گاردین: اروپا بازگشت بدون پیش شرط به برجام را پذیرفت

این روزنامه انگلیسی دوشنبه شب با اعلام این مطلب گزارش داده است: به اعتقاد وزیران خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه، تهران و واشنگتن بدون پذیرش تقویت یا تعمیم برجام در این مرحله باید بتوانند به پایبندی کامل به توافق باز گردند. مادامی که آمریکا تحریم ها را بر دارد و به قطعنامه های سازمان ملل پایبند باشد، این گام یکی از موانع بالقوه برای پایبندی ایران به توافق موجود را از میان بر می دارد.

به نوشته روزنامه گاردین، انگلیس باور دارد که تا زمان شکل گیری پیشرفت قابل توجه از سوی آمریکا و ایران برای پایبندی به توافق، مساله تعمیم توافق نباید مطرح شود. دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس گفت مهم است که ایران به سمت کاهش تعهدات خود در توافق حرکت نکند.    

این روزنامه در بخشی از گزارش خود نوشت: عدم درخواست اروپا از ایران برای پذیرش اصول یک توافق جدید در این مرحله شاید احیای نسبتا سریع توافق هسته ای را آسانتر کند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: همه دور میز بر لزوم حفظ توافق و متقاعد کردن آمریکا برای اینکه بازگشتبه توافق بدون پیش شرط و بدون اضافه کردن چیز اضافه تری بهتر است، به توافق رسیدند. اگر بخواهیم ایران به پایبندی کامل باز گردد آنگاه باید مشوق های اقتصادی که وعده دادیم را بر آورده کنیم. امروز میزان تجارت بین کشورهای اروپایی و ایران کمتر از دوران ما قبل توافق هسته ای است.

وزیران خارجه چین و روسیه از اعضای باقیمانده در برجام پس از نشست مجازی روز دوشنبه، خواستار بازگشت بدون قید و شرط آمریکا به برجام شدند.

وزرای امور خارجه عضو برجام در بیانیه‌ای درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک اعلام کردند: نشست وزرای خارجه سه دولت / اتحادیه اروپایی + دو (چین، فرانسه، فدراسیون روسیه، بریتانیا، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجه و سیاست امنیتی) و جمهوری اسلامی ایران، اعضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، ٢١ دسامبر ٢٠٢٠ (١ دی ١٣٩٩) به صورت مجازی برگزار شد. این نشست به ریاست جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا برگزار شد.

در این بیانیه خاطرنشان شده است: اعضای برجام ضمن تاکید دوباره بر تعهدشان جهت حفظ توافق، تلاش‌هایشان در این راستا را تصریح کردند. آنها تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف‌ها و پرداختن به چالش‌های کنونی اجرای [برجام]، از جمله در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای و تعهدات رفع تحریمی را مورد بحث و بررسی قرار دادند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.