با این روش ابتلا به کرونا را از سرطان ریه تشخیص دهید

همه گیری ویروس کرونا در جهان به یکی از چالش‌های بزرگ بهداشتی کشور‌ها تبدیل شده است. دانشمندان می‌گویند کووید ۱۹ بافت ریه‌ها را درگیر و حتی می‌تواند باعث تخریب گسترده سلول‌های این بخش شود. با این حال، کرونا مرگبارترین بیماری مربوط به ریه نیست. سرطان ریه شایع‌ترین سرطان در جهان است. تنها در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲ میلیون و ۹۰ هزار نفر در جهان به دلیل ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست دادند. این در حالی است که تلفات ویروس کرونا در یک سال گذشته هنوز به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن نرسیده است.

از این رو، به دلیل شایع بودن هر دو بیماری، سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان تفاوت ابتلا به ویروس کرونا و سرطان ریه را تشخیص داد؟

سرویس بهداشت همگانی انگلیس سرفه‌های خشک و مداوم را یکی از اصلی‌ترین علائم ابتلا به کووید ۱۹ معرفی کرده است. با این حال، این سرفه‌های خشک بعد از دو یا سه هفته از بین می‌رود یا از شدت آن کاسته می‌شود. این در حالی است که سرفه‌های مربوط به سرطان ریه به طور همیشگی و مداوم ادامه دارد و با مرور زمان تسکین نخواهد یافت.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد حتی بسیاری از پزشکان عمومی به دلیل همه گیری کرونا در تشخیص ابتدایی خود، ابتلا به سرطان ریه را با ابتلا به کووید ۱۹ اشتباه می‌گیرند. تداخل این دو بیماری باعث مرگبارتر شدن سرطان ریه شده است. برای مثال، متخصصان دانشگاه ناتینگهام انگلیس اعلام کردند دستکم یک سوم از مبتلایان به سرطان ریه در این کشور از زمان همه گیری کرونا جان خود را از دست داده اند.

تحقیقات نشان داده است حتی شماری از جان باختگان از سرطان ریه برچسب ابتلا به کرونا خورده اند و علت مرگ آن‌ها به درستی تشخیص داده نشده است. از فصل بهار تاکنون در انگلیس شمار افرادی که از سوی پزشکان عمومی به عنوان مبتلایان به سرطان ریه به پزشکان متخصص ارجاع داده شده اند به میزان ۷۵ درصد کاهش یافته است.

متخصصان می‌گویند تشخیص سرطان ریه و ابتلا به کرونا از یکدیگر کار بسیار دشواری است و نیازمند آزمایش‌های تخصصی در بیمارستان است. با این حال، رایج‌ترین علائم ابتلا به سرطان ریه شامل بالا آوردن خون، عفونت دائمی قفسه سینه، درد و رنج در زمان سرفه یا نفس کشیدن، تنگی نفس دائمی، خستگی دائمی یا نداشتن انرژی، از دست دادن اشتها و یا کاهش وزن غیر منطقی است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.