دوترته آمریکا تهدید کرد

«رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین تهدید کرد اگر آمریکا واکسن کرونای سفارش داده شده را به موقع تحویل ندهد قرارداد نظامی با این کشور را فسخ می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «نیکی»، دوترته روز شنبه در جلسه‌ای با کارگروه کرونای دولتش گفت: «اگر آن‌ها نتوانند حداقل بیست میلیون واکسن به ما تحویل دهند بهتر است [از کشورمان] بیرون بروند. بدون واکسن، ماندنی در کار نیست».

رئیس جمهور فیلیپین افزود: «این چرت و پرت‌ها درباره آمریکا که می‌گویند آن‌ها می‌توانند فوراً [واکسن را] تحویل دهند باور نکنید. از وقتی در دولت هستم بارها با آن‌ها سر و کار داشته‌ام».

دوترته ماه گذشته میلادی پذیرفت توافق استقرار نیروهای آمریکایی در فیلیپین را که سال ۱۹۹۸ منعقد شده، تا ۶ ماه دیگر تمدید کند. این در حالی است که چند ماه قبل آن را به صورت یکجانبه لغو کرده بود.

دولت فیلیپین در حالی در عقد قرارداد با شرکت تولید واکسن کرونای «فایزر» ناکام مانده که دوترته پس از برقراری طولانی‌ترین قرنطینه جهان، به مردمش وعده داد ماه جاری میلادی واکسن کرونا را وارد کشور می‌کند.

دوترته پیش از این نیز ضمن ابراز تمایل نسبت به واکسن‌های کرونای چین و روسیه، گفته بود «کشورهای غربی فقط به دنبال سود، سود و سود» هستند.

ماه گذشته سازمان «عفو بین‌الملل» هشدار داده بود در کشورهای فقیر جهان از هر ده نفر تنها یک تن می‌توانند به واکسن کرونا دسترسی داشته باشند.

این سازمان اعلام کرد در این میان متخلف‌ترین کشور، کانادا است که با حجم واکسنی که سفارش داده می‌تواند تمام ۳۸ میلیون نفر جمعیت این کشور را پنج بار واکسینه کند.

به گفته این سازمان، کشورهای ثروتمند جهان فقط دوازده درصد جمعیت جهان هستند اما ۵۳ درصد از کل واکسن‌های ساخته شده را خریداری کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.