گروه مینسک خواستار خروج تروریست‌ها از قره‌باغ شد

گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا روز پنجشنبه در بیانیه مشترکی اعلام کرد که همه تروریست ها و مزدوران خارجی باید از محدوده قره باغ اخراج شوند و باکو و ایروان باید به این روند کمک کنند.

 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، ژان ایو له دریان وزیر خارجه فرانسه و استیون بیگن معاون وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه مشترک خود از دولت های ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواستند تا قوانین انسانی بین المللی بویژه در رابطه با مبادله اسرای جنگی و تحویل اجساد کشته شدگان را رعایت کنندو.  

آنها بر اهمیت تامین شرایط برای بازگشت داوطلبانه، امن و بدون خطر افراد و مهاجران به منطقه قره باغ تاکید کردند.

سران گروه مینسک همچنین به اهمیت محافظت از میراث فرهنگی و تاریخی و مذهبی در قره باغ و مناطق پیرامون آن اشاره کرده و از ایروان و باکو خواستار همکاری با سازمان های بین المللی برای اجرای تعهدات خود در این عرصه ها شدند.

لاوروف وزیر خارجه روسیه به تازگی گفت که شمار تروریست ها و ستیزه جویان خارجی از خاورمیانه در منطقه قره باغ به بیش از ۲ هزار نفر می رسد.

  لاوروف در گفت وگو با روزنامه کامرسانت چاپ مسکو اعلام کرد که روسیه از بازیگران خارجی می خواهد از امکانات خود استفاده کنند تا از انتقال مزدوران و تروریست ها از کشورهای خاورمیانه به قره باغ که شمارشان به دو هزار نفر می رسد، جلوگیری کنند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد که بدیهی است  ما نگران بین المللی شدن مساله قره باغ و جذب ستیزه جویان از منطقه خاورمیانه به این مناقشه هستیم

وی افزود: ما بارها از بازیگران خارجی خواستیم که برای جلوگیری از انتقال تروریست ها به قره باغ و شرکت آنها در این مناقشه تلاش کنند.

وزیر خارجه روسیه  توضیح داد که  این موضوع در تماس های منظم رییس جمهوری روسیه با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه و سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان مطرح شد. بطور مصرانه به پیشبرد این موضع خود از کانال های مختلف ادامه می دهیم.

سرگئی نارشکین رییس سرویس اطلاعات خارجی روسیه پیشتر گفت  که اطلاعاتی در اختیار دارد که در محدوده مناقشه قره باغ مزدورانی از سازمان های تروریستی فعال در خاورمیانه منتقل می شوند و موضوع انتقال هزاران افراط گرای تندرو مطرح است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.