قابل اغماض) تغییرات بزرگی حاصل می‌شود. به بیان دیگر، پدیده‌هایی اتفاقی (Random) که تاکنون دلیلی برای آن‌ها نمی‌یافتیم، به کمک نظریه آشوب، توجیه می‌شود. نظریه آشوب بر پایه‌های ریاضی، فیزیک و حتی فلسفه استوار است و هر یک از این علوم با ابزارهایِ خود این نظریه را بررسی و اثبات کرده‌اند. نظریه آشوب پدیده جدیدی نیست، قانون علت و معلول در آن پابرجاست و فقط با ابزارهایی متفاوت، علت‌های بسیار بیشتری را برای یک معلول بررسی می‌کند.

سیستم‌هایِ آشفته سیستم‌های دینامیکی غیرخطی هستند که نسبت به شرایط اولیه خود بسیار حساس بوده‌اند. تغییری اندک در شرایط اولیه چنین سیستم‌هایی باعث دگرگونی‌های بسیار در مرحله بعدی خواهد شد. این پدیده در نظریه آشوب به اثر پروانه‌ای مشهور است که در آن بال‌زدنِ یک پروانه در برزیل می‌تواند) باعث گردباد در تگزاس شود و بنابرین ارائه پیش‌بینی طولانی مدت رفتار آن‌ها غیرممکن است.

رفتار سیستم‌های آشوبناک به ظاهر تصادفی به نظر می رسد. با این‌حال، هیچ لزومی به وجود عنصر تصادف در ایجاد رفتار آشوبناک نیست و سیستم‌های دینامیکی قطعی (deterministic) نیز می‌توانند رفتاری آشوبناک از خود نشان دهند.

این برنامه با ارائه دکتر محمد طیبی رهنی ـ استاد دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه شریف، روز پنجشنبه ١١ دی ساعت ۱۴ به صورت مجازی در سامانه کلاس‌های مجازی شریف برگزار می‌شود.

در این ارائه، سعی می‌شود که ابتدا به معرفی آشوبناکی پرداخته شود و سپس یکی از مهمترین مثال‌های آشوبناکی، یعنی آشفتگی در جریان سیال، بطور کامل‌تر معرفی شود.

علاقه‌مندان می توانند جهت شرکت در این برنامه به لینکvc.sharif.edu/ch/aero-stu مراجعه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.