برقراری مقررات منع رفت و آمد در کردستان عراق

کمیته عالی امنیتی سلیمانیه و حلبچه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مقررات منع رفت‌وآمد به علت حوادث برخی مناطق استان سلیمانیه رخ داده است.

رسانه‌های اقلیم کردستان عراق، اطلاعیه کمیسیون عالی امنیتی استان سلیمانیه در خصوص اعلام ممنوعیت تردد میان چند استان را منتشر کردند.

در این اطلاعیه، کمیسیون عالی امنیتی استان سلیمانیه اعلام کرده است؛ ممنوعیت تردد به مدت ۲۴ ساعت میان این استان و حلبچه و مناطق «راپرین» و «گرمیان» و تمامی شهرهای تابعه اجرا خواهد شد.

در این اطلاعیه آمده است: به منظور حفظ بیشتر امنیت و ایجاد اوضاعی آرام، تصمیم به اعلام ممنوعیت تردد میان شهرهای سلیمانیه، حلبچه، اداره های «راپرین» و «گرمیان» و تمامی شهرها و بخش‌های تابعه گرفته شد.

بر اساس این تصمیم از ساعت ۱۲ شب گذشته به وقت اقلیم کردستان عراق به مدت ۲۴ ساعت این ممنوعیت اعمال می‌شود.

این تصمیم پس از آن اعلام می‌شود که طی چند روز اخیر، استان سلیمانیه و حلبچه و مناطق راپرین و گرمیان تظاهرات گسترده ضد دولتی در اعتراض به بحران اقتصادی و عدم پرداخت حقوق کارمندان از سوی دولت اقلیم کردستان برگزار شده و شماری از معترضان کشته و مجروح شده و دفاتر احزاب و ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده شده‌اند.

همزمان منابع عراقی از اعتراضات در منطقه «بکرجو» در نزدیکی خیابان «سالم» در شهر سلیمانیه خبر دادند و اینکه این اعتراضات با واکنش نیروهای امنیتی و پراکنده کردن آن روبرو شده است.

رسانه‌های عراقی همچنین از آتش زدن ساختمان دو حزب عمده کُرد در ناحیه «تکیه» در استان سلیمانیه و نیز ساختمانهای «اداره آموزش و پرورش» و «راهنمایی و رانندگی» در منطقه «شارزور» در شرق سلیمانیه هم خبر دادند.

معترضان خشمگین در شهر «خورمال» دفاتر حزب دموکرات، اتحادیه میهنی، اتحاد و جماعت اسلامی را به آتش کشیدند. بر اساس این خبر، تظاهرکنندگان همچنین اقدام به آتش زدن ساختمان بخشداری خورمال و مرزبانی را به آتش کشیدند.

از سوی دیگر یک منبع رسمی در اقلیم کردستان عراق به جزییات اخبار مربوط به فرار زندانیان از زندانی در اربیل پرداخت و اعلام کرد: فایل ویدئویی از فرار زندانیان از زندانی در اربیل منتشر شده است. پلیس و نیروهای«آسایش» براوضاع مسلط هستند و هیچ زندانی فرار نکرده است و زندانی در معرض تعرض قرار نگرفته‌اند.

این در حالی است که دفتر سازمان ملل در عراق«یونامی» به اقدامات خشونت آمیز در اقلیم کردستان عراق واکنش نشان داده و آنرا محکوم کرد.

دفتر سازمان ملل در این بیانیه اعلام کرد: هیأت سازمان ملل برای کمک به عراق، خشونت در جریان اعتراضات سراسری در استان سلیمانیه در روزهای گذشته را که منجر به کشته و زخمی شدن شماری و تخریب دارایی‌ها شده است محکوم می‌کند و صمیمانه به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوید و برای زخمی‌ها آرزوی شفای عاجل می‌نماید.

هیأت نمایندگی سازمان ملل بیان کرد: باید حق شهروندان در زمینه تظاهرات مسالمت آمیز، حفظ شود و تظاهرات حتما مسالمت آمیز باقی بماند. همچنین باید به رسانه‌ها اجازه مخابره آزاد و بدون تهدید یا فشار اخبار داده شود و تحقیقات برای مشخص کردن عوامل خشونت‌ها و مجازات کامل آنها فورا آغاز شود.

هیأت سازمان ملل در بغداد، در پایان این بیانیه خواستار حفظ آرامش شده و از دولت اقلیم کردستان عراق خواسته است آزادی بیان و تجمعات را تضمین نماید.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.