محرز: جوانان ایرانی در حال ساخت واکسن کرونا هستند

دکتر مینو محرز گفت: برخی افراد تصور می کنند که اظهارات در مورد موفقیت های واکسن های ایرانی، خلاف واقع است اما دست کم گرفتن جوانان باهوش ایرانی که سرمایه های کشور هستند، غیرمنصفانه و نادرست است.

وی افزود: جوانان ایرانی که در حال ساخت واکسن ایرانی کووید۱۹ هستند یا افرادی که کیت تشخیصی ایرانی را تولید کردند، فارغ التحصیلان دانشگاه های خوب کشور هستند. اینها سواد و دانش کافی را دارند و امکانات هم برای ساخت واکسن در اختیار آنها قرار گرفته، چرا نتوانند؟

برخی گروه ها در کشور ضد واکسن هستند

دکتر محرز خاطرنشان کرد: برخی گروه ها در کشور نیز ضد واکسن هستند که افکار مالیخولیایی دارند که می گفتند با تزریق واکسن به دنبال وارد کردن عناصری به بدن هستند و نباید واکسن به بچه ها هم تزریق شود که این مطالب، غیرعلمی و نادرست است و اینها مردم را به بیراهه می کشند.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: آزمایش فاز انسانی اولین واکسن ایرانی کرونا که موفق به کد اخلاق از کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت شده آغاز شده و داوطلبان باید سن ۱۸ تا ۵۰ سال داشته باشند و از دیگر شرایط داوطلبان، عدم ابتلا به بیماری های زمینه ای و عدم سابقه ابتلا به کووید۱۹ است.  

دکتر محرز یادآور شد: نحوه مشارکت داوطلبان در این طرح بزرگ ملی به زودی اطلاع رسانی می شود اما پیش بینی می شود که تعداد داوطلبان برای انجام این آزمایش، زیاد باشد. این واکسن می تواند ایمنی مناسبی برای بدن ایجاد کند. یکی از شروط داوطلبان این است که قبلا سابقه ابتلا به کرونا را نداشته باشند. 

وی افزود: آخرین مطالعه ای که در دانشگاه هاروارد انجام شده به این نتیجه رسیده که افرادی که آنتی بادی و IGG منفی هم دارند، مصونیت سلولی دارند و تا سالها می توانند در مقابل کووید۱۹ ایمن شوند اما برخی افراد تا کنون سابقه چندین بار ابتلا به این بیماری را دارند البته در این زمینه نیازمند انجام مطالعات بیشتری هستیم.

به گزارش ایرنا، واکسن کرونا در کشورهای مختلف به روشهای مختلفی در حال تولید است، برخی از این واکسن ها ویروس ضعیف شده کرونا و برخی دیگر با استفاده از تکنولوژی پیشرفته MRNA  و کد دار کردن پروتئین ویروسی تولید می شود. واکسن های تولید شده به روش های مختلف عمدتا برای ایجاد ایمنی در بدن افراد به دو نوبت تزریق با فاصله نیاز دارند. میزان مصونیت برخی از واکسن های تولید شده بر اساس اعلام شرکت های تولید کننده بالای ۹۰ درصد است.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۶۷ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. در ایران نیز تاکنون بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون بیش از یک میلیون نفر به طور قطعی به این بیماری مبتلا و شناسایی شده اند و از این تعداد حدود ۵۲ هزار نفر تاکنون جان خود را از دست داده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.