ارائه طرحی در مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم سازمان بدر عراق

قانونگذاران آمریکایی طرحی را ارائه داده‌اند که خواستار تحریم «سازمان بدر» با ادعای ارتباط این گروه با ایران است. 

«واشنگتن‌فری‌بیکن»، رسانه محافظه‌کار آمریکایی که این خبر را گزارش داده نوشته سازمان بدر همچنان بخشی از نیروهای امنیتی عراق محسوب می‌شود. 

«جو ویلسون»، یکی از اعضای جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا این طرح را تهیه کرده است. 

واشنگتن‌فری‌بیکن نوشته این طرح احتمالاً با حمایت گسترده نمایندگان جمهوری‌خواه و آن دسته از نمایندگان دموکرات روبرو خواهد شد که «فعالیت‌های ایران در عراق» را تهدیدی مستقیم علیه آمریکا ارزیابی می‌کنند. 

ویلسون در توضیح درباره طرحش گفته اگر آمریکا می‌خواهد علیه ایران فشار حداکثری وارد کند ضروری است که سازمان بدر در فهرست «سازمان‌های تروریستی» وزارت  خارجه آمریکا قرار گیرد. 

ویلسون در این طرح از دولت آمریکا خواسته توضیح دهد که آیا کمک‌های مالی آمریکا به عراق به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دست سازمان بدر رسیده است یا خیر. 

چند روز پیش روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی آمریکایی‌ها «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق را برای مقابله با گروه‌های مقاومت در عراق تحت فشار قرار داده‌اند.

در همین راستا «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در ماه سپتامبر گذشته در تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق، او را به تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد تهدید کرد و گفت که باید جلوی حملات خمپاره‌ای گرفته شود. 

از سوی دیگر «محمد محیی»  سخنگوی کتائب حزب الله عراق نیز گفته است که سیاست خویشتن‌داری گزینه فعلی و همچنان پابرجاست، به خصوص اینکه آمریکا تا ۱۵ ژانویه تصمیم به خروج ۵۰۰ نیرو از ۳۰۰۰ نیروی خود از عراق دارد. سخنگوی کتائب حزب‌الله به واشنگتن پست گفته است: «آمریکا در حال عقب‌نشینی از عراق است، بنابراین حمله به او چه نفعی برای ما دارد؟».

با این وجود و خویشتن‌داری گروههای مقاومت عراقی، «محمد البلداوی» از نمایندگان فراکسیون الصادقون شنبه گذشته گفت که اطلاعات و مدارک موثقی در دست دارد که نشان می‌دهد آمریکا در حال تلاش برای ایجاد فتنه و دامن زدن به اختلافات در مناطق جنوبی عراقی است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.