ولیعهد سعودی همچنان در مخمصه اتهام یک ترور نافرجام

 شبکه خبری «اسپوتنیک» امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که الجابری رییس پیشین وزارت اطلاعات عربستان و از دستیاران «محمد بن نایف» ولیعهد سابق این کشور با ارسال نامه‌ای به یک دادگاه آمریکایی، بن سلمان را به تلاش برای ترور وی پس از قتل فجیع «جمال خاشقجی» متهم کرده است.

الجابری رئیس اسبق وزارت اطلاعات عربستان که اکنون در کانادا در تبعید خودخواسته بسر می‌برد، مدعی است که بن سلمان دو سال پیش بعد از قتل خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی و تکه تکه کردن جسد او، قصد داشت به همان روش وی را در کانادار به قتل برساند.

این در حالی است که وکلای بن سلمان ضمن رد این اتهام الجابری، گفته‌اند که چنین اتهامی در راستای تلاش برای سرپوش‌گذاشتن بر جرایم مالی این مقام سابق اطلاعاتی مطرح شده است.

وکلای بن‌سلمان، الجابری و هم‌دستانش را متهم کرده‌اند که حدود ۱۱ میلیارد دلار از پول حکومت عربستان را سوءمدیریت کرده‌اند، یا به طور مستقیم دزدیده‌اند، اما الجابری این اتهام را رد کرده است.

رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان که اکنون در کانادا در تبعید بسر می‌برد، پنجشنبه گذشته با ارائه شکایتی به یک دادگاه آمریکایی گفت: بن سلمان ولیعهد سعودی در سال ۲۰۱۸ تیمی را برای ترور وی اعزام کرد، اما این طرح از سوی مقام‌های کانادایی خنثی شد.

الجابری برای مدت طولانی مشاور شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد پیشین عربستان بود. منابع آگاه پیشتر به «رویترز» گفته بودند که الجابری از اسنادی اطلاع دارد که حاوی اطلاعات حساسی است که ولیعهد سعودی نگران از افشای آنها و لطمه خوردن از این بابت است.

الجابری در یک شکایت ۱۰۷ صفحه‌ای که علیه ولیعهد سعودی و ۲۴ تن دیگر از مقامات عربستان به دادگاه فدرال استان «کلمبیا» ارایه داده، گفته است که بن سلمان در اکتبر سال ۲۰۱۸ تیمی را برای ترور وی به کانادا اعزام کرده بود.

در این شکایت به اعزام تیم ترور از عربستان برای قتل سعد الجابری اشاره شده است.

بر اساس این شکایت، تیم ترور شامل افراد نزدیک به بن سلمان ولیعهد سعودی بوده است. این تیم دو چمدان حاوی ابزارهای تحقیقات جنایی به همراه داشته است. تیم ترور را فردی همراهی می‌کرده که با چگونگی پاکسازی صحنه جرم آشنایی داشته است.

این افراد در صدد بودند به صورت مخفیانه وارد کانادا شوند و از این رو با روادید گردشگری به این کشور رفتند و وانمود کردند که همدیگر را نمی‌شناسند. اما افسران مرزی به آنها مشکوک شدند و به عکسی دست یافتند که آنان را کنار هم نشان می‌داد و از این رو فریبشان فاش شد.

 
  •  
  •  
  •  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.