پوتین خواستار پاسخ فوری به استقرار موشک‌های ناتو در مرز روسیه شد

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از وزارت دفاع این کشور خواست در صورت بروز ضرورت، سریعاً به استقرار موشک توسط کشورهای غربی در نزدیکی مرزهای روسیه پاسخ دهد.

پوتین گفت: ما قصد تولید و استقرار موشک‌های میان برد و کوتاه برد را در قسمت اروپایی روسیه یا سایر مناطق کشور نداریم. اما باید آماده باشیم در صورتی که کشورهای غربی چنین تسلیحاتی را نزدیک مرزهای ما مستقر کنند به سرعت واکنش نشان دهیم.

به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، روسیه مکرراً حضور ناوهای ناتو از جمله شناورهای دارای موشک کروز را در نزدیکی آب‌های سرزمینی خود تشخیص داده که روابط پرتنش مسکو و این بلوک نظامی را متشنج‌تر کرده است.

پوتین در سخنانی در آخرین نشست سال ۲۰۲۰ وزارت دفاع روسیه، ضمن اشاره به تحرکات بی‌وقفه ناتو، نسبت به خروج ایالات متحده از خروج معاهدات بین‌المللی ابراز تاسف کرد و گفت در نتیجه چنین اقداماتی سیستم‌های کنترل تسلیحات جهانی تضعیف شده است.

وی تاکید کرد که روسیه با در نظر گرفتن تهدیدات احتمالی و افزایش توانایی‌های نظامی ارتش و نیروی دریایی خود، به تحلیل وضعیت ژئواستراتژیک و سیاسی جهان و پیش‌بینی سناریوهای احتمالی ادامه خواهد داد.

روسیه و آمریکا ۱۰ سال پیش معاهده‌ای با هدف کاهش و محدودسازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند که به معاهده استارت نو معروف شد. این پیمان در حال انقضاست و آمریکا از تمدید آن طفره می‌رود.

ولادیمیر پوتین مهر ماه سال جاری پیشنهاد کرد، این معاهده میان دو کشور تمدید شود. پوتین در این پیشنهاد متذکر شده که تمدید این معاهده، بدون قید و شرط و به صورت یکساله انجام گیرد.

پیش‌تر آمریکایی‌ها برای تمدید این معاهده پیش شرط‌هایی را تعیین کرده بودند که با مخالفت مسکو مواجه شد. از جمله این پیش شرط‌ها می‌توان به ورود چین به معاهده به عنوان طرف سوم و باقی ماندن موشک‌های آمریکایی در کشورهای اروپایی مجاور روسیه اشاره کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.