جمهوریخواهان ارشد ریاست جمهوری بایدن را پذیرفتند

به گزارش رویترز، چندین سناتور ارشد جمهوریخواه آمریکا روز دوشنبه جو بایدن دموکرات را به عنوان رئیس جمهور منتخب آمریکا پس از رای الکترال کالج تصدیق کرده و ایده لغو انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در کنگره را رد کردند.

در حالی که چند نفر از وفادارترین حامیان ترامپ در فکر آخرین تلاش برای عقب نشینی از شکست در انتخابات ۳ نوامبر خود بودند، تعداد فزاینده‌ای از جمهوریخواهان بیش از گذشت یک ماه از رای گیری آماده ترغیب ترامپ در به رسمیت شناختن بایدن به عنوان برنده هستند.

سناتور جان تون، جمهوری خواه شماره ۲ مجلس سنا اعلام کرده بود قانونگذاران حق اعتراض به آراء انتخاباتی را دارند؛ اما زمانی که بایدن از آستانه ۲۷۰ رای در الکترال کالج عبور کرد گفت او رئیس جمهور منتخب خواهد بود.

تون افزود هرگونه تلاش برای براندازی نتیجه آرای الکترال کالج در ۶ ژانویه، از حمایت کمی برخوردار خواهد شد. این اقدام به جایی نخواهد رسید.

یک نامزد برای پیروزی در کاخ سفید نیاز به ۲۷۰ رأی الکترال کالج دارد. بایدن بعد از ظهر روز دوشنبه هنگامی که کالیفرنیا ۵۵ رای انتخاباتی خود را به دموکرات‌ها داد، این آستانه را پشت سر گذاشت و  از ۲۰ ژانویه منصوب می‌شود.

از دیگر سناتور‌های جمهوری خواه که بایدن را به عنوان رئیس جمهور منتخب به رسمیت شناخت، لیندسی گراهام وفادار به ترامپ از کارولینای جنوبی بود.

سناتور جان کورنین، یکی دیگر از جمهوریخواهان باسابقه نیز در پاسخ به خبرنگاران گفت معتقد است چنین تلاشی یک اشتباه بد است که در اتاق ۱۰۰ نفره که در حال حاضر به دست حزب او کنترل می‌شود، کاملاً شکست خواهد خورد. زمانی فرا می‌رسد که شما باید بفهمید که با وجود تمام تلاش‌های خود، موفق نبوده‌اید، ماهیت انتخابات به این شکل است که شما باید یک برنده و یک بازنده داشته باشید.

او گفت انتظار می‌رود ترامپ با وجود ده‌ها دادخواست ناموفق و امتناع از پذیرش نتیجه انتخابات، انتقال قدرت را به طور مسالمت آمیز انجام دهد. ترامپ یکسری ادعا‌های بدون پشتوانه تقلب در انتخابات را تکرار کرد.

هر تلاشی برای ترغیب کنگره به تأیید عدم شمارش الکترال کالج در تاریخ ۶ ژانویه، باید موافقت حداکثری هر دو اتاق کنگره را در آن روز کسب کند. دموکرات‌ها مجلس نمایندگان را کنترل می‌کنند و به اندازه کافی جمهوریخواهان در مجلس سنا پیروزی بایدن را تصدیق کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود که هرگونه چالش تقریباً شکست خواهد خورد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.