انفجار نفتکش در عربستان قیمت نفت را بالا برد

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در فوریه ۳۸ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۵۰ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژانویه ۳۲ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۴۶ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید.

پس از این که یک شرکت کشتیرانی از وقوع انفجار در یک نفتکش پس از برخورد یک عامل خارجی هنگام تخلیه در بندر جده عربستان سعودی بود خبر داد، قیمتها صعود بیشتری پیدا کردند.

هر دو شاخص هفته گذشته برای ششمین هفته متوالی صعود کردند که طولانی ترین روند افزایشی از ژوئن بوده است.

آمریکا برنامه واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ را آغاز کرده و این امیدواری را برانگیخته که محدودیتهای وضع شده ممکن است بزودی رفع شده و تقاضا برای سوخت در بزرگترین مصرف کننده جهان بهبود پیدا کند.

ادامه مذاکرات بریگزیت در میان قدرتهای اروپایی هم بازارهای مالی را در معاملات دوشنبه تقویت کرد.

کشورهای بزرگ اروپایی برای مقابله با گسترش کووید ۱۹ در قرنطینه بسر می برند و این محدودیتها تقاضا برای سوخت را کاهش داده است. به عنوان مثال آلمان که چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است، قصد دارد از روز چهارشنبه برای مبارزه با ویروس کرونا، قرنطینه سخت گیرانه تری را وضع کند.

سرمایه گذاران به دیدارهای کمیته های اوپک و متحدانش چشم دوخته اند. نشست کمیته نظارتی وزیران اوپک پلاس که بر پایبندی اعضای این گروه بر توافق کاهش تولید نظارت دارد، روز چهارشنبه ۱۶ دسامبر و نشست اوپک پلاس چهارم ژانویه (۱۵ دی) برگزار می شود تا به بررسی وضعیت بازار پس از تصمیم برای افزایش تدریجی تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز از ابتدای سال میلادی آینده بپردازد. عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر و رییس دوره ای اوپک پس از دیدار مجازی سازمان کشورهای صادرکننده نفت عرب (OAPEC) این خبر را اعلام کرد.

در آمریکا شرکتهای انرژی هفته گذشته بیشترین میزان دکلهای حفاری نفت و گاز را از ژانویه اضافه کردند زیرا تولیدکنندگان با تثبیت قیمتها در حال ازسرگیری فعالیت دکلهای تعطیل شده هستند.

بر اساس گزارش رویترز، روز یکشنبه دو آتش سوزی جداگانه یکی در پایانه صادرات نفت نیجریه و دیگری یک خط لوله نفت در ایران روی داد که هر دو حادثه تقریبا مهار شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.