قالیباف: مجلس وارد حیطه کار دولت نمی شود

محمد باقر قالیباف امشب در گفتگوی زنده تلویزیونی که به صورت زنده از شبکه اول سیما پخش شد ضمن تسلیت شهادت شهید فخری زاده، گفت: همچنین متاسفانه شاهد آبگیری و سیل در استان خوزستان هستیم که انشاءالله نیروهای دولتی و مردمی کمک کنند تا هر چه سریع‌تر این مشکل حل و فصل شود.

با گرانی‌ها آشنا هستیم

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه شما تا چه حد از گرانی‌ها خبر دارید، افزود: ما به عنوان نمایندگان مردم نبایددغدغه‌ای جز دغدغه مردم داشته باشیم و با گرانی‌ها آشنا هستیم و در نظارت‌های میدانی خود شاهد این موضوع بودیم و با این دغدغه مردم آشنا هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم به طور جدی در این بخش گله‌مند هستند، تصریح کرد: در یکی از بازدیدها دیدم که پشت نانوایی نوشته شده بود که نان نسیه داده نمی‌شود و بنده تعجب کردم و صحبت کردم و فهمیدم کارگران روزمزدی هستند که بعضی اوقات کار ندارند و برای خرید نان هم دچار مشکل هستند.

قالیباف افزود: مشکلات مردم بسیار زیاد است و از تهیه نان که ساده‌ترین موضوع است تا دیگر اقلام اساسی چون مرغ مشکل دارند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس چه اقداماتی انجام داده تا جلوی گرانی‌ها را بگیرد؟، گفت: زمانی که شرایط تحریم و کرونا را نداشتیم مردم پذیرفته بودند که نزدیک به ایام عید، تورم ۲۰ تا ۲۵ درصدی خواهیم داشت و این موضوع برای مردم امری طبیعی بود و سالی یکبار انتظار آن را می‌کشیدند اما علت ناراحتی فعلی مردم این است که الان آنان شاهدگرانی‌های چند باره در سال و عدم ثبات در قیمت‌ها هستند.

بودجه ۱۴۰۰ شامل کسری بودجه است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این مسئله به کسری بودجه بازمی‌گردد، گفت: حتی در بودجه‌ای که اخیر [بودجه ۱۴۰۰] به مجلس ارائه شد نیز شامل کسری بودجه هستیم.

قالیباف تاکید کرد: همچنین ما در شبکه تهیه تامین و توزیع کشور دچار مشکلات جدی هستیم و این شبکه درست نیست که به دلیل سوء مدیریت است و ما در نظارت‌ها دچار مشکل هستیم.

وی تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید برای تهیه کالاهای اساسی اختصاص داده شود و در ۶ ماهه اول امسال بیش از ۴ میلیارد دلار به اقلام اساسی ارز دولتی داده شد اما امروز قیمت مرغ گران شده و مردم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند.

مجلس وارد حیطه کار دولت نمی‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کار اجرایی دست مجلس شورای اسلامی نیست و تاکید ما این است که مجلسنباید به جای دولت کار اجرایی انجام دهد و اصلاً مجلس وارد حیطه کار دولت نمی‌شود.

قالیباف تاکید کرد: قانونگذاری حق قانونی ما است و وظیفه ما قانون‌گذاری و سیاستگذاری است و سیاست‌های کلان را هم باید در قانونگذاری خود مورد توجه قرار دهیم و تصویب قانون و ریل‌گذاری کار مجلس است اما در اجرا نباید دخالت کنیم وتاکید بنده هم همواره روی این مسئله است.

وی اظهار داشت: اکثر مردم، متخصصان و نخبگان دو عامل را برای علت مشکلات مردم می‌دانند مبنی بر اینکه یک عامل سوءمدیریت و یک عامل دیگر تحریم است و موضوع سوء مدیریت را عامل مهم‌تری از تحریم می‌دانند و ما مدیران آمده‌ایم که مشکلات را حل کنیم و معتقدیم که این مشکلات قابل حل است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که از کسری بودجه صحبت می‌کنیم به این معنا است که دخل و خرج دولت با یکدیگر همخوانی ندارد و باید منابع و مصارف را به گونه‌ای تنظیم کنیم که بین منابع و مصارف تراز برقرار باشد و کسرینداشته باشیم که در صورتی که از یک درآمد پایدار برخوردار باشیم دچار کسری بودجه نمی‌شویم.

قالیباف تاکید کرد: در همه اقتصادهای درست دنیا شاهدیم که اقتصاد آنان متکی به منابع پایدار است که مالیات و گمرکاتدرآمدهای پایدار هستند اما نفت و اوراق قرضه جزء درآمدهای پایدار نیست.

وی گفت: زمانی که منابع ما به سمت درآمدهای غیر پایدار مانند نفت و اوراق قرضه سوق پیدا می‌کند به معنای کسری بودجه است.

در بودجه ۹۸ حدود ۱۵۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در سال ۹۸ بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که دولت یا ازبانک‌ها قرض گرفت و یا اوراق فروخت.

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مجلس برای واقعی کردن درآمدها در بودجه چه اقداماتی را انجام می‌دهد؟ گفت:مجلس شورای اسلامی دقیقاً برای جلوگیری از کسری بودجه و جلوگیری از تورم و گرانی و اصلاح شبکه توزیع و تهیه کالا درشش ماه گذشته برنامه‌های منظم را تنظیم کرده و اقداماتی را انجام داده است.

وی افزود: رویکرد روشن مجلس آن است که هر اقدامی که انجام می‌دهیم مبتنی بر مردمی سازی، شفاف سازی، هوشمند سازی و کارآمد سازی باشد و این موارد را در همه تصمیمات خود لحاظ می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بحث کسری بودجه یکی از کارها آن است که در وهله اول بپذیریم که کسری بودجه داریم و زمانی که این موضوع را پذیرفتیم راه‌های صحیحی که بودجه را به سمت منابع پایدار سوق بدهد باید در نظر گرفته شود که یکی از بحث‌ها مالیات است.

قالیباف گفت: ما سه نوع مالیات داریم که یک مورد مربوط به حداقل سرمایه‌هایی است که افراد دارند و مورد بعدی «CGT» است که همان درآمد بر دارایی‌ها و عایدی‌ها است و مورد بعدی «PIT» و مالیات‌هایی است که بر درآمدهای مربوط به یک موضوع و قراردادهای خاص بسته می‌شود.

وضعیت مالیات در کشور به شدت به هم ریخته است

وی تاکید کرد: امروز وضعیت مالیاتی ما در کشور به شدت به هم ریخته است و حدود ۶۰۰ هزار شرکت حقوقی داریم کهمودیان مالیاتی هستند و حدود ۳ میلیون نفر هم در حوزه کسب و کار هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین حدود ۳۲ هزار نفر ممیزی مالیاتی در کشور داریم که باید این مالیات را جمع‌آوری کنند که ۶۰ درصد این ۳۲ هزار نفر با ۶۰ درصد کل امکانات حوزه مالیاتی ما فقط ۱۵ درصد مالیات‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

قالیباف بیان کرد: برای مثال امسال ۱۷۰ هزار میلیارد تومان میزان مالیات بود اما حدود ۲۵ تا ۲۷ هزار میلیارد تومان جمع آوری می‌شود که این نشان‌دهنده تصمیم گیری های غلط است و مدیران و قانون گذاران باید در اینجا بایستند و فرآیندها را اصلاح کنند که متاسفانه در گذشته به دلایل مختلف در مقابل این رویه نیاستادند و نتیجه آن شد که دلالان و سوداگران بدون آنکه زحمت بکشند و عرق بریزند، پول و درآمد زیادی را به دست آوردند بدون آنکه مالیات پرداخت کنند. مالیات یکی از راهکارهای جدی برای جلوگیری از کسری بودجه است.

وی گفت: در ۶ ماه گذشته یکی از کارهایی که ما انجام دادیم با همکاری وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی بررسی طرح مربوط به «CGT» بود که در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید و در نوبت صحن علنی مجلس است و تلاش ما این است که پیش از بررسی لایحه بودجه آن را تصویب کنیم.

امسال بودجه دولتی ۸۵۰ هزار میلیارد است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه ۱۴۰۰، گفت: در این بودجه، بودجه دولتی ۸۵۰ هزار میلیارد تومان است امابودجه شرکت‌های دولتی هزار و پانصد هزار میلیارد تومان است یعنی بودجه شرکت‌های دولتی دو برابر بودجه دولتی و برای بیش از ۳۰۰ شرکت دولتی اعم از شرکت‌های نفتی و دیگر شرکت‌ها است.

قالیباف ادامه داد: ما در مجلس با مسئولان دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس، بودجه شرکت‌های دولتی را با جزئیات مورد بحث و بررسی قرار دادیم و الان ۲ سال است که بودجه شرکت‌های دولتی پیش از ارائه لایحه بودجه به مجلستقدیم می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت‌های دولتی در سال صرفاً ۲۵ هزار میلیارد تومان مالیات و یا سود از طریق سهام به دولت می‌دهند این در حالی است که این شرکت‌ها بدهی زیادی را برای دولت ایجاد می‌کنند که بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است و در شرایطی که ما کسری بودجه داریم باید به این اموالی که در اختیار داریم و به این شرکت‌های خصولتی توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در همین ۶ ماه که گذشت، یک قانونی در مجلس در خصوص بورس پیگیری کردیم که دولت در شورای عالی اقتصاد می‌خواست مصوب کند. دولت یک لایحه دوفوریتی برای سود سهام شرکت‌ها داشت تا این از طریق به افزایش سرمایه شرکت‌ها کمک کند. این یعنی باید به سمت تولید برویم.

قالیباف افزود: من در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به رئیس جمهور گفتم که اجازه بدهید این لایحه در این شورا تصویب نشود چرا که مصوبات این شورا یک ساله و قابل تمدید است و مردم نمی‌توانند خیلی به این قانون اعتماد کنند زیرا ممکن است قانون عوض شود. ما این قانون را در مجلس آوردیم و ظرف مدت سه هفته، این لایحه دو فوریتی در مجلس تصویب شد، شورای نگهبان تایید کرد و به دولت ابلاغ شد، این لایحه برای بورس بود اما متأسفانه اجرای آن به درستی انجام نشد.

وی گفت: البته ما پیگیری کردیم و به شدت موضوع را دنبال می‌کنیم تا این کار انجام شود. ما در ۶ ماه گذشته برای بورس این قانون را تصویب کردیم. ما در بورس می‌گوییم باید عرضه اولیه انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این لایحه دو فوریتی که در مجلس تصویب شد برای افزایش سرمایه از محل سودسهام بدون حق تقدم بود یعنی اجازه بدهیم که مردم در همان ارائه اولیه این کار را انجام دهند. من با هرگونه برخورد قضائی و امنیتی در بورس با کسانی که کار درست انجام نمی‌دهند، مخالفم ولی بورس باید نظارت دقیق خود را انجام دهد. من با آقای دژپسند و رئیس سازمان بورس جلسات متعدد داشتیم و گفتیم شما باید نظارت کنید زیرا قانون دارید و باید انضباط تخلفات اداری را انجام دهید و حق دارید جریمه کنید و محدودیت بگذارید. این همان جایی است که می‌گویم سومدیریت وجود دارد.

قالیباف ادامه داد: ما کمیسیون اقتصاد را فرستادیم و یک نظارت دقیق انجام دادند و گزارش را آوردند. این گزارش بر اساسماده ۴۵ آئین نامه داخلی در دستور کار مجلس است و قرار است تا قبل از تصویب بودجه، تصویب شود. پیشنهادی که در گزارش آمده، طرحی را آورده است که قانون بورس را عوض کنیم تا این مشکلات حل و فصل شود.

وی تصریح کرد: اینکه می‌گوئیم در ۶ ماه گذشته در مجلس چه کار کردیم، به طور دقیق هم نظارت میدانی کردیم، هم مرتب با دستگاه‌های اجرایی و وزرا جلسه گذاشتیم و نارسایی‌های اجرایی‌ها را تذکر دادیم. یکی از ویژگی‌های خوب اینمجلس این است که تعداد زیادی از نمایندگان آن سابقه استانداری، شرکت‌های بزرگ و وزارتخانه‌ها را دارند. ما با دوستانی که در اجرا هستند جلسه می‌گذاریم و باگ‌های موجود را می‌آوریم و تبدیل به قانون و دستور العمل می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما الان در بورس دو ناظر داریم، این ناطران تخصصی و فعال شدند. در نظارت میدانی، کمیسیون‌های مجلس سفر استانی و تخصصی می‌روند. خود من و نواب رئیس به سفر می‌روند و خود نمایندگان نظارت می‌کنند. در سفر اخیری که رفتیم، می‌خواستند ۵۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی احیا شود، ارز آن را با درخواست دولت از صندوق توسعه دادند ولی وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که اجرای آنها زمان برده و ناقص است و کیفیت لازم را ندارد زیرا بخشی از این شرکت‌ها که این مساله را اجرا می‌کنند همان شرکت‌هایی هستند که گفتم در حال ضرر دادن هستند.

قالیباف گفت: مشکلات ما به گونه‌ای است که درآمدها، پایدار نمی‌شود و کسری بودجه‌ها را واقعی نمی‌بینیم و به سمت مالیات می‌رویم. مگر می‌شود نتوان با قاچاق مبارزه کرد؟ من یک روزی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا بودم. قاچاق از کجا اتفاق می‌افتد؟ البته آنهایی که کوله بری می‌کنند، مقصرش ما مدیران هستیم که این جوان را به این کار وادار کردیم. بازارچه‌های مرزی را درست عملیاتی نکردیم.

وی گفت: چند ۱۰ میلیاردی که قاچاق، از بندر و ریل و جاده می‌آید، کجا این کار انجام می‌شود؟ سیستم بوروکراسی فاسدی که در کشور وجود دارد، این یعنی سوء مدیریت.

۶۰ تا ۶۵ درصد مشکلات به دلیل سوء مدیریت‌هاست

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص سهم سوء مدیریت و تحریم در اقتصاد کشور، گفت: من کارشناسی که نگاه می‌کنم، برای ما ۶۰ تا ۶۵ درصد سوء مدیریت است و ۳۰ تا ۳۵ درصد بحث تحریم است.

قالیباف گفت: وقتی در بحث تحریم حرف می‌زنیم و همین چند وقت پیش که دولت فرانسه با ما صحبت می‌کرد، حرفش چه بود؟ می‌خواست پنج میلیارد دلار به ما وام بدهند و تحریم که این‌طور شد، ما هم نفت بدهیم. به صندوق بین‌المللی پول نامه نوشتیم که پنج میلیارد دلار به ما پول بدهند. ما یک مرتبه تصمیم گرفتیم که قیمت ارز را ۴,۲۰۰ تومان کنیم که اصلاً معلوم نشد مبنای این ۴,۲۰۰ تومان از کجا درآمد.

وی افزود: الان که ۱۵ میلیارد دلار داریم، چه کار کرده‌ایم؟ بخشی از آن را در ۶ ماه اول به نهاده‌های دامی دادیم و مرغکیلوی ۹ هزار تومان را ۲۹ هزار تومان کردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: پول این نهاده‌ها را به ارز ۴۲۰۰ تومانی از ما گرفتند، این اوج بی‌عرضگی و چوب حراج زدن به اموال بیت المال است، خُب این یک واقعیت است. روزی بوده است که در این کشور نفت ما بشکه‌ای ۱۱۰ دلار و درآمد کشور ۱۰۰ میلیارد دلار شده است، در آن شرایط تورم ۲۰ درصد و همین کسری بودجه را داشتیم. روزی هم که درآمد کشور ۲۴ میلیارد دلار بود، وضع‌مان بهتر بود. من نمی‌گویم سیستم بانکی الان در تحریم و فشار نیست.

قالیباف گفت: ما این همه می‌خواهیم حرف بزنیم که ۵ میلیارد دلار بگیریم اما به ۱۸ میلیارد دلار چوب حراج می زنیم. خُبتحریم هم برداشته شود و آن پول‌ها را بگیریم چه تغییری در اقتصاد مردم می‌افتد. اینجاست که به جرأت می‌گویم ۳۰ تا ۳۵ درصد تحریم و ۶۵ درصد سوء مدیریت است، این واقعیت‌هایی است که وجود دارد و باید بپذیریم.

نمی‌خواهم مانند مدیران دولتی صحبت کنم

وی با بیان اینکه من نماینده مردم هستم و نمی‌خواهم مثل مدیران دولتی صحبت کنم، اظهار داشت: مردمی که مالیات می‌دهند، برخی از ممیزهای مالیاتی می‌گویند مالیات‌تان چقدر است؟ مثلاً می‌گوید ۱۰۰ میلیون تومان، بعد ممیز می‌گوید اگر ۲۰ میلیون تومان به من بدهی، این ۱۰۰ میلیون تومان، ۵۰ میلیون تومان می‌شود. اینکه می‌گوییم رویکرد هوشمندسازی، در قانون مالیاتی مصمم هستیم که همه این‌ها را هوشمند سازی کنیم و دنبال کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز قانون مربوط به حوزه توزیع تصویب شده است و باید از نیمه دوم امسال اجرا شود که یک مقدار با تأخیر انجام خواهد شد. الان دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی فروش داخلی یا خارجی ۲.۵ میلیون بشکه نفت را کرده است. خُب ما چرا کاهش هزینه نمی‌دهیم!؟ آن روزی که تحریم نبودیم، ۲ و نیم میلیون بشکه نفت صادراتی را نمی‌توانستیم به فروش برسانیم. ما خودمان می‌گوییم نباید خام فروشی بکنیم.

قالیباف گفت: ما در حوزه تحریم، نفت خام را که تبدیل به فرآورده یا بنزین می‌کنیم، صادر می‌کنیم و پول آن هم برمی‌گردد اما آنجایی که خام‌فروشی می‌کنیم هم ارزان‌فروشی می‌کنیم و از ما نمی خرند، اگر هم بخرند پولش را نمی‌دهند. آیا این سوء مدیریت هست یا نیست؟ شما امروز رشد نقدینگی را نگاه کنید، وقتی از بانک‌ها قرض می‌کنیم معنی آن افزایش پایه پولی و یعنی خلق پول است. مردم به زبان عامیانه می‌گویند این‌ها اسکناس چاپ می‌کنند و می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس نباید بر حسن اجرای قانون نظارت کند؟، گفت: ما در مجلس شورای اسلامی یک برنامه یک ساله داریم. ما از خرداد ماه آمده‌ایم و دو ماه طول کشید تا سازوکار مجلس شکل گرفت و ۴ ماه است که عملیاتی شده‌ایم و بر قوانین نظارت می‌کنیم. گام بعدی ما برای بودجه ۱۴۰۰ است که امروز آمده است.

بودجه ۱۴۰۰ متفاوت‌تر از بودجه‌های گذشته بسته می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مطمئن باشید امسال بررسی بودجه ۱۴۰۰ در مجلس متفاوت‌تر از همه بودجه‌های گذشته بسته خواهد شد. اصلاح ساختار بودجه در یک سال انجام نمی‌شود. احکام بودجه دائمی در دستور کار یکشنبه و چهارشنبه مجلس بود.

قالیباف خاطرنشان کرد: قراربود بخاطر کرونا مجلس تعطیل شود اما این اتفاق نیفتاد. ما در عین اینکه پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم، جلسات مجلس را هم تشکیل می‌دهیم. اگر اصلاح ساختار بخواهد کامل شود، سه تا چهار سال زمان می‌برد. دولت با اصلاح ساختار همراه است. دیروز با آقای نوبخت جلسه داشتیم و آنها گفتند ما با بودجه همراه هستیم. یک بخشی از آن را با بودجه ۱۴۰۰ اصلاح می‌کنیم.

وی تاکید کرد: سال آینده ما باید برنامه هفتم را اجرا کنیم و مهمترین رکن رکین آن اصلاح ساختار بودجه است. من با اطمینان به شما عرض می‌کنم که ما محکم بر این بخش هستیم تا کسری بودجه خود را در تراز کسری عملیاتی به صفر برسانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما امروز برای شرکت‌های دولتی تصمیم گرفتیم، یعنی در مجلس به آن ۳۰ شرکت دولتی متمرکز می‌شویم، گفت: اگر این شرکت‌ها کار دولتی انجام می‌دهند عیبی ندارد. اگر دولت‌ها، هر دولتی، چه من باشم چه فرد دیگری، بخواهند تولید خدمت کنند، ۴ تا ۵ برابر بخش خصوصی گران‌تر کار را انجام می‌دهند. ما در گام اول باید اجازه هرگونه تولید خدمات را بگیریم.

به دنبال گره گشایی از کار دولت هستیم، نمی‌خواهیم مچ گیری کنیم

قالیباف گفت: ما نمی‌خواهیم مزاحم دولت شویم بلکه می‌خواهیم از کار دولت گره گشایی کنیم و به دنبال مچ‌گیری نیستیم. ما باید اجازه دهیم افراد قوی و با شجاعت تصمیم بگیرند، یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که مدیران نمی‌توانند با شجاعت تصمیم بگیرند. ما دنبال آن هستیم که مدیران با شجاعت و با قدرت تصمیم گیری کنند و از آنها حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هر قول و وعده‌ای که می‌دهیم به دنبال اجرایی کردن آن هستیم، افزود: ما در بودجه‌ای که به ما ارجاع شده قطعاً در آن تغییرات اساسی ایجاد خواهیم کرد. دولت نیز این همراهی را با ما دارد که بتوانیم بودجه را اصلاح کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص هدفمندی یارانه در سال آینده و میزان پایین یارانه‌ها با توجه به گرانی‌ها، گفت: متاسفانه پولی را با فروش اوراق قرضه و واگذاری دارایی‌ها تامین می‌کنیم و اوج غصه اینجاست که این پول را به بدترین شکل ممکن خرج کنیم. وقتی حرف از هدفمندی یارانه‌ها می زنیم و می‌خواهیم یارانه پرداخت کنیم نمی‌خواهیم به همه ۸۵ میلیون نفر یارانه بدهیم.

قالیباف با بیان اینکه مالیات زمانی می‌تواند شکل بگیرد که به تامین اجتماعی وصل باشد، افزود: برای افرادی که دخل و خرجشان یکی است، نباید مالیات بگیریم، برای افرادی که خرجشان بیش از دخلشان است، دولت باید با سیاست‌های جبرانی، به آنها کمک کند.

وی با اشاره به وضعیت یارانه‌ها در سال آینده، گفت: ما در سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم اما آن را هدفمند خواهیم کرد، یک میلیارد دلار با قیمت ارز آزاد به معنای ۲۵ هزار میلیارد تومان است که باید به این موضوع دقت کنیم و در بخش ریالی نیز از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان که برای یارانه می‌دهیم باید اولویت را بر این بگذاریم که دهک‌هایی که آسیب بیشتری می‌بینند کما اینکه برخی افراد از وضعیت ناشی از شیوع کرونا نیز آسیب دیده‌اند باید درست کنیم و نباید به دهک‌های بالا که برخوردارتر هستند یارانه بپردازیم و اینجا بحث مدیریت مطرح است که باید برمبنای رویکرد هوشمندسازی بدان بپردازیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما در ۲ سال گذشته پایگاه داده‌ها را دقیق‌تر کردیم تا بدانیم که چه کسانی بیشتر آسیب می‌بینند که به آنها کمک کنیم.

قالیباف تاکید کرد: ما به عنوان یارانه یک، ۴۵ هزار تومان، یک، ۷۵ هزار تومان و یک طرح معیشت می‌پردازیم که باید در این زمینه یکپارچه سازی شود و در قالب بودجه یارانه‌ها را هدفمند کنیم.

یارانه‌ها در سال آینده قطع نمی‌شود

وی گفت: یارانه‌ها در سال آینده به هیچ وجه قطع نمی‌شود نه به صورت ارزی نه ریالی اما واقعاً هدفمند می‌شود یعنی در جایی که باید هزینه می‌شود. ضمن آنکه ما یک یارانه دیگری می‌دهیم که باید در قالب ساختار بودجه اصلاح شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حواشی ایجاد شده ناشی از افزایش قیمت بنزین، تصریح کرد: براساس آمارها حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد خانواده‌ها خودرو ندارند، ما در شرایط کنونی یارانه که در حوزه انرژی به خودروها می‌دهیم فرد مستضعف یا روستایی یا افراد ساکن در شهرستان‌ها که فاقد خودرو هستند یا مترو و اتوبوس ندارند شرایط متفاوتی به افراد ساکن در تهران و شهرهای بزرگ دارند، یارانه حمل و نقل ندهیم اما افرادی در تهران سکونت دارند که هرکدام از افراد خانواده دارای یک خودرو هستند و این به دور از عدالت است.

قالیباف در پاسخ به سوالی درباره گلایه پدری ساکن در مرزها که فرزندش در هنگام حمل گالن بنزین کشته شده بود و به او [قالیباف] که در ناجا فعالیت می‌کرد شکایت کرده بود، گفت: چطور پیرمرد روستایی ساکن در زهک که ۷۵ سال سن دارد این موضوع را متوجه می‌شود اما من رئیس مجلس این را متوجه نشوم چرا ما شجاعت تصمیم گیری نداریم. اصلاح ساختار بودجه به این موضوع برمی گردد.

دولت را وادار به کار می‌کنیم

وی با بیان اینکه ما با دولت همکاری می‌کنیم و کمک می‌کنیم و آن را وادار به کار می‌کنیم، گفت: از اینکه دولت به فکر معیشت افتاده است خوشحالیم، چه فرقی می‌کند طرح معیشتی که در مجلس تصویب شده است به نام دولت باشد که آن را انجام دهد مهم این است که به افراد نیازمند کمک کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون جمعیت قابل توجهی که فقط حدود ۶ میلیون نفر هستند ۵ درصد برق مصرف می‌کنند که الان دولت که حل مشکل معیشت را دنبال می‌کنند گفته است که قیمت برق برای این افراد رایگان باشد ضمن اینکه قانون نیز در این مورد اشکال داشت و از زمانی که وزیر نیرو به این موضوع اشاره کرد تاکید کردیم که حتماً آن را حل می‌کنیم و ظرف مدت ۴۸ ساعت ابلاغ کردیم، کار انجام شود ضمن اینکه این مسئله در مورد گاز هم وجود دارد و اینکه بخواهیم قیمت گاز را پلکانی کنیم چقدر قابل محقق شدن است. چند برابر کسی که با یک مشعل زندگی می‌کند با فردی که چندین خانه دارد و گاز مصرف می‌کند باید قیمت گاز را بپردازد بنابراین باید براساس کدملی افراد مصرف گاز را تعیین کنیم و این همان PIT است که در مصرف انجام می‌دهد.

قالیباف با اشاره به گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزود: آقای نوبخت به این نکته اشاره کرده که غیر از ۲۵۰ هزار میلیارد که بخش‌های مختلف از جمله حوزه سلامت به عنوان بودجه پرداخت می‌شود بیش از ۱,۴۰۰ میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌شود که آنها را قشر خاصی از جامعه دریافت می‌کنند.

وی درباره اینکه آیا تصمیم مجلس این است که قیمت بنزین افزایش پیدا کند؟، گفت ما معتقد به همان لیتری ۱,۵۰۰ تومان سهمیه و ۳,۰۰۰ تومان قیمت آزاد هستیم، چرا خانواده‌ای که فاقد خودرو هستند از یارانه این بخش استفاده نکنند. این ظلم است و در ساختار بودجه باید اصلاح شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که عده‌ای معتقدند که مجلس چرا به جای کمک به دولت مصوبه اقدام راهبردی برای رفع تحریم را آن هم در فضای بین المللی ایجاد شده بعد از پیروزی «بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ایجاد کرد و کشور را با چالش مواجه کرد، گفت: این حرف را غیرکارشناسی می دانم و اصلاً این طور نیست. ما دو راه برای تحریم داریم، یک راه اینکه اثر تحریم را خنثی سازی کنیم یعنی به جای اینکه از قبل این کار را می‌کردیم حتی اگر تحریم نبود چرا نفت خام می‌فروختیم و آن را تبدیل به فرآورده نکردیم چرا گاز را تبدیل به پتروشیمی و پاراپتروشیمی و … نکردیم و در شرایط کنونی باید اثر تحریم را کاهش دهیم. نگویند اگر ما این کارها را می‌کردیم FATF را انجام می‌دادیم.

قالیباف افزود: ما ۴ ماه است که در مجلس روی این موضوع کار کارشناسی انجام دادیم و این موضوع ربطی به انتخاب «بایدن» ندارد. هرچند این موضوعات کار مجلس نیست و از شئونات شورای عالی امنیت ملی است و ما یک بحثی در کمیسیون امنیت ملی داشتیم و این موضوع در شورای عالی امنیت ملی بحث شد که در آن یک مصوبه بند هفتی وجود دارد که مجلس با اخذ نظر از وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی و با محوریت دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی مجلس این کار را انجام دهد.

وی افزود: در این زمینه کار دقیقی انجام شده ضمن اینکه این بحث خروج از برجام نیست چرا که بحث مجلس در این مورد نیست ما در این طرح از مواد ۳۶ و ۳۷ برجام استفاده کردیم که گفته دوطرفی که به برجام متعهد هستند هرکدام که تعهد خود را انجام می‌دهند طرف مقابل خود اجازه دارد به همین میزان تعهد خود را کاهش دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از روزی که قرارداد برجام امضا شد ما دچار مشکلاتی بودیم زیرا ما به تعهداتمان عمل می‌کردیم اما طرف‌های مقابل کوتاهی می‌کردند لذا ما در قانون، راهبردی برای لغو تحریم‌ها آوردیم که در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند ما غنی‌سازی را به ۲۰ درصد برسانیم.

قالیباف با اشاره به شهادت محسن فخری‌زاده، حادثه نطنز که ماحصل اقدام نفوذی بود و شهادت سردار سلیمانی، گفت: سردار سلیمانی را ترور کردند سپس رئیس جمهور دولتی که حرف از دموکراسی می‌زند به طور رسمی اعلام کرد که این ترور را آنها انجام داده‌اند، از سوی دیگر شاهد جاسوسی‌هایی هستیم که آلوده کردن سایت‌های هسته‌ای توسط بازرسان یکی از آنها بود بنابراین ما نمی‌توانیم در شرایطی که امنیت ملی‌مان را به خطر می‌اندازند و به هیچ تعهدی عمل نمی‌کنند واکنشی نشان ندهیم.

وی یادآور شد: در زمان ریاست جمهوری اوباما، آقای جان کری در لندن گفت تعهدات ما مانع کسی نیست اما شرکت‌ها چون احساس می‌کنند در صورت همکاری با ایران تحریم می‌شوند به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، آقای ظریف نیز بارها گفت که برجام اجرا می‌شود و مشکل در روح برجام است اما ما در این قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها بحث خروج از برجام را مطرح نکردیم و بر اساس مواد ۳۶ و ۳۷ برجام موضوع کاهش تعهدات واقعی را عنوان کردیم تا در حوزه سیاست به تولید قدرت برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تا زمانی که در مقابل زیاده‌خواهی‌ها نایستیم، نمی‌توانیم حق خود را بگیریم، ما در این قانون نیز در چارچوب برجام موضوعاتی را مطرح کردیم و عنوان کردیم هر موقع طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کنند بلافاصله ما به تعهدات قبل برمی‌گردیم در واقع این قانون قابلیت برگشت‌پذیری به برجام را پیش بینی کرده است.

آقای روحانی! ما هول نیستیم؛ منتظریم کاری کنید

قالیباف با اشاره به ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: بر اساس این ماده هرگاه طرف مقابل به تعهدات خود عمل کند ما بلافاصله به تعهدات خود باز می‌گردیم پس این ماده نشان دهنده آن است که قابلیت برگشت پذیری پابرجا است.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه برخی از دولتمردان نسبت به طرح هسته‌ای مجلس موضع گرفتند و پاسخ شما چیست گفت: خواهش‌بنده از رئیس‌جمهور آن است که در موضوعات ملی و امنیت ملی و منافع ملی باید یک صدا و یک زبان باشیم و همدلی و همزبانی و یک صدایی اهمیت زیادی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رئیس جمهور فرمود که یک عده هول شدند و اجازه دهید ما کارمان را انجام دهیم که بنده عرض می‌کنم که کسی هول نشده و از قضا همه ما و مردم ۷ سال است که منتظریم کاری انجام شود.

آرزو می‌کنیم رفع تحریم به دست دولت فعلی اتفاق بیفتد

قالیباف تاکید کرد: همه آرزوی ما آن است که در این چند ماه باقی مانده از عمر دولت حتماً کاری انجام شود و مردم با خاطره خوشی با دولت دوازدهم خداحافظی کنند و آرزوی ما آن است که رفع تحریم به دست این دولت اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها برای کمک به رفع تحریم‌ها است و در مجلس ما در حوزه اقتصادی به دنبال خنثی سازی اثرات تحریم هستیم و ما باید قوی شویم چراکه اگر ما قوی نشویم دنیا از روی ما رد می‌شود و عزت ما را لگدمال می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: امروز وزیر امور خارجه کشورمان به صورت ویدئو کنفرانس با اروپایی‌ها صحبت می‌کرد و خیلی صریح و روشن گفت که ما ممکن است نقدی به طرح هسته‌ای مجلس داشته باشیم اما قانون و لازم الاجرا است و آن را اجرا می‌کنیم.

قالیباف تصریح کرد: بعضاً برخی افراد می‌گویند که این موضوع در اختیارات شورای عالی امنیت ملی و بر خلاف قانون است که اگر بر خلاف قانون بود شورای نگهبان آن را تایید نمی‌کرد اما شورای نگهبان آن را تصویب کرد و نباید این حرف‌ها گفته شود.

وی گفت: امروز مردم ما در داخل از همه مسئولان به ویژه سران قوا و همکاری همدلی و حل مشکلات اقتصادی مردم را می‌خواهند.

مجلس در حل مشکلات مردم همکار و پای کار دولت است

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: بنده در جلسه شورای عالی اقتصادی با صراحت خدمت رئیس جمهور گفتم که ما در حل مشکلات مردم حتماً همکار و پای کار با دولت هستیم و در عرصه بین‌المللی باید یک زبان یک صدا و قوی باشیم.

قالیباف اظهار داشت: باید اقتصاد را قوی کنیم تا اثرات تحریم را کاهش دهیم و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به رفع تحریم‌ها کمک می‌کند و ما قراردادی را امضا کردیم که طرف مقابل هیچیک از مفاد آن را اجرا نمی‌کند و منطقی نیست که ما همه آن را اجرا کنیم.

دولت و مجلس در حوزه معیشت مردم همدل هستند

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه بعضاً بگو مگو هایی بین دولت و مجلس به وجود می‌آید و آیا اتاق فکری بین دولت و مجلس وجود ندارد که مردم شاهد این کشمکش‌ها نباشند از جمله آنکه درباره طرح معیشتی این اتفاق افتاد، گفت: در هفته گذشته در جلسه شورای عالی اقتصادی خدمت حضرت آقا بودیم که بعد از آن جلسه رئیس جمهور از بنده خواست که با هم صحبت کنیم که درباره طرح معیشتی با یکدیگر صحبت کردیم و باید بگویم که در حوزه معیشت مردم این همدلی وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: حدود ۳۰ دقیقه بنده و رئیس‌جمهور دو نفری صحبت کردیم که رئیس جمهور نقدهایی به طرح معیشتی داشت اما بنده توضیح دادم و در نهایت قبول کرد و به نوبخت گفت که این طرح اجرا شود و الان هم این همراهی وجود دارد.

قالیباف اظهار داشت: البته با توجه به اینکه رئیس جمهور طرح معیشتی مجلس را امضا نکرد، بنده این قانون را امضا و ابلاغ کردم که البته این موضوع بعضاً اتفاق می‌افتد.

وی اظهار داشت: اگر نقدهایی می‌کنیم باید همدلی‌ها را هم بگوییم. درباره طرح معیشتی به جهت مشکلات بودجه‌ای قرار بر این شد که امسال از آذر تا اسفند ماه اجرایی شود تا کسانی که از کرونا آسیب دیدند و همچنین نیازمندان از آن منتفع شوند و دو ماه هم در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ انجام شود و در طرح معیشتی بین دولت و مجلس دوگانگی نشده است.

برای حل مشکلات مردم با دولت لجاجت نداریم

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از انصاف و مروت به دور است که ما برای حل مشکلات مردم خدای نکرده بخواهیم لجاجت کنیم و یا اینکه روی کاری اصرار داشته باشیم و مردم مطمئن باشند که خصوصاً در بحث‌های اقتصادی و معیشتی این همدلی وجود دارد اما طبیعتاً در حوزه سیاسی حرف‌هایی وجود دارد اما در خدمت به مردم و مسائل مربوط به اقتصادی و امنیت ملی یکپارچه و محکم هستیم.

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از ایرادات وارده به مجلس شورای اسلامی تصویب قوانین بسیار زیاد است و آیا در این دوره فکری برای ادغام و یا لغو قوانین قبلی خواهید کرد تا نظارت بر اجرای قوانین افزایش یابد، اظهار داشت: بنده پیش از ورود به مجلس هم با مجلس آشنا بودم و البته یک تحلیل روندی هم بر موضوعات مجلس انجام دادم و زمانی که نمایندگان اعتماد کردند و بنده را به عنوان خدمتگزار خود انتخاب کردند با هم به این جمع‌بندی رسیدیم که ما در مجلس یازدهم نظارت را بر قانون گذاری اولویت دهیم.

وی تصریح کرد: در بورس هم ابتدا نظارت کردیم و سپس وارد فرآیند قانونگذاری شدیم. پس نظارت بر قانون گذاری اولویت دارد و بین صحن علنی و کمیسیون هم اولویت را به کمیسیون‌های تخصصی دادیم و در کمیسیون‌ها می‌توانیم هم نظارت کنیم و هم کارهای کارشناسی درستی انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تنقیح قوانین در مجالس قبلی آغاز شده و ما آن را به طور جدی و به سرعت پیش می بریم که ۴۰ مورد قانون یکپارچه سازی و قوانین اضافی حذف شوند.

قالیباف بیان کرد: چند روز پیش بنده بیش از ۱۰۰ مورد قوانین ابلاغ کردم که جایگزین قوانین قبلی خواهد شد که باید این قوانین در حوزه‌های مختلف به سرعت طبقه‌بندی شوند و ما بحث تنقیح قوانین را دنبال می‌کنیم چرا که در حال حاضر ۱۲ هزار قانون داریم.

برخی نمایندگان برای انجام وظایف نمایندگی شب‌ها در مجلس می‌مانند

وی گفت: به مردم عرض می‌کنم که نمایندگان واقعاً وقت می‌گذارند و برخی تصور می‌کنند که کار نمایندگان صرفاً در صحن علنی است که باید بگویم که نمایندگانی هستند که حتی خانواده‌های خود را به تهران نیاوردند و حتی شب‌ها هم در مجلس می‌مانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که دستگاه‌های نظارتی درباره اجرا نشدن یک قانون سوال می‌کنند، برخی از دستگاه‌ها با استناد به سایر قوانین مطرح می‌کنند که ما این کار را به صورت قانونی انجام دادیم.

قالیباف افزود: در حال حاضر دست شرکت‌های دولتی باز گذاشته شده است و در برخی مواقع براساس قانون وظایف خود را انجام می‌دهند و در برخی مواقع با استناد به قانون تجارت و طرح موضوعاتی مانند داشتن هیئت مدیره، هر تصمیمی را که می‌خواهند اتخاذ می‌کنند که در اثر این فرآیند شرایط کنونی به وجود آمده است.

وی اظهار داشت: بنده نتیجه محور، حرکت می‌کنم و نظارت حق مجلس است. اسناد حسابرسی شرکت‌های دولتی استخراج شده است و حتماً گزارش مربوط به بودجه آنها و اینکه کدام یک از شرکت‌ها سودده و کدام یک زیان ده هستند و هیئت مدیره آنها را چه کسانی تشکیل می‌دهد، در سایت مجلس بارگذاری می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مجلس در حوزه مردمی سازی، گفت: ما با برگزاری جلسات با شرکت‌های حقوقی بورس به بحث و تبادل نظر پرداختیم و همچنین به منظور اطلاع از نظر سهامداران حقیقی با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ نفر از آنها و کارگزاران بورسی جلسه برگزار کرده و نظرات آنها را اخذ کردیم چرا که برای هر تصمیمی باید نظرات آنها را دریافت می‌کردیم.

نظارت میدانی و تخصصی کار دائمی مجلس است

قالیباف تاکید کرد: مجلس یازدهم در تلاش است که به سمت قانون گذاری نرود مگر به ضرورت و نظارت میدانی و تخصصی کار دائمی و همیشگی ما است.

وی با بیان اینکه از مردم نیز می‌خواهیم که نظارت کنند، اظهار داشت: در تمام کارهای مدیریتی سابق خود هم از مردم می‌خواستم که بر عملکرد ما نظارت کنند. به طور مثال زمانی که فرمانده نیروی انتظامی بودم، سامانه‌ای برای نظارت و بیان نظرات مردم از عملکرد پلیس در نظر گرفته شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر هم مردم باید بر عملکرد مجلس نظارت کنند و بدانند که نمایندگان چه اقداماتی انجام داده و برای مثال چگونه بودجه را تصویب می‌کنند.

قالیباف در پاسخ به این سوال که در مجلس چگونه بر رفتار نمایندگان نظارت می‌شود، گفت: رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تقویت بعد نظارتی مجلس تاکید فرمودند و برای نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس ۷ نفر از افراد باتجربه به عنوان شورای نظارت انتخاب شدند که هر گزارش و شکایتی که از خارج یا داخل مجلس به آنها برسد، بررسی کرده و مرتب جلسات آنها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در ۶ ماه گذشته شکایاتی داشتند که برای آنها حکم صادر کردند و به دادگاه نیز گفته‌اند که آنها را احضار کنند.

کادر درمانی در شرایط کرونا همانند دفاع مقدس سنگ تمام گذاشت

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی این گفتگو با تاکید بر ضرورت تکریم کادر درمانی، اظهار داشت: آنان در خط مقدم حفظ جان مردم در شرایط کرونا فعالیت دارند و انصافاً کادر درمانی در شرایط کرونا ایثارگرانه و فداکارانه چون زمان دفاع مقدس سنگ تمام گذاشتند که به سهم خود از آنها تقدیر و تشکر می‌کنم.

قالیباف تاکید کرد: یکی از اقدامات مجلس برای تکریم کادر درمانی کشور این است که هم بنده و هم نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود جهت عرض خداقوت به مراکز درمانی سر زدیم.

وی افزود: همچنین تخصیص یک میلیارد دلار به حوزه سلامت را که با تاخیر صورت گرفت به طور جدی دنبال می‌کنیم تا دولت انجام دهد و معوقات کادر درمانی پرداخت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از سوی دیگر باید تعدادی پرستار جهت فعالیت در حوزه سلامت جذب شوند که برای سال آینده مدنظر است که در سطح ملی انجام شود و بی توجهی به این مهم به سوءمدیریت برمی گردد.

قالیباف با تاکید بر ضرورت کنترل شیوع کرونا، تصریح کرد: ما باید هرچه می‌توانیم انجام تست کرونا را افزایش دهیم چرا که در کشورهای اروپایی به ازای هر یک میلیون نفر، ۴۰۰ هزار نفر تست می‌دهند اما در ایران به ازای هر یک میلیون نفر ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر تست انجام می‌شود که درست نیست و جان مردم باید در اولویت ما باشد.

وی تاکید کرد: کیت‌های تشخیصی به تعداد زیاد وجود دارد و باید انجام تست‌های رایگان را حداقل به ۱۰۰ هزار نفر برسانیم و باید به این نکته توجه شود که سلامت ۸۰ میلیون ایرانی به هم پیوسته است و ما نگرانیم که با برخی تعجیل‌ها، وضعیت به شرایط بحرانی بازگردد. ضعف مدیریت اینجاست که اگر تست فردی مثبت شد، آن را پیگیری نکنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.