محکومیت شهروند آمریکایی به ۶ سال حبس در عربستان

به نقل از واشنگتن پست، یکی از نزدیکان خانواده فتیحی گفت، دادگاهی در عربستان سعودی روز سه شنبه ولید فتیحی پزشک دو تابعیتی آمریکایی و سعودی را به اتهاماتی از جمله اخذ غیرقانونی تابعیت آمریکا به ۶ سال زندان محکوم کرد.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، این حکم با وجود درخواست‌های مکرر دولت ترامپ از سعودی برای آزادی فتیحی صادر شده است.

این پزشک عربستان که دارای تابعیت آمریکا نیز است، نوامبر ۲۰۱۷ دستگیر شد. زمانی که مقام‌های سعودی صدها تاجر، مقام‌های دولتی و اعضای خانواده سلطنتی را بازداشت کردند،  نزدیکان فتیحی گفته بودند که وی نزدیک به ۲ سال بدون محاکمه در زندان بوده و هنگام بازداشت شکنجه شد.

فتیحی سال گذشته از بازداشت آزاد شد؛ اما او و خانواده‌اش ممنوع السفر شدند و دارایی‌های آنها در عربستان بلوکه شد. این شهروند عربستانی همچنین با اتهاماتی روبرو شده که گروه‌های حقوق بشری آن را با انگیزه سیاسی خوانده‌اند.

واشنگتن پست افزوده است: بر اساس حکم صادره از سوی دادگاه، فتیحی همچنین متهم است که در توییتر از خیزش‌های بهار عربی در سال ۲۰۱۱ حمایت کرده است. دادگاه علاوه بر اعلام حکم ۶ ساله، همچنین برای فتیحی، همسر و شش فرزندش، که همگی شهروند آمریکا هستند، ۶ سال ممنوعیت سفر نیز وضع کرده است.

بر اساس این گزارش، ۲ دیپلمات آمریکایی روز سه شنبه در جلسه دادگاه فتیحی شرکت کردند که در ریاض برگزار شد. وی ۳۰ روز فرصت دارد تا به حکم خود اعتراض کند.

دولت عربستان به ویژه پس از روی کار آمدن بن سلمان ولیعهد این کشور، اقدامات شدیدی علیه شاهزادگان، نویسندگان و فعالان مدنی اعمال و ده‌ها نفر از روحانیون، شاهزادگان، نویسندگان، شعرا و فعالان مدنی و مذهبی را به بهانه اقدام علیه امنیت این کشور بازداشت و تاکنون شماری از آنان را به زندان و اعدام محکوم کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.