سازمان بهداشت جهانی: به پایان همه‌گیری نزدیک می‌شویم

تدروس آدهانوم گبرسیوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد: نتایج مثبت آزمایش‌های واکسن کرونا به معنای این است که اکنون افراد می‌توانند به پایان همه‌گیری فکر کنند، بااین‌حال، وی به کشورهای ثروتمند هشدار داد که از کشورهای فقیر و حاشیه‌ای در این مورد سوءاستفاده نکنند.

وی در سخنرانی خود در جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: " در هفته‌های اخیر با نتایج مثبت آزمایش‌های واکسن، امیدواری افزایش‌یافته است، اما صریح بگویم: ما به‌سادگی نمی‌توانیم جهانی را بپذیریم که در آن حقوق فقیران و حاشیه‌نشینان توسط ثروتمندان و قدرتمندان در لشکرکشی واکسن‌ها لگدمال شود. "

وی خواستار تقسیم عادلانه کالاهای عمومی جهانی شد تا هیچ کشوری از دیگر کشورها عقب نماند. وی گفت: "کاهش نابرابری‌ها پس از همه‌گیری آغاز نمی‌شود و این مورد باید بخشی از مقابله با کرونا باشد. "

تدروس آدهانوم بدون نام بردن از کشوری گفت که برخی پاسخ مساوی به بحران جهانی بهداشت نداده‌اند و برخی هم به‌طور مساوی تحت تاثیر آن قرار نگرفته‌اند. وی گفت: موفقیت کشورهایی که از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کردند، به دلیل جغرافیای آن کشور نیست.

رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: "این کشورها ثابت کرده‌اند که با علم، همبستگی و فداکاری می‌توان این ویروس را مهار کرد و افزود که در مکان‌هایی که علم تحت تاثیر تئوری‌های توطئه‌آمیز قرار گیرد، این عفونت نیز گسترش می‌یابد. "

تدروس همچنین چهار زمینه اصلی را در نظر گرفت که در آن سازمان ملل برای پایان دادن به همه‌گیری و ایجاد جهان پس از کرونا باید انجام دهد. وی خواستار سرمایه‌گذاری در واکسن‌ها، برداشتن گام‌هایی برای آماده بودن برای جلوگیری از بیماری همه‌گیر بعدی و ارتقاء سلامت به‌عنوان پایه‌ای برای صلح و رفاه و حفاظت از آینده مشترک شد.

وی اعلام کرد که سازمان بهداشت جهانی دسترسی به برنامه کووید-۱۹ Tools Accelerator یا ACT Accelerator را برای تولید واکسن ایجاد کرده و آن‌ها را به‌طور عادلانه تخصیص و تحویل می‌دهد.

رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت: "اما اگر شتاب‌دهنده ACT به‌طور کامل بودجه نگیرد، درخطر قرار می‌گیرد. شتاب‌دهنده ACT برای ایجاد بسترهای لازم برای تهیه و تحویل گسترده واکسن‌ها، تشخیص‌ها و روش‌های درمانی، با شکاف بودجه ۴.۳ میلیارد دلاری فوری روبرو است و ۲۳.۹ میلیارد دلار بیشتر در سال آینده موردنیاز است. "

در مورد آمادگی برای واکسن بعدی، تدروس خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورها نتوانسته‌اند به شیوع سندرم تنفسی حاد شدید، سندرم تنفسی خاورمیانه مرتبط با ویروس کرونا، بیماری آنفلوآنزای خوکی و سایر بیماری‌های عفونی پاسخ مثبت دهند. وی گفت: "اکنون همه کشورها باید تدابیری اندیشیده و در پیش‌بینی، جلوگیری، کنترل و تخفیف بحران بعدی سرمایه‌گذاری کنند. "

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.