خطرناک‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱ را بشناسید

به نوشته ایندیپندنت، نیرومندی زیرساخت حمل‌ونقل، وضعیت روابط صنعتی، اثربخشی خدمات امنیتی و اضطراری و آسیب‌پذیری کشورها در برابر بلایای طبیعی، از جمله معیارهای رتبه‌بندی بوده است.

کم‌ترین میزان خطرناک‌ بودن، تحت عنوان «ناچیز»، فقط به هفت کشور تعلق گرفت که همگی در اروپا قرار دارند. این کشورها عبارتند از ایسلند، دانمارک (و منطقه خودمختار گرینلند)، نروژ، فنلاند، سوییس، اسلوونی و لوکزامبورگ.

انگلیس و اکثر کشورهای اروپا و همچنین ایالات متحده، کانادا، استرالیا و برخی کشورهای دیگر هم در رده «کم» خطر قرار گرفتند.

کشورهای قرار گرفته در رده هشدارآمیز، دارای بالاترین خطر موسوم به «بسیار» خطرناک نیز عمدتاً در آفریقا یا خاورمیانه قرار دارند.

در کل ۱۴ کشور در رده «بسیار» خطرناک قرار دارند که عبارتند از: افغانستان، یمن، سوریه، لیبی، مالی، سومالی، سودان جنوبی و جمهوری آفریقای مرکزی، به همراه بخش‌هایی از نیجریه، جمهوری دمکراتیک کنگو، اوکراین، پاکستان، عراق و مصر.

طبق اعلام سازمان اس.او.اس بین‌الملل، مناطقی از یک کشور که در رده‌ای متفاوت با بقیه مناطق آن کشور قرار گرفته‌اند و میزان خطر در آنها با میزان «خطر کلی» در آن کشور فرق دارد، معمولاً به سطح متفاوتی از تمهیدات نیاز دارند.

تعریف کشور «بسیار» خطرناک از لحاظ امنیتی: مناطق زیادی از کشور در اختیار دولت نیست و نظم و قانون در این مناطق وجود ندارد یا حداقل است و خطرات جدی وجود دارد. به همین دلیل مسافران و ماموران بین‌المللی، مورد حملات خشونت‌بار گروهای مسلح قرار می‌گیرند. خدمات دولتی و حمل‌ونقل خیلی کم است و بخش‌های بزرگی از این کشورها از دسترس خارجی‌ها خارجند.

پس از افزایش شورش‌ها یا ستیزه‌جویی‌ها، هم‌اکنون سطح امنیت بخشی از یا کل بیش از ۵۵ درصد کشورهای آفریقا، در وضعیت «پرخطر» یا «بسیار» خطرناک قرار دارد.

کشورها را در این نقشه بر اساس مخاطرات درمانی پیشاهمه‌گیری هم ارزیابی کرده‌اند. بریتانیا، اروپای غربی، ایالات متحده، کانادا و آفریقای جنوبی از جمله کشورهایی هستند که کم‌ترین خطر را دارند.

ونزوئلا، نیجر، لیبی، سومالی، سودان جنوبی، اریتره، یمن، بورکینافاسو، گینه، سوریه، افغانستان و عراق، از این نظر از جمله کشورهای دارای خطر بسیار بالا هستند.

مجموعه‌ای از مخاطرات بهداشتی و عامل‌های مقابله شامل بیماری‌های واگیر، عامل‌های فشارآور به محیط‌زیست، داده‌های انتقال به مراکز درمانی، داده‌های آسیب‌های جاده‌ای، استاندارد خدمات پزشکی فوریتی، مراقبت‌های درمانی سرپایی و بستری، دسترسی به منابع دارویی دارای کیفیت و موانع فرهنگی، زبانی یا اداری مبنای رتبه‌بندی مخاطرات درمانی پیشاهمه‌گیری بوده است.

بر اساس سنجش وضعیت پساهمه‌گیری و ارزیابی میزان اثرگذاری منفی کووید-۱۹ بر کسب‌وکار نیز فقط انگشت‌شماری از کشورها در رده «خیلی‌کم» خطر قرار گرفتند. آن کشورها عبارتند از تانزانیا، زلاندنو، نیکاراگوئه و سوالبار.

در ضمن از این نظر، فقط یک کشور یعنی گرجستان، در رده بالاترین خطر قرار گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.