دادستان کل آمریکا استعفا داد

به گزارش رویترز، "ویلیام بار" که با عدم حمایت از ادعاهای نادرست دونالد ترامپ در رابطه با نتیجه انتخابات سوم نوامبر خشم او را برانگیخته بود، گفت ۲۳ دسامبر (سوم دی)، کمتر از یک ماه پیش از ادای سوگند جو بایدن در ۲۰ ژانویه، از وزارت دادگستری آمریکا می‌رود.

دونالد ترامپ اعلام کرد، جف روزن، معاون دادستان کل آمریکا پس از خروج ویلیام بار به عنوان دادستان کل موقت منصوب خواهد شد. او در پیامی توییتری درباره ویلیام بار نوشت: رابطه ما رابطه بسیار خوبی بوده و او کار فوق‌العاده‌ای انجام داده است! او پیش از کریسمس می‌رود تا تعطیلات در کنار خانواده‌اش باشد.

یک مقام کاخ سفید به رویترز گفت، ویلیام بار به خواست خودش استعفا داده است. این در حالیست که ترامپ در روزهای گذشته بعد از انتشار گزارشی در وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه ویلیام بار از اوایل امسال از تحقیقاتی درباره پرونده مالیاتی هانتر بایدن، پسر رئیس جمهوری منتخب آمریکا مطلع بوده است، او را هدف انتقادات خود قرار داد.

ترامپ توییتی از تاد استارنس، از گوینده‌های رادیو در آمریکا را بازانتشار داد که او گفته بود ویلیام بار باید بابت اینکه درباره این تحقیقات حین کمپین انتخابات افشاگری نکرد، اخراج شود. ترامپ در توییت خودش نوشت: یک ناامیدی بزرگ!

سرنوشت ویلیام بار در آخرین روزهای باقیمانده از دولت ترامپ، از آن زمان زیر سوال رفت که او اوایل همین ماه گفت نتایج یک تحقیق وزارت دادگستری آمریکا هیچ نشانه‌ای از تقلب جدی در انتخابات نوامبر به دست نیاورد که این با ادعاهای ترامپ در تناقض بود.

تیم حقوقی دونالد ترامپ، ویلیام بار را که وزیر دادگستری است و به نام دادستان کل شناخته می‌شود، به ناکامی در انجام مناسب یک تحقیق در رابطه با این ادعاها متهم کرد.

نامه استعفای ویلیام بار اندکی پس از آن منتشر شد که او درباره بررسی وزارت دادگستری در رابطه با ادعاهای تقلب انتخاباتی که کمپین ترامپ مطرح می‌کند، به رئیس جمهوری آمریکا توضیحاتی ارائه کرد. طی آن، ویلیام بار متعهد شد که به پیگیری این ادعاها ادامه دهد.

یک مقام کاخ سفید، نشست ویلیام بار با دونالد ترامپ را "دوستانه" توصیف کرد. ویلیام بار در نامه خود همچنین از آنچه رکورد تاریخی ترامپ توصیف کرد تقدیر به عمل آورده و گفت او به تقویت اقتصاد، تقویت ارتش و محدود کردن مهاجران غیرقانونی کمک کرد.

ویلیام بار که از متحدان دیرینه ترامپ شناخته می‌شد، نوشت: مفتخرم که نقشی در این همه موفقیت و دستاورد بی‌سابقه‌ای که شما برای مردم آمریکا به ارمغان آوردید، ایفا کردم.

این دادستان کل مستعفی، همچنین با انتقاد دموکرات‌ها و بسیاری از همکارانش در وزارت دادگستری آمریکا روبه‌رو بود که او را به اولویت قرار دادن منافع شخصی ترامپ مقابل منافع کشور متهم می‌کردند.

ویلیام بار پیش از انتخابات ۲۰۲۰ هم ادعاهای بی‌اساس ترامپ مبنی بر اینکه رای‌گیری پستی مستعد تقلب است، تکرار می‌کرد و همچنین در چندین پرونده حقوقی به نفع متحدان سیاسی ترامپ از جمله مایکل فلن و راجر استون مداخله کرد.   

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.