اعلام نظر اروپا در باره واکسن کرونای آلمانی-آمریکایی به زودی

به گزارش خبرگزاری فرانسه از فرانکفورت؛ آژانس دارویی اروپا (اما) تایید کرد که درخواست های رسمی از هر دو شرکت داروسازی، برای دریافت مجوز آزمایش واکسن دریافت کرده است.

این نهاد نظارت دارویی مستقر در آمستردام گزارش داد : در صورت قوی بودن داده های ارایه شده در باره این واکسن برای نتیجه گیری در باره کیفیت، ایمنی و تاثیر آن، شاید در نشست فوق العاده ۲۹ دسامبر نتیجه پایانی ارزیابی خود را در باره واکس ساخت شرکت های داروسازی بیو ان تک و فایزر اعلان کند.

اما افزود: نشست دیگری نیز برای بررسی و ارزیابی واکسن ساخت شرکت دارویی آمریکایی مادرنا حداکثر تا ۱۲ ژانویه (۲۳ دی ماه) برگزار خواهد شد.

داده های به دست آمده از آزمایش گسترده این واکسن ها که ماه گذشته (نوامبر) منتشر شد، نشانگر ایمنی و تاثیر حدود ۹۵ درصدی هر ۲ بر کووید – ۱۹ بود.

با وجود ارزیابی سریع هر ۲ واکسن، تازه ترین زمان بندی مربوط به کاربرد این واکسن ها نشان می دهد که برای نخستین بار پیش از پایان سال ۲۰۲۰ به اروپائیان تزریق خواهند شد.

با توجه به درخواست مجوز بیو ان تک/فایزر و مادرنا از دولت ایالات متحده؛ انتظار می رود مایه کوبی شهروندانش از میانه دسامبر آغاز شود.

نهادهای نظارتی دارویی انگلیس که به علت برگزیت دیگر مجبور به انتظار کشیدن برای دریافت مجوز اما نیست، واکسن بیوان تک/فایزر را برای صدور فوری مجوز بررسی می کنند.

ویروس کرونا از هنگام آغاز همه گیری جهانی در بهمن سال پیش تاکنون، جان حدود ۲ میلیون تن را گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.