عراق: هیچ تهدیدی علیه مراکز دیپلماتیک وجود ندارد

سرلشکر «تحسین الخفاجی» سخنگوی فرماندهی ستاد عملیات مشترک عراق شنبه شب تصریح کرد: نیروهای امنیتی در اوج آمادگی برای مقابله با هرگونه چالش، تهدید یا نقض امنیت هستند.

وی افزود: وضعیت در بغداد امن است و نیروهای امنیتی استقرار خود را تقویت کرده اند.

الخفاجی تصریح کرد: نیروهای امنیتی به هیچ سلاحی خارج از چارچوب نظام اجازه فعالیت نخواهند داد و این نیروها، (دارندگان) سلاح های بی ضابطه را تحت پیگرد قرار می دهند.

وی که با شبکه تلویزیونی «دجله» عراق گفت وگو می گرد، افزود: حمله به مراکز دیپلماتیک اقدامی تروریستی است و این برداشت را می دهد که عراق از امنیت برخوردار نیست و نمی توان در آن سرمایه گذاری کرد.

الخفاجی در عین حال گفت: هیچ تهدیدی علیه اهداف حیاتی یا مراکز دیپلماتیک در بغداد وجود ندارد.

منطقه «سبز» در مرکز بغداد که تعدادی از دفاتر و سازمان ها و آژانس های کشورهای خارجی و سفارت آمریکا و همچنین برخی ساختمان های مهم حکومتی عراق در آنجا قرار دارد، اخیرا شاهد حمله ای راکتی بود و شلیک این راکت‌ها و واکنش سامانه‌های موشکی سفارت آمریکا به آن، مردم را نگران و هراسان کرد.

ستاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق پس از این حمله راکتی در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک گروه قانون‌شکن یکشنبه شب چند راکت به سمت منطقه سبز در بغداد شلیک کرد که مشخص شد که از منطقه پادگان «الرشید» شلیک شده و به یک مجتمع مسکونی اصابت کرده است.

در این بیانیه آمد: بر اثر اصابت این راکت‌ها، خسارت مالی به این ساختمان‌ها و تعدادی خودروی غیرنظامی وارد شد، اما به کسی آسیبی نرسید.

سفارت آمریکا در بغداد نیز یکشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که خسارت جزیی به مجتمع سفارت وارد شده، اما کسی آسیب ندیده است.

نخست ‌وزیر عراق دوشنبه شب از دستگیری گروهی مظنون در ارتباط با این حمله خبر داد.

وزیر کشور عراق نیز روز پنجشنبه گفت که تاکنون چند طرح حمله به منطقه امنیتی «سبز» بغداد خنثی شده است و وزارتخانه متبوعش با مراکز دیپلماتیک برای حفاظت از آنها در بغداد همکاری می‌کند و همچنین روی یک طرح امنیتی – نظامی برای جلوگیری از حمله به منطقه سبز بغداد کار می‌کند.

گروهی از مسئولان، سیاستمداران و سران احزاب و گروههای مقاومت عراقی طی روزهای اخیر حمله به مراکز دیپلماتیک را محکوم و چنین اقداماتی در این برهه زمانی را حرکت مشکوک با هدف فتنه‌انگیزی و برهم زدن اوضاع عراق توصیف کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.