آمریکا چند شرکت چینی را تحریم کرد

مایک پمپئو روز جمعه در بیانیه‌ای مطبوعاتی ادعا کرد فعالیت مخرب حزب کمونیست چین در داخل و خارج از کشور، به منافع آمریکا آسیب می‌زند و همبستگی با شرکا و متحدانمان را تضعیف می‌کند.

وی افزود: آمریکا همه اقدامات مقابله‌ای موجود را شامل فعالیت‎‌ها برای جلوگیری از شرکت‌های جمهوری خلق چین و موسسات آن از تحصیل کالاها و فناوری آمریکایی برای اهداف بدخواهانه به کار خواهد گرفت.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ایالات متحده محدودیت‌های جدیدی بر شرکت‌های خاصی به خاطر فعالیت‌های منجر به تعضیف امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ما اعمال می‌کند. به ویژه اینکه وزارت بازرگانی آمریکا هم ۵۹ شرکت چینی را در فهرست کنترل صادراتی قرار داده است.

پمپئو اضافه کرد: آمریکا چهار نهاد را برای فراهم کردن مواد آزمایش دی ان ای یا تجهیزات فناوری بالا برای دولت چین، به لیست ناقضان حقوق بشر اضافه می‌کند. ما از حزب کمونیست چین می‌خواهیم حقوق بشر مردم چین از جمله بوداییان تبتی، مسیحیان ، اعضای فالون گونگ ، مسلمانان ایغور و سایر گروه‌های اقلیت قومی و مذهبی را رعایت کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این ، وزارت بازرگانی ۱۹ نهاد را برای هماهنگی سیستماتیک و ارتکاب بیش از ۱۰مورد سرقت اسرار تجاری از شرکت‌های آمریکایی برای پیشبرد مجموعه صنعت دفاعی چین، به نهادهای موجود اضافه می‌کند.

وزیر خارجه ترامپ دلیل این کار را مشارکت در فعالیت‌هایی که تلاش‌های ایالات متحده برای مقابله با قاچاق غیرقانونی هسته‌ای و سایر مواد رادیواکتیو را تضعیف می‌کند، یا استفاده از صادرات ایالات متحده برای پشتیبانی از پایگاه صنعت دفاعی چین ، که هدف نهایی آنها پیشی گرفتن از توانایی سایر کشورهای رقیب به ویژه ایالات متحده است.

پمپئو همچنین از اعمال محدودیت به خاطر فعالیت چین در دریای جنوبی آن خبر داد و گفت: وزارت بازرگانی ۲۵ موسسه تحقیقاتی کشتی سازی وابسته به شرکت کشتی سازی دولتی چین را به فهرست نهادها اضافه می‌کند.

وی افزود: همچنین ۶ نهاد دیگر که پشتیبانی تحقیق، توسعه و ساخت را برای نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق ارائه می‌دهند یا تلاش می‌کنند موارد ساخته شده در آمریکا را برای حمایت از برنامه‌های این نیرو تحصیل کنند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: وزارت بازرگانی آمریکا همچنین پنج شرکت دولتی چین از جمله شرکت زیرساخت ارتباطات چین را برای نقش آنها در مقهور ساختن دولت‌های مدعی در دریای چین جنوبی اضافه می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.